• Petraerika

    Behöver hjälp av er andra med bonusar!

    Hej alla föräldrar, styvföräldrar o allt vad vi kallas!

    Lever med min sambo och vi båda är 35 år. Jag har 3 barn sedan ett tidigare lååångt förhållande och barnen där är mellan 6 och 15 år. 2 fina tjejer o 1 go pojk. Kan tillägga att pappan till dom endast vill ha med våran son att göra! Tjejerna har han knappt träffat el brytt sig om på över 2 år.

    Min sambo har 4 barn sen förut med 3 olika kvinnor! Ja det är pinsamt att berätta men så är det. Och vi har tsm tvillingar på 18 månader, 2 helt underbara pojkar! Problemet nu och det har vart ett tag är hans barn sen förut o då speciellt dom 3 yngsta, jag känner att jag inte klarar att ha dom hos oss, jag blir allt mer grinig o känner att Nee fyy fan jag vill inte och jag orkar inte. Hela mitt liv har blivit till att anpassa, planera och att ställa upp. Min sambo tycker att jag ska ha hans barn fast han jobbar mm.

    Tror att jag skämde bort honom lite i början o tog fruktansvärt mycket ansvar över hans barn, men sen tvillingarna kom har jag inte samma ork el lust att göra det mer! Att ha tvillingar och 2 barn till boende på heltid är ett tufft men super roligt livs uppdrag och jag älskar det men orken finns inte på samma sätt efter tvilling graviditet och jätte många vakna nätter!

    Känner att jag vill lägga tiden på mina barn o mig själv, min son som bor hos sin far träffar jag varannan helg och det är super viktigt för mig.

    Sambon jobbar mycket och träffar vissa,av sina barn 1 helg i månaden, en annan 1 vecka i månaden o på liv mer trots att han själv jobbar men då är ju jag hemma och då ska jag ta hans barn är hans inställning. Jag känner att jag vill inte mer, jag orkar inte och känner hur en depression närmar sig. Vi är mycket osams o jag är mycket ledsen o väldigt trött. Jag förstår att han vill ha umgänge med sina barn men tycker att han ska ta ett större ansvar. Jag har inte vart med och fixat dessa barn till världen!

    O så ursäkta språket dom här förbannade exen man måste ha att göra med! Tycker att min sambo mesar med dom o vill inte bråka men mig går det bra att bråka på o göra ner o vara allmänt dum mot när jag säger nej jag vill inte denna helgen o dessutom jobbar du mm. Som nu över jul o nyår, då sitter exen o han o bestämmer datum mm som barnen ska vara här och jag skakar på huvudet o säger nej dom får hämta på nyårsdagen för du jobbar sen, men nej han går på exen för dom kan ju faktiskt vara bakfulla då.

    Jaha?! Är det mitt problem?! När jag försöker prata med honom om detta o berätta att jag är helt slut o att jag vill ha det lugnare blir det ja men du valde mig o då ingår detta! Jag har inte begärt att han inte ska ha umgänge men att det kan dras ner lite o mer då när han inte jobbar vilket är nästan jämt.

    Det har gått så långt att jag har ständig ångest o inte känner lika mycket för hans barn längre. Tycker mest att dom är jobbiga o dryga o att jag inte vill ha dom i mitt hem! Dom förstör mycket o river i rummet, sängar, sängkläder allt! Jag är väldigt pedant o vill ha det fint o min sambo delar inte min mening alls el förstår att jag blir ledsen o arg när det ständigt ska härjar här mm.

    Vad ska man ta som bonus mamma? Hur mycket ansvar ska man ta? Kan man begära att umgänget minskar med någon dag el två för att jag ska må bättre och ha mer tid och ork för mina barn.

    El ska jag bara ge upp detta och lämna honom och gå vidare med mitt liv o mina barn? Älskar honom mycket men känner att själva jag, den jag är är, är på väg bort och jag blir allt mer ledsen o arg!

    Kram en ledsen o mycket trött mamma....

  • Svar på tråden Behöver hjälp av er andra med bonusar!
  • cupcakemom

    Ja alltså rent krasst är inte hans barn ditt ansvar... Man har ett övergripande ansvar när man bor tillsamman med någon som har barn men inte på det sättet att du ska ha ansvaret för hans barn när han jobbar.... Han får se till att ha umgänge när HAN kan vara med dom inte du....

