• föräldern

    skolklass besöka asylboende

    Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

    Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

  • Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (Aldrig)

    Nope, nej, aldrig.

    Hade framfört mina tanka till skolchefen!

    Känner precis som du TS!

  • lollip0p

    Jag skulle ALDRIG låtit mitt barn besöka ett asylboende. Jag skulle inte ställa upp på något av det ditt barns lärare bestämt utan istället kontakta rektorn och klaga. Det finns inga obligatoriskt moment i detta besök som inte kan tillgodoses på något annat sätt.

  • Anonym (Bra)

    Jag hade tyckt att det var ett bra initiativ. Bra för barnen att se att det är helt vanliga människor som haft oturen att födas på "fel" ställe.

  • Anonym (Amanda)

    Jag tycker tvärtom, tycker det är en jättebra grej och en väldigt fin ide att lämna julklappar! Det är även lärorikt för barn att se att det finns barn som inte har det bra ställt och sen få känslan att man har gjort en god gärning!

  • Anonym (NEJ!!!)

    Hade protesterat å det bestämdaste och hållit mitt barn hemma den dagen.

  • föräldern

    Ja det är ju där man slits emellan... det är en fin, lärorik handling och barnen får ta del av andras historia, men hur kan man vara säker på att alla smittprover är tagna och är ok. Att det är harmoniskt , att mitt barn inte utsätts för något. Kan väl tillägga att jag för övrigt inte har något högt förtroende för klassföreståndaren.

  • Anonym (NEJ!!!)
    föräldern skrev 2015-11-22 08:54:10 följande:
    Ja det är ju där man slits emellan... det är en fin, lärorik handling och barnen får ta del av andras historia, men hur kan man vara säker på att alla smittprover är tagna och är ok. Att det är harmoniskt , att mitt barn inte utsätts för något. Kan väl tillägga att jag för övrigt inte har något högt förtroende för klassföreståndaren.
    Då är det fetnej! Ta upp det med rektorn och håll barnet hemma den dagen. Hör dig gärna för med andra föräldrar också, du är säkert inte den enda som känner som du gör.
  • Anonym (Eva)

    Jag tycker att du skall ring skolchefen, det är inte okej.

  • Anonym (Nej)

    Mitt barn hade INTE fått följa med på det i alla fall!

  • Anonym (Eva)

    Jag kanske är cynisk eftersom jag har en svägerska som jobbar i branschen så att säga, men det kanske har helt motsatt effekt mot vad läraren önskar? Att det är läskiga gubbar överallt och väldigt snuskigt.

Svar på tråden skolklass besöka asylboende