• Äldre 23 Nov 13:03
    2345 visningar
    12 svar
    12
    2345

    Kennelhosta vaccinerad hund

    Hej. Vår hund började hosta för två dagar sen. Inte hela tiden, bara vid ansträngning. Vi har bytt från halsband till sele för att inte anstränga struphuvud. Hunden är inne och vilar några dagar. Har läst att en hund som är vaccinerad kan få kennelhosta fast i en lindrigare form. Stämmer det? Kan det vara en vanlig förkylning med hosta? Vi hat inte varit hos veterinär än då hon inte hostar mycket. När hon blir sprallig som tex när min kille kommer hem vid lunch och vid fyra, blir hon sprallig och glad och då börjar hon hosta. Vad tycker ni? Ska man avvakta? Är kennelhosta en sort och förskylningshosta en sort , lr är det samma sak? Många funderingar..

  • Svar på tråden Kennelhosta vaccinerad hund
  • Äldre 23 Nov 13:25
    #1

    Ja, det stämmer att de kan få kennelhosta ändå. Om det är torr hosta, kommer mer vid ansträgning och när det drar i halsband och hunden är pigg så är det med stor sannolikhet kennelhosta. Det ska gå över på ca 2 veckor. Om hunden blir slö, börjar andas tungt och snabbt i vila eller får feber bör du söka veterinär. Om den är gammal kan det även vara hjärtproblem, det märker man framförallt på att andningen blir tung och snabb och/eller att hunden blir trött av motion.

  • Äldre 23 Nov 13:27
    #2

    "Förkylning" ger ju mer nysningar än hosta. Något annat som kan ge hosta är lunginflammation, då ser man oftast också slöhet och feber. Så det låter inte som det.

  • Äldre 23 Nov 13:33
    #3

    Min hund har haft kennelhosta vid ett tillfälle (vaccinerad), jag har för mig vi ringde veterinären och fick tips på en hostmedicin och vilken mängd vi skulle ge honom. Är det kennelhosta så bör ni undvika att åka in till veterinären (om det inte verkligen behövs) eftersom det är väldigt smittsamt, ni bör även undvika andra hundar.

  • Äldre 23 Nov 13:48
    #4

    Tack för era svar :)).

    Ja just det, tänkte inte på det, att det är bra om man kan undvika vet. Eftersom det smittar.

    Hon nyser inte, hostar bara vid ansträngning som när hon blir glad. Ingen feber. Fuktig nos. Hon är två år drygt och har fått alla vaccinationer som hon ska ha. Det bästa är nog bara vila några dagar. Hon har inte träffat en enda hund sen hon började hosta. Hon träffade en hund dagen innan. Men han hostar inte. Vi kollade det med ägaren.

    Eftersom hon inte nyser och har torr skrällig hosta så borde det vara kennelhosta då?

  • Äldre 23 Nov 15:57
    #5
    Deceree1 skrev 2015-11-23 13:48:38 följande:

    Tack för era svar :)).

    Ja just det, tänkte inte på det, att det är bra om man kan undvika vet. Eftersom det smittar.

    Hon nyser inte, hostar bara vid ansträngning som när hon blir glad. Ingen feber. Fuktig nos. Hon är två år drygt och har fått alla vaccinationer som hon ska ha. Det bästa är nog bara vila några dagar. Hon har inte träffat en enda hund sen hon började hosta. Hon träffade en hund dagen innan. Men han hostar inte. Vi kollade det med ägaren.

    Eftersom hon inte nyser och har torr skrällig hosta så borde det vara kennelhosta då?


    Jag skulle tolka detta som kennelhosta. När det gäller hunden som din hund träffade innan ni visste att din hund hade kennelhosta så kan den också ha kennelhosta fastän den inte hostar, så en rekommendation till dennes ägare är att inte låta den hund träffa andra hundar på några veckor.
  • Äldre 23 Nov 16:13
    #6
    Fanny b skrev 2015-11-23 15:57:23 följande:

    Jag skulle tolka detta som kennelhosta. När det gäller hunden som din hund träffade innan ni visste att din hund hade kennelhosta så kan den också ha kennelhosta fastän den inte hostar, så en rekommendation till dennes ägare är att inte låta den hund träffa andra hundar på några veckor.


