• Anonym (Ts)

    Vad är smartast?

    Jag är inte världens rikaste människa.

    Jag studerar och får 1050:- i månaden.

    Jag har alltid velat ha mig den nyaste telefonen på marknaden.

    Denna telefon som jag spanat kostade 649 kr i månaden ( abonnemang alltså ).

    Och jag tyckte att det där lät alldeles för mycket för mig. För 1050 - 649 blir =400kr

    Alltså har jag 400 kr kvar till nästa månad.

    Jag bestämde mig för att spara och köpa denna telefon kontant istället , och sen att jag köper comviqs student abonnemang som ligger på 195 kr i månaden.

    Jag har sparat i flera månader. Jag har verkligen kämpat och nu har jag dessa 9000 kr som telefonen kostar.

    Att ge 9000 kr för en telefon är jätte mycket. Jag hade kunnat göra något annat kul för pengarna, så jag undrar vad ni tycker?

    Är det bäst att köpa den kontant, för 9000 kr då , eller tycker ni jag ska köra abonnemang alternativet där jag betalar 649 kr i 24 månader?

    Nu kommer säkert vissa tycka att jag köper en billigare mobil, men det är inget alternativ då jag vill ha denna telefonen eftersom jag har väntat på den länge, och enligt folk så har denna telefon världens bästa kamera, så denna mobil är ett måste, men jag vet inte bara hur jag ska köpa den.

    Så vad tycker ni?

    Köpa telefonen kontant , alltså 9000 kr som jag samlat ihop, eller 649 kr i månaden?

  • Svar på tråden Vad är smartast?
  • Anonym (Kontant)

    Kontant!! Då kostar den 9 000 och inte nästan det dubbla (15 576 kr). kan du inte ta den på avbetalning? tex 649 i 12 månader eller 325 kr i 24 månader?
    Annars köp en begagnad? eller vänta typ 3 månader då kanske den hinner gå ner i pris?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kontant) skrev 2015-11-23 01:07:40 följande:

    Kontant!! Då kostar den 9 000 och inte nästan det dubbla (15 576 kr). kan du inte ta den på avbetalning? tex 649 i 12 månader eller 325 kr i 24 månader?
    Annars köp en begagnad? eller vänta typ 3 månader då kanske den hinner gå ner i pris?


    Jag håller med dig där, att det blir dubbla om jag kör på abonnemang.

    Men att ge 9000 kr för telefonen ger mig sån ångest. Jag kan göra ett annat kul för pengarna.

    Jag tror nog det blir abonnemang valet, alltså 649 kr i månaden.
  • Anonym (Kör på)

    Eftersom du nu så himla himla gärna vill ha just den telefonen? Vad får dej att tveka? Något annat "kul" vad kan va mer kul än denna telefon du nu verkar längtat så mkt efter? Slå till o köp den bara du kommer inte ångra dej! :)

  • Anonym (for real?)

    Du menar alltså att du tycker att det är vettigt att använda 62% av din inkomst på en telefon? 

    Du pratar om den på ett så naivt sätt så man baxnar "den är ett måste", NEJ, den är verkligen inte ett måste.

    Jag ser framför mig en person som om några år har inkassoskulder, tar sms-lån för att finansiera de saker som "är ett måste", sen kommer Kronofogden och kanske blir du vräkt också eftersom du inte hade så mycket att du kunde betala hyran för telefonräkningen och annat mindre var viktigare och det är ju sååå mycket pengar att betala hyran och sen inte ha något kvar....

    Du har inget som helst ekonomiskt tänk, inte något. Har du inga föräldrar eller annan närstående vuxen som kan prata förstånd med dig?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kör på) skrev 2015-11-23 01:13:46 följande:

    Eftersom du nu så himla himla gärna vill ha just den telefonen? Vad får dej att tveka? Något annat "kul" vad kan va mer kul än denna telefon du nu verkar längtat så mkt efter? Slå till o köp den bara du kommer inte ångra dej! :)


    Det är nog det att den kostar 9000 kr, att ta den på 649 i månaden i 24 månader blir ju cirka 15 tusen i slutändan.

    Och att ge 9000 på en gång ger mig ångest då jag kan göra något annat kul, så jag tycker att ge 649 i månade är mycket lättare, trots att det blir 15 tusen i slutändan.

    Hoppas du förstår vad jag menar..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (for real?) skrev 2015-11-23 01:18:42 följande:

    Du menar alltså att du tycker att det är vettigt att använda 62% av din inkomst på en telefon? 

    Du pratar om den på ett så naivt sätt så man baxnar "den är ett måste", NEJ, den är verkligen inte ett måste.

    Jag ser framför mig en person som om några år har inkassoskulder, tar sms-lån för att finansiera de saker som "är ett måste", sen kommer Kronofogden och kanske blir du vräkt också eftersom du inte hade så mycket att du kunde betala hyran för telefonräkningen och annat mindre var viktigare och det är ju sååå mycket pengar att betala hyran och sen inte ha något kvar....

    Du har inget som helst ekonomiskt tänk, inte något. Har du inga föräldrar eller annan närstående vuxen som kan prata förstånd med dig?


