• leocan

    BOSTADSBIDRAG!!??!

    Hur funkar det? Om endast ena partnern står på lägenheten kan man då skriva att man är ensamstående och då få mer pengar i bidrag även fast man bor där båda 2 men att den andra är skriven i sitt föräldrahem?

  • Svar på tråden BOSTADSBIDRAG!!??!
  • riboflavin

    Ja, det är väl den mest klassiska bidragsbluffen. Men då får man snällt betala tillbaka och ta straffet för bidragsbrott om man blir påkommen. FK har blivit tuffare och vi som gärna hushåller med statens pengar och golar har blivit fler. Lycka till!


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Birgitta02

    Om din partner har sin största dygnsvila i din lägenhet (eller tvärtom) så är det bidragsbrott ni sysslar med. Om FK  gör stickkontroll och ser att den som inte är skriven där, har skor, kläder och personliga tillhörigheter i lägenhet så åker ni dit massor. Bötesbelopp, återbetalningsskyldighet samt en liten anmärkning i brottsregistret.

  • leocan

    Ja okej det låter inte bra. Grejen är att jag kommer köpa en lägenhet som självklart då står på mig. Min partner kommer ha "hyra" in sig hos mig därför jag inte förstod riktigt hur det där funderade :)

  • Kjell2
    leocan skrev 2015-11-27 19:50:26 följande:

    Ja okej det låter inte bra. Grejen är att jag kommer köpa en lägenhet som självklart då står på mig. Min partner kommer ha "hyra" in sig hos mig därför jag inte förstod riktigt hur det där funderade :)


    Om det är din partner kommer ni räknas som sammanboende när ni söker bidrag.

    Du bör också kolla upp sambolagen så du inte råkar ut för någon överraskning vid en bodelning.
  • Birgitta02
    leocan skrev 2015-11-27 19:50:26 följande:
    Ja okej det låter inte bra. Grejen är att jag kommer köpa en lägenhet som självklart då står på mig. Min partner kommer ha "hyra" in sig hos mig därför jag inte förstod riktigt hur det där funderade :)
    Din partner kan inte "bo inneboende" hos dig. Ni räknas per automatik som sambos. Har ingen som helst betydelse om det är bara du som står för kontrakt eller köpehandlingar. Så söker du bostadsbidrag så räknas era inkomster samman.
Svar på tråden BOSTADSBIDRAG!!??!