• FloraFrihet

    Är du för eller emot den enorma flyktinginvandringen?

    Här är en debattartikel jag skrivit men som inte går att få publicerad i Aftonbladet, Expressen eller liknande då de inte publicerar invandringskritiska artiklar, speciellt inte då jag vill vara anonym. Jag vill heller inte publicera den på sajter som Fria tider eller liknande då jag vill att även de som är positiva till flyktinginvandringen ska få ta del av den.

    Jag tycker att jag tar upp problem och lösningar på ett bra sätt. I en debatt som just nu sitter fast.

    Sverige kommer inte hjälpa någon med den här politiken!

    Populationen i de delar av världen som lever i misär är för stor för att den lilla andel flyktingar vi tar emot ska hjälpa. Vi måste ta itu med problemet på ett annat sätt.

    Afrika som kontinent har en befolkning på 1 biljon människor som växer i rasande takt. De just nu tre länder som bidrar med flest asylsökanden till Sverige är från mellanöstern - Afghanistan. Syrien och Irak, dessa tre länder har en befolkning på 20, 30 och 46 miljoner inv. enligt år 2014 års uppskattning, men nu är en stor del av deras befolkning på flykt.
    Alla dessa tre länder har pågående konflikter, krig är fruktansvärt och dödar många liv. Det är klart att ingen människa med hjärtat på rätta stället vill att människor ska behöva kämpa för sina liv dagligen. Speciellt inte då de i andra länder samtidigt har det så mycket bättre.

    Brist på vatten, svält, våld mot kvinnor, sjukdomar som HIV/AIDS, Malaria och Tuberkulos dödar liv i Afrika i andra länder såsom Mozambique, Kongo, Somalien med flera, länder där de även dör innan 55 års ålder. Det dör fler i de tre sist nämnda länderna än vad det gör i de tre länder som flest flyktingar till Sverige kommer ifrån.
    Dessutom är utbildningen och inkomsten på en mycket lägre nivå.
    Deras invånarantal ligger på 25, 67 och 10 miljoner respektive.

    Frågan är om vi verkligen kommer hjälpa alla dessa människor genom att släppa in ett litet fåtal människor sett till deras population som flyktingar. Vad händer med de som stannar i hemlandet när en stor del av arbetskraften och motståndsrörelsen flyr landet. Ska vi överge de 10 miljoner som stannar i Syrien eller de miljoner människor som svälter, inte har tillgång till rent vatten, plågas av sjukdomar etc.

    Jag tror faktiskt, så lite som jag egentligen vill erkänna det, att SD har rätt i vissa frågor. Att försöka hjälpa på plats med säkra zoner i länder som är i krig, utbildning, ekonomiskt stöd, sexualundervisning, preventivmedel osv. Det är det som hjälper länder i kris långt mer än den lilla procenten sett till världen, som vi kan ta emot som flyktingar.

    Jag vill också föreslå en lösning på Sveriges problem med en åldrande befolkning, se till Nya Zeeland, Australien och Kanada. Deras invandringssystem är otroligt skickligt utvecklat.
    En person som vill invandra till dessa länder kan först från sitt hemland via internet eller broschyrer se över vilka anställningar som saknas i dessa länder.
    Det är inte endast högutbildad arbetskraft det handlar om utan även städare, byggare, receptionist med flera har plats på listan tillsammans med dataingenjör, sjuksköterskor och läkare.
    Sedan kan alltså den person som önskar invandra till dessa länder ansöka om att komma dit utan jobberbjudande då de innehar en kompetens som fattas i landet eller hitta en arbetsgivare via deras hemsidor för arbetskraftinvandring, innan de ansöker om att bli beviljade uppehållstillstånd. Går de den vägen får de också högre poäng och större chans att beviljas.
    Men en arbetsgivare som vill anställa en utlänning måste först bevisa att de har försökt anställa medborgare i landet innan de har möjligheten att rekrytera utomlands ifrån.

