• Migas

    Hur beräkna årsinkomst SGI vid mindre än ett års arbetad tid?

    Hej,
    Jag hoppas att det är någon som har lite bättre koll på hur man beräknar årslönen (till blanketten för graviditetspenning) än vad jag har.  

    Jag har jobbat sen den den 27 april, där mina arbetstider är förlagda både vardag och helg dagtid, men under några veckor i somras så förekom det även kvällar.

    Så hur ska jag beräkna årsinkomsten när jag inte arbetat ett helt år ännu?  
    Är det bara att ta och summera det jag lönen för skatt sen den 27 april och dividera med sju månader (om man räknar från 1 maj)? eller måste jag dividera med antalet dagar istället eftersom jag har några dagar i april också? Borde jag ta hänsyn till att OB-tillägget kommer en månad senare och att OB för november inte finns med i denna lön (tänkte att om man jobbat mer än ett år och mäter mellan maj 15 -april 15, så kommer jag OB från april 15 vara med i majlönen men inte något OB från april 15, så det jämnar ut sig) men att man därmed inte får med det alls när man jobbat mindre än ett år? Måste jag ta ta hänsyn till något ang. semestersättning?  Något annat jag missat?
  • Svar på tråden Hur beräkna årsinkomst SGI vid mindre än ett års arbetad tid?
  • Anonym (Vera)

    Har du månadslön eller timlön?
    Har du månadslön så tar du den x 12 och lägger till eventuella återkommande ob'n, jourersättning och beredskap.
    Sen att du inte har haft ersättningen i 12mån är en parameter som FK lägger till.
    Du ska givetvis inte ljuga men det är svårt att säga exakt så du får göra en uppskattning. Sen kommer din arbetsgivare att bli ombedd att intyga dina siffror så då kommer det från dem också.
    Ring FK om du har frågor!

  • Migas
    Anonym (Vera) skrev 2015-11-25 14:39:48 följande:

    Har du månadslön eller timlön?
    Har du månadslön så tar du den x 12 och lägger till eventuella återkommande ob'n, jourersättning och beredskap.
    Sen att du inte har haft ersättningen i 12mån är en parameter som FK lägger till.
    Du ska givetvis inte ljuga men det är svårt att säga exakt så du får göra en uppskattning. Sen kommer din arbetsgivare att bli ombedd att intyga dina siffror så då kommer det från dem också.
    Ring FK om du har frågor!


    Jag har månadslön. Så du menar alltså att jag borde använda mig av grundlönen*12 + genomsnittligt OB*12 + (genomsnittlig fyllnadstid?)*12? 

    Frågan jag hade var väl mer om det blir helt fel om jag använder mig av (kontantbruttolön/antal arbetade månader) *12? Där grundlön, ob, ev. semester/sjukersättning, fyllnadstid är medräknat. 
      
    Jag tror min arbetsgivare inte räknat med fyllnadstiden i sin beräkning, därav att jag får en något högre siffra än dem och därför undrade jag om någon här hade koll på vilket sätt som var rätt. 

    Jag ska absolut ringa försäkringskassan, men tänkte först höra om det var någon annan som hade gjort liknande typ av beräkning och hade lite koll på va d som gällde.

    Har nu pratat med FK och återkommande fyllnadstid och övertid får tas med i beräkningen, men inte tillägg för semester, traktamente eller avdrag för egen bil och liknande. 
  • Anonym (Vera)

    Ja du tar månadslön x 12.
    Ingen semesterersättning, den ska inte räknas med.
    Sen tar du ditt ob för de månader som har gått / antalet månader x 12.
    Exempel:
    du har haft ob varje månad i sex månader.
    november 3200
    oktober 1800
    september 2800
    augusti 3100
    juli 1950
    juni 4000
    Då får du en total på 16850kr för 6 mån = 2808kr mån i snitt = beräknat 33699kr på helår.
    Samma sak med beredskap och jour.

    Men visst kan du ta dina bruttolöner / antalet arbetade månader x 12.
    Glöm dock  inte att räkna bort semesterersättningen!
    Återkommande fyllnad/övertid får tas med men inte om det är enstaka gånger.

Svar på tråden Hur beräkna årsinkomst SGI vid mindre än ett års arbetad tid?