• Anonym (Jag är)
    Äldre 23 Nov 15:51
    3701 visningar
    40 svar
    40
    3701

    Vänner som röker

    Min vänninas nya kille röker och i helgen var de hos oss på middag. Han går ut och röker. När de hade gått hem kände jag att det luktade rök i lägenheten och fattade att det måste komma från killens kläder, hår, fingrar och hans andedräkt som bitit sig fast i luften och våran soffa och i gardinerna. Hur får man bort lukten? Jag har haft en kopp ättika i vardagsrummet men det hjälps ej. Vi tycker om att vara med dem men det är så jobbigt med röklukten. Kan man säga att han inte får röka ens utomhus när de träffar oss? Hur hade ni gjort? Vi har aldrig rökt själva och känner inga andra som röker än han.

  • Svar på tråden Vänner som röker
  • Anonym (Inte)
    Äldre 23 Nov 15:54
    #1

    Vädra och dammsug med en bomullstuss indränkt med parfym uppsugen i dammsugaren. Och ja,man kan säga till att de inte får röka alls, men risken finns att det ändå sitter i kläderna och "smittar" av sig.

  • sextio­talist
    Äldre 23 Nov 16:09
    #3
    Anonym (Jag är) skrev 2015-11-23 15:51:04 följande:

    Min vänninas nya kille röker och i helgen var de hos oss på middag. Han går ut och röker. När de hade gått hem kände jag att det luktade rök i lägenheten och fattade att det måste komma från killens kläder, hår, fingrar och hans andedräkt som bitit sig fast i luften och våran soffa och i gardinerna. Hur får man bort lukten? Jag har haft en kopp ättika i vardagsrummet men det hjälps ej. Vi tycker om att vara med dem men det är så jobbigt med röklukten. Kan man säga att han inte får röka ens utomhus när de träffar oss? Hur hade ni gjort? Vi har aldrig rökt själva och känner inga andra som röker än han.


    konstigt, jag röker, går alltid utomhus, men inte luktar det rök hemma hos oss (sambon skulle reagera direkt).
    Inte ens min kollega, som verkligen ogillar rök, känner av någon rökdoft i mitt kontorsrum
    Frank76 skrev 2015-11-23 15:59:41 följande:

    Jag hörde hur en bror å syster rökte på balkongen medan deras 8 mån bebis drunknade i badkaret. Barnet satt i en sådan där badstol. Men hans syskon råkade välta den och mamman hörde inget. Så viktigt är det att röka att man är villig att offra sitt eget barn, det är fan sjukt.


    Och det berodde på rökningen. Visst, man ska inte lämna en sådant litet barn ensam, men det kunde varit telefonen som ringde, någon som ringde på dörren.

  • Anonym (Jag är) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 16:20
    #4
    sextiotalist skrev 2015-11-23 16:09:08 följande:
    konstigt, jag röker, går alltid utomhus, men inte luktar det rök hemma hos oss (sambon skulle reagera direkt).
    Inte ens min kollega, som verkligen ogillar rök, känner av någon rökdoft i mitt kontorsrum
    Frank76 skrev 2015-11-23 15:59:41 följande:

    Jag hörde hur en bror å syster rökte på balkongen medan deras 8 mån bebis drunknade i badkaret. Barnet satt i en sådan där badstol. Men hans syskon råkade välta den och mamman hörde inget. Så viktigt är det att röka att man är villig att offra sitt eget barn, det är fan sjukt.


    Och det berodde på rökningen. Visst, man ska inte lämna en sådant litet barn ensam, men det kunde varit telefonen som ringde, någon som ringde på dörren.

    Det är väl bra.
  • Anonym (Tjena­..)
    Äldre 23 Nov 16:34
    #5

    Låter som att du inbillar dig om du inte brukar vara extremt luktkänslig?

    Vädra ut några minuter, dammsug soffan med lite vaniljpulver, spraya rumsdoft.

    Klart du KAN säga att han inte får röka alls men chansen finns ju att det inte blir så populärt och att han inte kommer över igen. Är han beroende kan han inte gå massa timmar utan en cigg utan att må dåligt.

  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 08:38
    #6
    +1

    Jag hade inte velat träffa någon som började diktera att jag inte fick röka ens utomhus en lång stund innan vi skulle ses, om det inte rörde sig om en gammal god vän eller nära släkting som på senare tid drabbats av en allvarlig sjukdom som skulle ge henne allvarliga besvär (OBS - besvär - inte bara lite obehag i lilla näsan).