    Jag ska be min kille ringa sin jobbarkompis och säga det. Dom tar med hundarna till jobbet ibland och har friskvårdspromenader. Vad jag vet har det inte varit fler hundar där än våra då.
  • Äldre 26 Nov 09:58
    #7

    Vi bor i en bostadsrätt och på våningen över bor det en goldenhanne på 6 år. Borde man ringa på och säga nåt? Fråga om han är vaccinerad?

  • Äldre 26 Nov 18:30
    #8
    Deceree1 skrev 2015-11-26 09:58:14 följande:

    Vi bor i en bostadsrätt och på våningen över bor det en goldenhanne på 6 år. Borde man ringa på och säga nåt? Fråga om han är vaccinerad?


    Jag hade nog inte sagt något om de inte möts (och då hållit undan hunden med hosta)
  • Äldre 26 Nov 21:08
    #9
    Guldbarb skrev 2015-11-26 18:30:23 följande:

    Jag hade nog inte sagt något om de inte möts (och då hållit undan hunden med hosta)


    Ok men du, nu har hon inte hostat nåt sen i förrgår. Alltså blev det bara 3-4 dagar. Måste jag hålla henne från hundar då? O tror du att det verkligen är kennelhosta nu när det inte blev nån mer hosta? Ingen feber pigg o glad
  • Äldre 27 Nov 00:13
    #10
    Deceree1 skrev 2015-11-26 21:08:10 följande:
    Ok men du, nu har hon inte hostat nåt sen i förrgår. Alltså blev det bara 3-4 dagar. Måste jag hålla henne från hundar då? O tror du att det verkligen är kennelhosta nu när det inte blev nån mer hosta? Ingen feber pigg o glad
    Jag hade för säkerhetsskull hållit hunden ifrån andra hundar några dagar till, men hade hostan inte återkommit då hade jag låtit den träffa andra som vanligt. Eftersom hon är vaccinerad kan hostan bli väldigt mild vilket kan vara därför den varade så kort tid men skulle hon stöta på någon (och fortfarande smitta) som inte är vaccinerad kan det ju bli rätt mycket jobbigare för den, men det kan också ha varit något mildare och tillfälligt
  • Äldre 27 Nov 03:35
    #11

    Min hund jag hade fick kennelhosta och han var vaccinerad, men han fick en värre variant än min mammas hund som inte var vaccinerad. Han kosta konstant i ca 3veckor och de kom ut massa vitt skum från munnen. Ringde veterinären och fick hostmedicin (de är samma som man ger till barn)
    Efter de blev han bättre.
    Min mormors hund hade smittat mammas o min mamma smittade min. Sen blev inga fler hundmöten förrän skiten var över

    Så de stämmer inte jämt att vaccinerade hundar får lindrigare

  • Äldre 27 Nov 06:12
    #12
    smurfan8402 skrev 2015-11-27 03:35:26 följande:

    Min hund jag hade fick kennelhosta och han var vaccinerad, men han fick en värre variant än min mammas hund som inte var vaccinerad. Han kosta konstant i ca 3veckor och de kom ut massa vitt skum från munnen. Ringde veterinären och fick hostmedicin (de är samma som man ger till barn)

    Efter de blev han bättre.

    Min mormors hund hade smittat mammas o min mamma smittade min. Sen blev inga fler hundmöten förrän skiten var över

    Så de stämmer inte jämt att vaccinerade hundar får lindrigare


    Ja, jag har också hört det. Vi hade väl tur den här gången. Hon får hålla sig i stillhet ett par dagar till men hostar inget nu.
Svar på tråden Kennelhosta vaccinerad hund