    Du får försöka prata med honom igen att huvudansvaret för hans barn ligger hos honom... Annars kanske du ska fundera på att flytta faktiskt... Det är inte värt att du ska må dåligt och tappa bort dig själv...

    Hoppas det löser sig...

  • Tow2Mater

    Ar du hemma med 1 1/2 åringarna? Varför jobbar du inte? Var pappan fl-ledig? Om inte, när ska han vara det? Då kan ju han ta huvudansvaret för alla barnen.

  • mamaleona

    Har levt nyfamiljsliv i över 15 år med mina dina o vårt barn. En del aspekter o erfarenhet har jag ju. Kommentarer över 4 barn med 3 kvinnor tänkte jag bespara dig men --- nu märker du kanske varför det blivit så, för snart är han en karl med 6 barn med 4 olika kvinnor. I min värld förstår jag inte vilken kvinna som faller för en sådan karl, själv hade jag sprungit både långt o fort när det hade gått upp för mig. Jag förstår dig i denhär situationen MEN jag förstår även hans x. För dom gäller ju just det ena barnet o vad dom två kommer överens om ang just det barnet, den mamman struntar nog fullständigt i hur du känner o när han har sina barn. Det är en övernskommelse  dom gjort ang det ena barnet o är även fel mot henne att ändra på den saken pga den nya kvinnan så önskar. För det ÄR ju inte hennes problem utan pappans här i fallet. Han skaffar barn med nya hela tiden, då är det väl självklart han skall ha umgänge med tidigare barn också enl överenskommet schema. Sen ang hur du orkar o vill, jag ser ingen annan lösning om det känns att du inte orkar  och han inte jobbar mindra på dom dagarna barnen hans kommer - än att separera. För du kan inte heller förvänta dig att hans barn skall komma mindre för att du inte orkar mera. Ert val var ju en gång att skaffa fler barn med hela paketet ni hade med er. Tyvärr. Att dra till att man är pedant är aningen onödigt anser ju dock jag, för iom att man skaffar barn väljer man delvis bort sin pedanta sida en tid iaf, för det GÅR inte. Var själv pedant en gång men den delen ligger ännu på is...he. Just pga 6 barn totalt. Du får väl lov att ge honom ultimatum då helt enkelt - jobba mindre då barnen är här el så bor ni skilt.

  • Anonym (Nej)

    När han har sina barn hemma hos er måste han ju planera att han är hemma då och tar huvudansvaret för sina barn.Varför ska barnen vara hemma hos er om han jobbar då?Är du en barnflicka till hans barn?Nej.

  • SupersurasunkSara

    1 Prata med din man om ett umgängesschema för alla barnen. Ni två kan sätta er ner och diskutera vad som fungerar för er, sen får resp mamma säga sitt. Schemat ska vara så att när han har barnen så är han hemma. Punkt slut. Visst, jobbar han är det en sak, men då antar jag att hans barn är i skolan eller på förskola? Om inte, då ska de inte vara hos er. HAN jobbar, då får HAN ordna barnomsorg. Visst kan du, i måna av tid, lust och ork hämta/lämna då och då, det är ju ett givande och tagande i ett förhållande, just nu ger du och han tar vilket är galet.

    2 Se till att få det skriftligt och undertecknat. Skriv även in hur ev ändringar ska ske. Akuta situationer som besök på akuten undantagna givetvis. Men att be om ändring i god tid, att inte bli sur om de får ett nej (förklaring ska ej behövas) osv är självklara saker anser jag. (Jag är både bonus- och biomamma och anser att det gäller åt båda håll)

    3 Kräv att avtalen hålls, kräv också gemensamma regler för ert hem och att han också tar tag i att se till att hans barn följer detta. Dock får du nog minska dina krav på ett pedantiskt hem en smula Ordna tex korgar/lådor för saker som inte ligger där de ska. Eller ta helt sonika en plastsäck och hiva ner allt i och ställ i garaget eller nåt. Den som sen saknar saker får själv leta, utan att resten av sakerna sen ligger utanför korgar/säckar.
    Man kan också ta tio min innan nattningsförberedelserna då alla plockar sina egna saker. Det kan göras till en kul lek, men kräver att båda vuxna är involverade i det hela.

    Vill han inte gå med på ovanstående vill han inte leva med dig, han vill leva med någon som tar allt ansvar för hans ansvarsområden och bör skaffa sig ett hembiträde istället. Då har du det bättre själv.

  • Petraerika

    Tack Sara för ett super bra svar!

