• Anonym (Hjälp)

    Tips för att bli av med socialfobi?

    Det här är ingen sorglig tråd om mitt liv eller liknande.
    Vill kort och gott få lite hjälp och råd med vad man kan göra för att "besegra" sin socialfobi?

    För något år sedan lärde jag mig att betala med kort istället för kontanter i butiker.

    För inte så länge sedan vågade jag gå in på cafe och beställa själv (!!), tänkte fortfarande öva på det då jag inte vågar beställa vad som helst utan samma sak varje gång för att jag ännu inte vågar "testa nytt" (alltså inte själva drickan/bakelsen utan att beställa något jag inte gjort innan). 

    Har för en skoluppgift kunnat intervjua några okända personer tillsammans med en klasskamrat, ganska nyligen.

    Denna klasskamrat har jag även vågat "komma lite närmare" och kan prata en del med henne utan att stamma och få panik. 

    Har vågat åka själv till en grannstad (buss dock, vågar inte ta tåget).

    Har vågat ringa ett viktigt samtal trots att jag höll på att dö under tiden.

    Är sådana småsaker jag behöver öva på (är tbh väldigt stolt hittills). Verkligen livsviktigt pga en anledning jag inte vill ta upp här, så undrar om ni har förslag på sådana sociala saker som man kan göra för att bli av med socialfobin?

    Vet att jag en dag måste gå till McDonalds och beställa där... men det är rena mardrömmen så tar nog det sist.. 

    För övrigt vill jag påpeka att jag är under 18 år så helt misslyckad med arbetsliv osv är jag inte ännu (så ni inte tror att jag är en 30 åring som lever på bidrag och ännu inte vågar gå ut..).

  • Svar på tråden Tips för att bli av med socialfobi?
  • Anonym (asd)

    Jag har också socialfobi så jag vet hur det är, men det enda som hjälper är faktiskt KBT, att faktiskt utsätta sig för det som du redan håller på med. Fortsätter du och trappar upp det kommer det till slut bli bätre och bättre. Medicin kan ju dock också hjälpa dig om du känner att du vill ta det, eller ens vågar ta itu att ringa ner och få hjälp. Men tycker ändå du verkar göra ett jättebra jobb med att lösa det. Jag har blivit bättre på såna saker med, men kommer ihåg hur stolt man blev när man första gången vågade prata med personalen i klädaffären om vad man faktiskt ville ha för typ av byxor istället för att per automatik säga "jag tittar bara runt, tack". Att du trappar upp det och testar beställa något nytt är bara det ett stort steg. Om du känner att det är möjligt så borde du absolut testa det. :)

  • Anonym (Tips)

    Ett tips: gör det besvärligt för konditorn och ta kakan längst in.

  • Anonym (..)

    Först och främst, bra jobbat! Du kör egen KBT. Googla om detta så får du bra tips! Tips från mig:
    Mc Donalds: gå igenom med dig själv hemma exakt vad det är som skrämmer dig med Mc Donalds. Är det beställningen? Betalningen? Att det är mycket folk där? När du funderat klart, ta det i små steg; börja med att passera restaurangen, nästa gång går du in och sen ut igen . Och sen trappar du upp. Lycka till!

Svar på tråden Tips för att bli av med socialfobi?