    Ärligt talat tycker jag att det börjar gå för långt med denna lukthysteri när vänskap är mindre värd än frånvaro av röklukt.

  • Anonym (Jag är) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 09:11
    #7
    Stårschan skrev 2015-11-24 08:38:36 följande:

    Jag hade inte velat träffa någon som började diktera att jag inte fick röka ens utomhus en lång stund innan vi skulle ses, om det inte rörde sig om en gammal god vän eller nära släkting som på senare tid drabbats av en allvarlig sjukdom som skulle ge henne allvarliga besvär (OBS - besvär - inte bara lite obehag i lilla näsan).

    Ärligt talat tycker jag att det börjar gå för långt med denna lukthysteri när vänskap är mindre värd än frånvaro av röklukt.


    Jag tänker inte diktera för någon. Man kan framföra vad man tycker på ett vänligt sätt och tala om varför man inte gillar röklukt och hoppas på att han vill visa hänsyn när han är hemma hos oss. Jag vet inte vad du menar med lukthysteri för jag gillar olika lukter men inte sådana som luktar illa. Gör någon det?
  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 09:22
    #8
    Anonym (Jag är) skrev 2015-11-24 09:11:15 följande:
    Jag tänker inte diktera för någon. Man kan framföra vad man tycker på ett vänligt sätt och tala om varför man inte gillar röklukt och hoppas på att han vill visa hänsyn när han är hemma hos oss. Jag vet inte vad du menar med lukthysteri för jag gillar olika lukter men inte sådana som luktar illa. Gör någon det?
    Nej, det tror jag inte att någon gör, men man väljer hur man hanterar det. Om jag till exempel går och hälsar på en äldre släkting, och så möts jag av en (i min näsa) hemsk stank av kåldolmar - inte tusan vänder jag i dörren för det. Jag stannar, umgås en stund, och lider i tysthet av den hemska lukten som förmodligen även sätter sig i mina kläder så att jag har den med mig därifrån. Men det är viktigare att vara social en stund.

    Med lukthysteri menar jag att folk i allmänhet på senare år har blivit otroligt känsliga för lukter på ett närmast onaturligt sätt.
  • Anonym (skill­nad)
    Äldre 24 Nov 09:31
    #9

    Det är skillnad på rökare och rökare. Vissa stinker som fan och sätter äckliga doftspår på precis allt, andra märker man knappt av att de röker.

    Jag vet inte varför men en teori är att vissa tvättar sina ytterkläder oftare än andra och även sina övriga kläder och sig själv. 
    Hur ofta man röker gör nog också sitt till, vad gäller doft som sitter på fingrarna. En del har för vana att tvätta händerna med tvål oftare än andra osv.
    Om de röker inomhus hemma spelar också roll, gör de det så genomsyras de av stank hela tiden och det är svårare att tvätta bort lukten. Det sätter sig liksom i huden.

    Min pappa röker som fasen och har alltid gjort. Han röker inne hos sig själv, men har alltid rena kläder och duschar ofta så han luktar inte supermycket, men mer än min vän som också röker, men alltid bara ute.

    En fd (tack och lov!) kollega luktade jätteilla, lukten verkligen bet sig fast när hon varit i ens rum på jobbet. Hon tvättade nog inte sin jacka så ofta och lukten satt fast ordentligt i det lite lätt feta lager som blir på otvättade kläder.

    Men, detta är bara min teori Jag kan ha helt fel.

  • Äldre 24 Nov 10:01
    #10

    Här har vi helt rökfritt. Man får alltså inte ens röka ute här och sedan komma in igen. Vi har så ytterst få i vår omgivning som röker så det är inget problem för oss. Och så har vi ju ett barn att skylla på också ;)
    Jag fixar inte lukten eller röken överhuvudtaget.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 24 Nov 10:18
    #11

    Hos oss har det vid festligare tillfällen fått rökas i köksfönstret enstaka tillfällen och det är inte så svårt att vädra ut. Har faktiskt svårt att se denne man har lämnat så mycket röklukt efter sig att det inte går att bli av med när han har varit ute och rökt.

Svar på tråden Vänner som röker