• Anonym (Leono­ra)
    Äldre 25 Nov 12:55
    1517 visningar
    13 svar
    13
    1517

    HOTAD MED LPT

    Jag har tidigare lidit av Anorexia Nervosa. Nu ligger jag 2 kilo över min målvikt. Maten har börjat gå sämre igen och jag äter 2 mål om dagen av 6 som jag egentligen ska få i mig. Igår var jag på samtal hos min psykolog. Om jag fortsätter äta så lite som jag gör så kommer de lägga in mig under tvång, bara för att jag inte ska hinna få anorexia igen. Det känns hemskt. Jag trodde inte att man fick göra så. Även om jag inte klarar av att äta mer så kommer de förmodligen sätta sond under tvång. Det känns orättvist!

  • Svar på tråden HOTAD MED LPT
  • Äldre 25 Nov 12:57
    #1

    Varför är det orättvist att de vill att du ska leva? 2 mål om dagen är inte sunt. Håller tummarna för att du ska bli frisk

  • Anonym (O)
    Äldre 25 Nov 20:06
    #2

    Du har inte mycket sjukdomsinsikt, hoppas dom hjälper dig rätt.

  • Äldre 25 Nov 20:32
    #3

    Du är jätteduktig som har börjat bli bättre! Det är en hemsk sjukdom. Kom ihåg det och känn dig stolt

    Vet du varför du bara äter 2 gånger/dag? Hur länge har det varit så? Hur går tankarna i ditt huvud? Känns det som att du har någon mental spärr?

    Försök känna att du duger som du är! Du är en fantastisk person som är stark

  • Anonym (Carol­ine)
    Äldre 25 Nov 21:46
    #4

    Jag har haft samma sjukdom som dig. Fick valet 'lägg in dig själv' eller bli LPT:ad. Fick sond emot min vilja osv. Mådde piss och tyckte alla var ute efter mig. Men jag hade aldrig blivit frisk utan inläggningen. Först blev jag sämre, slutade äta helt och det var så sondmatningen kom in. Jag såg att alla andra runtom på kliniken var sjuka men inte jag. Men succesivit började jag inse mer och mer och blev frisk. Nu är det ca 8 år sedan jag skrevs ut.

  • Anonym (Leono­ra) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 00:20
    #5
    Anonym (Caroline) skrev 2015-11-25 21:46:41 följande:

    Jag har haft samma sjukdom som dig. Fick valet 'lägg in dig själv' eller bli LPT:ad. Fick sond emot min vilja osv. Mådde piss och tyckte alla var ute efter mig. Men jag hade aldrig blivit frisk utan inläggningen. Först blev jag sämre, slutade äta helt och det var så sondmatningen kom in. Jag såg att alla andra runtom på kliniken var sjuka men inte jag. Men succesivit började jag inse mer och mer och blev frisk. Nu är det ca 8 år sedan jag skrevs ut.


    Hade du anorexia då eller hade du en ätstörning? Har som sagt inte anorexi nu!
  • Äldre 26 Nov 00:32
    #6
    Anonym (Leonora) skrev 2015-11-26 00:20:40 följande:
    Hade du anorexia då eller hade du en ätstörning? Har som sagt inte anorexi nu!
    Varför äter du bara 2 mål om dagen när du ska äta 6 då?
  • Anonym (ft)
    Äldre 26 Nov 00:35
    #7

    I


    Anonym (Leonora) skrev 2015-11-25 12:55:53 följande:

    Jag har tidigare lidit av Anorexia Nervosa. Nu ligger jag 2 kilo över min målvikt. Maten har börjat gå sämre igen och jag äter 2 mål om dagen av 6 som jag egentligen ska få i mig. Igår var jag på samtal hos min psykolog. Om jag fortsätter äta så lite som jag gör så kommer de lägga in mig under tvång, bara för att jag inte ska hinna få anorexia igen. Det känns hemskt. Jag trodde inte att man fick göra så. Även om jag inte klarar av att äta mer så kommer de förmodligen sätta sond under tvång. Det känns orättvist!


    Ja, det känns som ett tvivelaktigt ingripande både ur juridisk och moralisk synpunkt.

    Rent juridiskt är det ett tvivelaktigt ingripande då det krävs att en patient på grund av en allvarlig psykisk störning har ett oudgängligt psykiatriskt vårdbehov för att lpt ska vara tillämpbart. Jag ser inte hur du skulle uppfylla kriteriet för outgängligt om du ligger över din målvikt (och därmed förmodligen inte heller är akut döende). LPT får nämligen inte användas i förebyggande syfte.

    Rent moraliskt är det ett ännu mer tvivelaktigt ingripande då du äger dig själv och din egen kropp och har den absoluta rätten att göra vad fan du vill med din egna kropp och ditt egna liv. Fuck them! Tycker du har rätten att svälta ihjäl om du vill. Skulle på riktigt gärna hungerstrejka av solidaritet med dig men har tyvärr för lite tid och ork för att kunna engagera mig tillräckligt
  • Anonym (S)
    Äldre 26 Nov 03:16
    #8
    kioskvältare skrev 2015-11-26 00:32:01 följande:

    Varför äter du bara 2 mål om dagen när du ska äta 6 då?


    För att hon har anorexia.
  • Anonym (.)
    Äldre 26 Nov 06:58
    #9

    Vad väger du? längd?

    hur står du emot hungern?

  • Äldre 26 Nov 08:49
    #10
    Anonym (S) skrev 2015-11-26 03:16:35 följande:
    För att hon har anorexia.
    Det var en retorisk fråga.... och inte till dig
  • Anonym (S)
    Äldre 26 Nov 16:54
    #11
    kioskvältare skrev 2015-11-26 08:49:55 följande:

    Det var en retorisk fråga.... och inte till dig


    Dumma frågor får dumma svar.
  • Äldre 26 Nov 21:34
    #12
    Anonym (S) skrev 2015-11-26 16:54:30 följande:
    Dumma frågor får dumma svar.
    Javisst, men nu var det inte en dum fråga utan en retorisk En fråga som inte förväntas ett svar på utan har ett annat syfte. På tal om dumt...
  • Anonym (Carol­ine)
    Äldre 27 Nov 09:06
    #13
    Anonym (Leonora) skrev 2015-11-26 00:20:40 följande:

    Hade du anorexia då eller hade du en ätstörning? Har som sagt inte anorexi nu!


    Jag hade anorexia och åt också typ 2 små mål om dagen. Det är egentligen inte diagnosen i sig (anorexia, bullemi etc) sol avgör om du blir inlagd utan om du bedriver en livsfarlig 'svält'. När jag låg inlagd såg diagnoserna olika ut men själva förfarandet var detsamma. Vi åt inte och var alldeles för underviktiga. Även om vi inte kunde se det hos oss själva då utan bara hos andra.
Svar på tråden HOTAD MED LPT