    Jo, jag har en god man, som då kom på att jag i stället skulle spara till telefonen.
  • Anonym (Kontant)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-23 01:09:40 följande:
    Jag håller med dig där, att det blir dubbla om jag kör på abonnemang.

    Men att ge 9000 kr för telefonen ger mig sån ångest. Jag kan göra ett annat kul för pengarna.

    Jag tror nog det blir abonnemang valet, alltså 649 kr i månaden.
    Men!! Du säger ju själv att du fattar att de faktiskt blir DUBBLA om du tar den på abonnemang, men ändå vill du inte punga ut 9 000 kr på en gång i stället. men du funderar på att ge bort 9000 kr två gånger..

    Det finns en skit stor risk att du kommer att ångra att du sitter och betalar 650 kr i månaden om ett år, Det kanske finns en annan telefon du hellre skulle vilja ha då, november 2016. och då har du ändå ett år kvar att gå! Till november 2017!

    Det du köper loss telefonen fast det verkar vara mycket pengar är ändå DIN ägodel, DIN telefon som du kan sälja vidare om du vill det. om det kommer en ny telefon eller du verkligen behöver pengar kan du i bästa fall kanske få 7 000 kr för telefonen. :)
  • Anonym (Kontant)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-23 01:09:40 följande:
    Men att ge 9000 kr för telefonen ger mig sån ångest. Jag kan göra ett annat kul för pengarna.
    Och här får du tänka dig nog för. vad skulle du vilja göra för pengarna? köpa en moped? cykel? åka på semester? kläder? vad annat skulle kunna vara kul?

    Resonera lite och väg olika saker mot varandra, vad väger tyngst och vad har du mest glädje och användning av? om du känner att inget annat är lika lockande och aktuellt som telefonen så är det inte så hemskt att betala 9000 kr för den?

    Eller om du verkligen får ångest över det inköpet är det bättre att låta bli än att ta det på abonnemang.
    Jag sparade pengar till nån dyr pryl för några år sen och jag fick ångest och jag köpte inte saken. Det va som en sten föll bort från mitt bröst. Vilken lättnad!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kontant) skrev 2015-11-23 02:05:14 följande:
    Men!! Du säger ju själv att du fattar att de faktiskt blir DUBBLA om du tar den på abonnemang, men ändå vill du inte punga ut 9 000 kr på en gång i stället. men du funderar på att ge bort 9000 kr två gånger..

    Det finns en skit stor risk att du kommer att ångra att du sitter och betalar 650 kr i månaden om ett år, Det kanske finns en annan telefon du hellre skulle vilja ha då, november 2016. och då har du ändå ett år kvar att gå! Till november 2017!

    Det du köper loss telefonen fast det verkar vara mycket pengar är ändå DIN ägodel, DIN telefon som du kan sälja vidare om du vill det. om det kommer en ny telefon eller du verkligen behöver pengar kan du i bästa fall kanske få 7 000 kr för telefonen. :)
    Jag förstår hur du menar med det dubba, men det dubbla har jag betalat efter 24 månader, det hade varit en annan sak om jag nu gav dessa dubba på en gång vilket jag inte hade klarat, men när det går varje månad och att jag ger 649 känns faktiskt lättare för mig.

    Denna telefonen har allt jag velat ha i en telefon och jag tror inte jag kommer ångra mig, jag kanske blir sugen på en annan , men jag lär inte ångra mig.
    Anonym (Kontant) skrev 2015-11-23 02:12:11 följande:
    Och här får du tänka dig nog för. vad skulle du vilja göra för pengarna? köpa en moped? cykel? åka på semester? kläder? vad annat skulle kunna vara kul?

    Resonera lite och väg olika saker mot varandra, vad väger tyngst och vad har du mest glädje och användning av? om du känner att inget annat är lika lockande och aktuellt som telefonen så är det inte så hemskt att betala 9000 kr för den?

    Eller om du verkligen får ångest över det inköpet är det bättre att låta bli än att ta det på abonnemang.
    Jag sparade pengar till nån dyr pryl för några år sen och jag fick ångest och jag köpte inte saken. Det va som en sten föll bort från mitt bröst. Vilken lättnad!
    Jag tänkte inget speciellt , utan jag tänkte främst att lägga pengarna på ett sparkonto, jag kanske behöver dem i framtiden.

    Så om jag förståt det rätt, om du var i min situation så hade du köpt telefonen kontant?
  • Anonym (for real?)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-23 01:20:28 följande:
    Jo, jag har en god man, som då kom på att jag i stället skulle spara till telefonen.
    Ja, det låter jättebra att du har en god man faktiskt. Har inte han/hon talat om för dig hur korkat det är att köpa en sån dyr telefon? Alltså, en telefon kommer aldrig att bli så viktig att man lägger så mycket pengar på den när man inte har någon vettig inkomst. Problemet är ju att du inte förstår det utan bara funderar på HUR du ska köpa den, det är sanslöst. 

    Av vilka skäl har du fått en God man?
Svar på tråden Vad är smartast?