    Som någon skrev jag skulle aldrig falla för en sådan man, tyvärr rår man ju inte riktigt över sina känslor! Han har många bra sidor med men just det där med alla barn åt höger o vänster det är det som blivit ett stort problem. Inget illa mot barnen för dom kan inte rå för hur det är.

    Det är jag som känner att det blivit övermäktigt och jag har tappat gnistan och det påverkar mina kids och det vill jag inte! Får ofta höra att ja du visste vad du gav dig in på och absolut till viss del men jag hade ju inte tidigare levt så här. Jag vill ju ha honom och vi har 2 jätte fina barn tsm men jag kanske inte är gjord för att ha en super stor familj där allt ska anpassas.

    Och man kan visst vara pedant. Barn ska inte riva i allt, ha sönder lampor, dvd spelare, tavlor, gardiner mm. Sånt har mina egna inte pysslat med. Barnen jag pratar om är mellan 4-9 år. Såklart att man kan bygga kojor men nån måtta får det vara på förstörande av saker och inredning!

    Känns som om att min sambo inte förstår men gud nåde om någon rör hans grejer mm. Det han är rädd om!

    Jag ska ta ett ordentligt snack med honom så får vi se! Att må o känna så här fungerar inte!

    Tack igen!

  • Anonym (Undrande)

    Låter jättejobbigt. Men också, är ni beroende av att han jobbar så mycket för att upprätthålla en livsstil? Om tvillingarna är 1,5 år varför börjar inte du jobba och på det sättet får komma hemifrån lite. Då kan han inte lägga allt på dig.

    Så tycker jag det är egoistiskt att skaffa fler barn när man redan har så många att man inte orkar med dem. Själv räknar jag min bonus som ett barn i vår familj och vill därför skaffa högst två barn med min man.

    Jag har sett hur andra delar upp det men jag hade inte kunnat leva så. Älskar min bonus och tycker han är lika fantastisk som min bio.

  • Petraerika

    Egoistisk?! Oj ja det får du tycka! Detta handlar om hans umgängesbarnen och det ansvaret som blivit lagt på mig! Jag älskar barn och mina egna avgudar jag och nej det gör jag inte med hans barn på det sättet. Jag måste ju få välja att leva mitt liv som jag vill o jag ville ha fler barn men för det ska inte hans tidigare barn läggas över på mig och min tid för mina barn. Klart att jag hjälper till men har man skaffat sig barn så ska ju ansvaret vara ens eget.

    Jätte bra att du tycker så om.din bonus men jag vet att jag inte är ensam! Och jag är fortfarande fl ledig och trivs bra med det. Att han jobbar mycket beror inte på en sk livsstil även om vi båda gillar att ha det bra! Jag älskar att vara hemma med mina små o plånboken gapar inte tom den heller!

  • Anonym (jobbigt)
    Petraerika skrev 2015-11-24 13:46:22 följande:

    Egoistisk?! Oj ja det får du tycka! Detta handlar om hans umgängesbarnen och det ansvaret som blivit lagt på mig! Jag älskar barn och mina egna avgudar jag och nej det gör jag inte med hans barn på det sättet. Jag måste ju få välja att leva mitt liv som jag vill o jag ville ha fler barn men för det ska inte hans tidigare barn läggas över på mig och min tid för mina barn. Klart att jag hjälper till men har man skaffat sig barn så ska ju ansvaret vara ens eget.

    Jätte bra att du tycker så om.din bonus men jag vet att jag inte är ensam! Och jag är fortfarande fl ledig och trivs bra med det. Att han jobbar mycket beror inte på en sk livsstil även om vi båda gillar att ha det bra! Jag älskar att vara hemma med mina små o plånboken gapar inte tom den heller!


    Fast hade du jobbat hade han kunnat gå ner i tid och vara mer med ALLA sina barn.....så länge du är hemma och är fl 100% , trots att du eg kan börja jobba får du nog hjälpa till lite om det är pga att du går hemma och är fl som pappan/ din sambo inte kan jobba mindre. Eller varför delar ni inte? du börjar jobba deltid och pappan går ner på deltid, så tar han dom små och sina andra barn när du jobbar? 

    Tycker du får ställa kravet att han skall gå ner i arbetstid och hjälpa till där hemma, så hjälper du till med att dra in pengar till ert hushåll. 
Svar på tråden Behöver hjälp av er andra med bonusar!