• SoulsWillRise

    Du som har katt

    Är han/hon steriliserad/kastrerad?

    Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

    Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

    Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

    Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

    Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Du som har katt
  • jenny99

    Jag har två han katter och en hona.Killarna är kastrerade,chippade och vaccinerade.Honan ska göra allt detta på fredag.Dom är viktiga för oss.Alla djur är viktiga,men det är bara katter vi vill ha hos oss.Om man struntar i att kastrera eller annat så är man dum i huvudet tycker jag.Jag bryr mig om mina katter och tar därför ansvar att inte sätta fler till världen och ta hand om mina.Så du gör helt rätt.

  • nathaliehej

    Jag förstår dig precis, har också en bondkatt fast en hane då men honom har jag kastrerat och vaccinerat mm. Försäkrad är han självklart också. Han är min lilla bebis så jag förstår dig till hundra procent

  • Lyckygirl9999

    Vi bor på landet och har 5 katter. Alla är försäkrade och kastrerade. Förstår inte hur man ens kan ifrågasätta det. Säg nästa gång någon klagar att dom kan sköta sitt eget istället och du behandlar dina katter som vilken familjemedlem som helst :)

  • Lyckygirl9999

    Att försäkra är ju något man inte kan va utan anser jag. Händer något med en oförsäkrad katt blir det ju skyhöga veterinärkostnader. Och man vill ju det bästa för sin katt till varje pris! Då kan det va skönt att ha en försäkring som täcker upp :)

  • SoulsWillRise

    Tusen tack till er alla som svarat i min tråd. Nu är jag jätte nöjd och glad :) skönt att inte vara ensam om detta beslut :)

  • Vattenlilija

    Jag hade en "bondkatt "förut. Vi steriliserade henne men hon var inte försäkrad. Vi tog över henne när hon var 12 år gammal så det var lite sent.

    Sedan vet jag inte om det hade spelat någon roll om hon hade varit det. Hon blev sjuk när hon var 17 år och hade hon varit försäkrad så hade det gått på nästan 20 000 så vi hade inte haft råd ändå. Det verkar handla om sådana enorma summor att det nästan inte känns som det gör till eller från...svindyrt eller "svindyrare"..

    Kattens status ökar ju, men jag tycker egentligen man ska köpa från uppfödare. Man vet inte vad "bonnkatterna" dras med för ärftliga sjukdomar och dom kan bli parade med katter som ger dåligt temperament. Dock så kostar ju en raskatt mer, men samtidigt så höjer det ju statusen. Man dumpar inte bara en sommarkatt om man betalat x antal tusen. Det blir fler genomtänkta och planerade köp och inget spontant för att familjen kom på att det kunde vara gulligt med kattunge...det är ju sådant som gör just att statusen är låg.

  • lördagsgodis

    Vi har två bondkatter som självklart är kastrerade, steriliserade och försäkrade vi har dom även som innekatter då vi bor i ett villaområde och jag tycker bara man ska ha katterna ute om man bor på landet.

  • Birgitta02

    Har haft både bondkatter och raskatter. Alla har blivit kastrerade och försäkrade. Självklart för mig.

    Lite OT:  Man steriliserar inte katter längre (klipper av äggledarna) eftersom man inte vill ha löpbeteendet kvar. Man kastrerar honkatter, dvs tar bort livmoder, äggledare och äggstockar.

Svar på tråden Du som har katt