• jenniss

    Får jag i mig lykopen om jag tar bort skalet på tomater?

    Hej jag undrar som rubriken säger, och vill ha ett ärligt svar,
    gillar inte skalet ... Och Får jag i mig lykopen i allafall får jag i mig det på andra sätt med hur? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Får jag i mig lykopen om jag tar bort skalet på tomater?
  • Gert

    Nej, du får inte ens i dig lykopen om du äter med skalet på.


    Give ´em Hell!
  • jenniss

    Varför det, jag får väl i mig lykopen av skalade tomater, lika gärna som tomater med skal på. Och av andra saker med?

  • Annelie 76

    Lykopen är inget vi måste ha så ät tomater som du vill och var nöjd så. Dessutom får man väl mest lykopen från kokta tomater som ketchup?

  • jenniss

    Okej, men jag menar att du med tror att man får i sig det man behöver av skalade tomater, för jag gillar inte skalet, och gillar tomatjuice , ketchup och passerade tomat med o tomatpure.

  • jenniss

    Snälla, kan ja få något svar är det okej att äta skalade tomater, får ja i mig de jag behöver endå. 

  • Gert

    Om du gillar tomatjuice och tomatpuré är det bara att äta på. Då får du garanterat i dig lykopen. 


    Give ´em Hell!
  • jenniss

    Okej men om jag inte gillar skalet på tomater, är det bara att ta bort det och äta utan, och jag får i mig det jag behöver av det med?

  • Gert

    Lykopen sätter främst i skalet så om du skalar tomaterna lär du inte få i dig mycket lykopen. Men då kan du äta en matsked tomatpuré eller dricka 2,5 dl tomatjuice om dagen för att få i dig rikligt med lykopen.


    Give ´em Hell!
Svar på tråden Får jag i mig lykopen om jag tar bort skalet på tomater?