    Vi har också problemet med kulturskillnader. Först av allt måste vi erkänna att det här problemet existerar. I länder där det råder hög korruption har brottsligheten blivit vardag. Korruption växer i länder som inte har ett välfungerande politiskt styre och rättssystem. Många utav de flyktingar som nu kommer till Sverige har bott hela deras liv i dessa länder.
    Nu när vi redan har en hög andel flyktingar sett till Sveriges befolkning måste vi anstränga oss för att integrera och till viss del faktiskt assimilera dessa människor.
    Jag säger även assimilera för att inom en del områden som tillexempel Sveriges jämställdhet och kvinnors rättigheter räcker det inte endast med integration. Människor som kommer hit måste inse att våra lagar fortfarande gäller och vi kommer inte ändra våran syn på kvinnor trots att den skiljer sig markant från de flesta andra länderna i världen.
    Kvinnor i Sverige har många rättigheter som inte finns i deras hemländer.
    Svenska kvinnor får välja vem de vill ha sex med och vi har lagar mot tvång. Omskärelse och oskuldskontroller som nu uppdagats har förekommit i Sverige ska inte få ske! Vi måste vägra ignorera de här sakerna då de förekommer. Just nu är det ofta såna här problem blir tabubelagda och ingen vågar uttrycka åsikter gällande de här problemen. Men det handlar inte om rasistiska uttalanden i dessa fall.

    Vi behöver bättre utbildning till de nyanlända som också utbildar inom kulturskillnader, kvinnors rättigheter osv. Det är en viktig del att förstå för att kunna ta del av Sveriges samhälle. Kan en person inte anpassa sig och begår brott, då ska personen utvisas och straffas av lagen.

    Jag ser inte alls mina åsikter som extrema och jag tror inte att alla invandrare är av ondo. Men jag förstår att den här politiken inte alls fungerar och kommer att stjälpa mer än den hjälper.

    Länk till ett  youtubeklipp som på ett bra sätt beskriver en del av det jag tar upp:
    Kan massimmigrationen reducera fattigdomen i världen?


    (Talar Engelska)

    Kritisera och kommentera gärna i kommentarsfältet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-31 11:26
    Det ska självklart vara miljard och inte biljon i texten. Stor miss av mig. Jag ber om ursäkt. Jag har bott utomlands ett bra tag och har mestadels använt Engelska så det blev som det blev..

    Poängen är att det är otroligt många människor i Afrika som bor i svåra förhållanden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot den enorma flyktinginvandringen?
  • Anonym (Hmmmm)

    Jag är för invandring, men emot denna massiva invandring där det kommer 10 000 i veckan som söker asyl. Förutom detta kommer flera som inte söker asyl.

  • Digestive

    Ja, det är fantastiskt dåligt gjort, helt upp och ner. Vet dock inte hur jag ska rösta, frågeställningen känns obekväm.

    Bra trådstart iallafall! Videon says it all.

  • FloraFrihet
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-11-24 11:00:00 följande:

    Jag är för invandring, men emot denna massiva invandring där det kommer 10 000 i veckan som söker asyl. Förutom detta kommer flera som inte söker asyl.


    Det är som skrivet jag också. Men inte flyktinginvandring i den formen vi har nu. Jag tycker att Nya Zeeland, Australien och Kanada har ett riktigt välutvecklat och välfungerande system som vi i Sverige borde inspireras av.

    Precis, det kommer många som mest bara är ute efter ett bättre liv i land med högre välfärd, utan att egentligen behöva fly.
  • Anonym (Hmmmm)

    Jag vill tillägga att jag inte röstar på SD. Jag är socialdemokrat i hjärtat och rädd om vår välfärdsmodell.

  • FloraFrihet
    Digestive skrev 2015-11-24 11:04:37 följande:

    Ja, det är fantastiskt dåligt gjort, helt upp och ner. Vet dock inte hur jag ska rösta, frågeställningen känns obekväm.

    Bra trådstart iallafall! Videon says it all.


    Ja, frågeställningen är obekväm. Men det är för att vi är i en väldigt obekväm situation i Sverige just nu, tyvärr.

    Jag vet själv inte hur jag ska rösta då jag inte är för ett totalstopp av invandringen utan mer reglerade former. Samtidigt är jag för höga skatter, stärkt sjukvård, skola, större miljösatsningar, skyddande av djur/miljö och tycker att sjukvården helt raserades under Moderaternas styre. Det är riktigt svårt att välja just nu.

    Tack, vad bra att du tycker det!

