• Anonym (Kaffedraken)

    Hur långtid tog det för er att bli gravida och ni som fått missfall hur långtid tog det innan ni blev gravida igen?

    Hej, jag har åkt på tidigt missfall V6, helt ifrån mig har gråtit hela förmiddagen. Vi försökte i ca 7mån innan vi nu fick ett plus i tisdags. Jag undrar hur långtid tog det för et att bli gravida från början och sen hur långtid det tog efter erat missfall? :(

  • Svar på tråden Hur långtid tog det för er att bli gravida och ni som fått missfall hur långtid tog det innan ni blev gravida igen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Usch, vad ledsen jag blir för din skull :( Jag beklagar verkligen. 

    Min man har få och långsamma spermier, så vi kan inte bli gravida på egen hand. Därför tog det ca 34 månader att bli gravid första gången, och det var med IVF, tredje embryot. Det slutade i tidigt missfall. Vi körde sista behandlingen direkt efter, så fort jag blött färdigt och fått minus på stickan och det resulterade i ännu en graviditet. Jag är nu i v. 31 och verkar vänta en liten dotter i slutet av Januari <3 

    Så tappa inte hoppet. Det kan hända snart igen, och förhoppningsvis går det bättre den gången :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beklagar ditt mf, vet hur jobvigt det är!

    Första graviditeten gick på första försöket.

    Andra graviditeten gick på tredje försöket men slutade med mf i v 7.

    Tredje graviditeten gick på tredje försöjet efter mf (så sammanlagt sjunde försöket från att vi började försöka).

    Lycka till med fortsatta försök!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första grav och första barnet, direkt.

    Andra grav, direkt, men slutade missfall.

    Tredje grav, 2månader senare, missfall.

    Fjärde grav, 12månader, är nu i v 26.

    Så gick på första försöket med barn ett men barn två tog över ett år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beklagar! Missfall är så tungt!

    För mig har det gått fort efter missfall.

    Första barnet tog 9 månader att få till. Andra barnet tog 10 månader innan plusset men blev missfall i vecka fem. Gravid igen endast två månader efter men tyvärr missfall igen, i vecka 6. Gravid igen endast två månader efter det och nu är jag i vecka 12! Så för mej har det gått mycket snabbare efter missfall, kroppen verkar verkligen ha velat bli gravid igen.

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hoppas verkligen att min kropp också vill bli det snabbt nu igen!! Vi vill verkligen ha ett litet syskon till sonen!! Detta har tagit så jävla hårt trodde aldrig att de skulle ta så hårt... Men hu vad ont de gör de värker i hela kroppen!! :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag läste studier om graviditeter. Eftersom kroppen normalt sett inte ska godkänna "främmande kroppar" (bakterier, virus, sånt som inte är kroppsegna celler) måste immunförsvaret sänkas för en graviditet. Man tror att det därför kan vara lättare att bli gravid om man har mycket sex, för då vänjer sig kroppen vid att mannens sperma kommer in och att den "får" vara där utan att oskadliggöras. 

    Har man varit gravid har kroppen alltså bevisligen redan sänkt sitt immunförsvar, så därför har man säkert en klar fördel när man försöker igen. Man behöver inte "börja om från början", för en stor del av arbetet är redan gjort :)

    Så ja, det mesta tyder på att det är enklare att bli gravid efter missfall, även om det fortfarande kan dröja några försök :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jaha okej det är så det är ;) ja att de kan ta några försök är jag med på men jag set jätte många som inte ens hinner få mens en gång innan dom är gravida igen och endel har en mens emellan osv så det verkar gå väldigt fort för dom flesta, får färöiska trösta mig med det och att fostret liksom inte var livsdugligt. Jobbigt att sitta på toa och men ser allt blod som kommer och man vet att de är min "bebis" jag just nu blöder ut!! Huu undrar när alla dessa tårar ska ta slut :(

  • Anonym (Kaffedraken)
    jjossann skrev 2015-11-22 12:55:49 följande:

    Jaha okej det är så det är ;) ja att de kan ta några försök är jag med på men jag set jätte många som inte ens hinner få mens en gång innan dom är gravida igen och endel har en mens emellan osv så det verkar gå väldigt fort för dom flesta, får färöiska trösta mig med det och att fostret liksom inte var livsdugligt. Jobbigt att sitta på toa och men ser allt blod som kommer och man vet att de är min "bebis" jag just nu blöder ut!! Huu undrar när alla dessa tårar ska ta slut :(


    Har också hört många som blivit det snabbt igen, och det är väl bra att hålla hoppet uppe :) Ingen idé att oroa sig för eller sörja det som ännu inte hänt, det har man gott om tid för i framtiden. 

    Visst är det så. Det berodde inte på dig, utan att embryot inte kunde leva. Jättetråkigt, men säkert det bästa för alla parter. Med det sagt är det ju samtidigt viktigt att verkligen sörja, för det var en dröm och en framtid som gick i kras. Låt tårarna komma, ta ut din sorg så mycket du bara kan när du känner den. Då läker du också fortare, och plötsligt ser du framåt igen mot nästa försök och hoppas igen :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    jjossann skrev 2015-11-22 11:51:41 följande:

    Jag hoppas verkligen att min kropp också vill bli det snabbt nu igen!! Vi vill verkligen ha ett litet syskon till sonen!! Detta har tagit så jävla hårt trodde aldrig att de skulle ta så hårt... Men hu vad ont de gör de värker i hela kroppen!! :(


    Jag gick till en psykolog efter mitt mf och jag går fortfarande hos henne. Nu är det fem månader sedan jag fick mf och jag är i v 12 med nya graviditeten. Det har varit jätteskönt att prata med henne, dels precis efter mf för att hantera sorgen, men även nu för att hantera oron jag känner under den här graviditeten. Så om du har möjlighet tycker jag du ska gå och prata med någon och även prata mycket med din sambo. Det hjälper mer än man tror när det gör så där ont både fysiskt och psykiskt!
Svar på tråden Hur långtid tog det för er att bli gravida och ni som fått missfall hur långtid tog det innan ni blev gravida igen?