    Videon tar upp stora delar av problemen, men inga lösningar, tyvärr.
    Lösningar är vad Sverige behöver som mest just nu. Jag tror att fler och fler fått upp ögonen för problemen
  • FloraFrihet
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-11-24 11:29:10 följande:

    Jag vill tillägga att jag inte röstar på SD. Jag är socialdemokrat i hjärtat och rädd om vår välfärdsmodell.


    Det gör inte jag heller. Jag klistrar in ett citat från mitt andra svar.

    "Jag vet själv inte hur jag ska rösta då jag inte är för ett totalstopp av invandringen utan mer reglerade former. Samtidigt är jag för höga skatter, stärkt sjukvård, skola, större miljösatsningar, skyddande av djur/miljö och tycker att sjukvården helt raserades under Moderaternas styre. Det är riktigt svårt att välja just nu."
  • sextiotalist

    Jag skulle vilja svara
    Vem vill ha en stor flyktingström överhuvudtaget.
    Ingen, är nog svaret
    Inte flyktingarna, inte mottagarländerna, ingen.
    Nu är faktum det att det är en historiens största flyktingvandring är just nu. Det är ett helt land som mer eller mindre kickar ut sina innevånare från sina hem och från sitt land.
    Det är ett land som förlorar all sin välutbildad befolkning, alla ungdomar som behövs att bygga (upp) landet.
    Varje flykting är en tragedi, ingen människa ska behöva fly från sitt hem, sitt land och sina nära.

  • Anonym (Hmmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-24 11:52:19 följande:

    Jag skulle vilja svara
    Vem vill ha en stor flyktingström överhuvudtaget.
    Ingen, är nog svaret
    Inte flyktingarna, inte mottagarländerna, ingen.
    Nu är faktum det att det är en historiens största flyktingvandring är just nu. Det är ett helt land som mer eller mindre kickar ut sina innevånare från sina hem och från sitt land.
    Det är ett land som förlorar all sin välutbildad befolkning, alla ungdomar som behövs att bygga (upp) landet.
    Varje flykting är en tragedi, ingen människa ska behöva fly från sitt hem, sitt land och sina nära.


    Vilket land tänker du på? Just nu kommer de flesta från Afghanistan. Är det det landet du menar?
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-11-24 12:12:49 följande:
    Vilket land tänker du på? Just nu kommer de flesta från Afghanistan. Är det det landet du menar?
    Både Syrien och Afghanistan. Afghanistan håller på att förlora en hel generation unga män. Men Syrien förlorar en flera generationer av både män och kvinnor. De flesta är ju kvar utanför Syrien (och även inne i Syrien).
    Det är väl 4 miljoner som flytt Syrien nu.

    Men jag hävdar fortfarande att ingen gillar en flyktingström. Det är ju en tragedi och ett misslyckande
  • FloraFrihet
    sextiotalist skrev 2015-11-24 11:52:19 följande:

    Jag skulle vilja svara
    Vem vill ha en stor flyktingström överhuvudtaget.
    Ingen, är nog svaret
    Inte flyktingarna, inte mottagarländerna, ingen.
    Nu är faktum det att det är en historiens största flyktingvandring är just nu. Det är ett helt land som mer eller mindre kickar ut sina innevånare från sina hem och från sitt land.
    Det är ett land som förlorar all sin välutbildad befolkning, alla ungdomar som behövs att bygga (upp) landet.
    Varje flykting är en tragedi, ingen människa ska behöva fly från sitt hem, sitt land och sina nära.


    Så är det. Så just nu måste vi satsa på att få dessa människor att stanna kvar i sina hemländer, upprätta säkra zoner inom landet osv. Det görs redan men mer behövs göras.

    Som skrivet " Vad händer med de som stannar i hemlandet när en stor del av arbetskraften och motståndsrörelsen flyr landet? Ska vi överge de 10 miljoner som stannar i Syrien eller de miljoner människor som svälter, inte har tillgång till rent vatten, plågas av sjukdomar etc?"

    De som kommer från Mozambique, Kongo och Somalien har tex. inte ens råd att fly sitt land, trots att de här länderna har enligt mig värre förhållanden. Sämre utbildning, lägre löner, högre dödsantal m.m

    Vi måste aktivt faktiskt motarbeta den här enorma flyktingvandringen den kommer inte att hjälpa någon om vi inte får stopp på den.


Svar på tråden Är du för eller emot den enorma flyktinginvandringen?