• Anonym (Kaffedraken)

    Ständigt trött

    Hej. Jag är i v 8+5 och orkar inte hålla mig vaken när tröttheten sätter igång...så jag går och lägger mig 19 och vaknar trött kl 5 när jag ska upp. Ska man behöva gå och lägga sig typ 17. Kul liv liksom.

    Hur har ni andra det? Sen det här med illamående, hunger och halsbränna...jag mår prima på morgonen förutom att jag måste äta frukost för annars dör jag på jobbet. Innan grav. åt jag inget på morgonen. En timme innan frukost på jobbet är jag vrålhungrig. Jobbar just nu halvtid pga nåt annat...men iaf när jag kommer hem är jag hungrig. Mot eftermiddagarna kommer illamåendet och hunger och halsbränna i ett. Mår så dåligt att jag knappt kan äta, men tvingar mig iaf för att må bättre. Så när jag har ätit mår jag nästan bra igen och sen kommer halsbränna och trötthet. Jag kommer ju gå upp i vikt som bara den om jag fortsätter såhär. Jobbigt och va hungrig och trött hela tiden. Vill höra hur ni andra har det med allt. Och hur ni klarar av dagarna.

  • Svar på tråden Ständigt trött
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är i vecka 7+ nånting. Har mått väldigt illa men bad om att få lergigan Comp utskrivet så nu mår jag bara illa när jag är hungrig.

    Blev helt desperat av hungern så jag provar nu lite allt möjligt för att kunna känna mig mätt längre.

    Jag har köpt måltidsersättningar som jag tar i samband med maten och hoppas det ska funka. Köpte losecmups mot halsbrännan och den ska tydligen också hjälpa mot hungersuget då folk som har magkatarr äter den. Har även köpt linfrön som jag ska ha i yoghurten, det ska tydligen mätta.

    Hade några kapslar från hälsokost hemma också, sånna som sväller i magen.

    Får se om det funkar nu för man kan ju inte äta 12ggr i timmen av flera skäl :p

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj du har det ungefär som mig då. Ska se om man kanske ska köpa receptfritt mot illamående som tydligen ska finnas på apoteket. Det konstiga är att jag inte alls är sugen på lätt mat som youghurt och frukt. Ska helst vara hamburgare och pizza...får la tvinga i mig nyttigheter också. Innan älskade jag frukt. Just ja..frön har hag tänkt på men glömt av. Tack för tipset :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    fkh skrev 2015-11-25 17:51:16 följande:

    Kolla så du inte har järnbrist.


    Kan dom göra sånt test på mvc?
  • Anonym (Kaffedraken)
    tjejenA skrev 2015-11-26 05:52:52 följande:

    Kan dom göra sånt test på mvc?


    Man tar blodprov och kollar järnvärden. Eller gör man inte det? Jag bor utomlands och här tar man blodprov flera ggr under grav. Vet att dom brukar snåla med sånt i svenska mödravården.. Men prata med din bm och om inte annat så kan du ju börja ta multivitamintabletter för gravida som innehåller järn.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Känner igen mig . Hade det så till vecka 16 och det var sjukt jobbigt .. Trodde att det skulle vara så hela tiden och kände mig helt knäckt och fatta inte hur jag skulle klara av det . Men sen så bara vände det:)

  • Anonym (Kaffedraken)
    tjejenA skrev 2015-11-26 05:52:52 följande:
    Kan dom göra sånt test på mvc?
    Det kan de, och det gör de så vitt jag vet när man skrivit in sig. Mitt MVC har i alla fall tagit blodvärden några gånger. 

    Jag mådde fruktansvärt illa ända fram till v. 18. Jag kräktes dagligen, ibland flera gånger per dag, fram till v. 16 och hade NOLL aptit. Kring v. 18 släppte illamåendet lite grann, så i v. 20 var det i princip helt borta och jag kunde äta som normalt igen :) 

    Tröttheten var grym i början, minns inte riktigt vilken vecka jag piggnade till... Kanske v. 14? Kring v. 16 var jag trött igen, och då hade jag låga järndepåer och fick börja med Niferex, vilket gjorde susen. Sen kom tröttheten tillbaka igen för några veckor sedan (är i v. 31) ;) 

    Jag tog Postafen på kvällarna, jag ville inte ta dem på dagarna då jag blir dåsig av dem. Efter lite experimenterande märkte jag att det hjälpte även dagarna om jag tog dem på kvällarna, för om jag sov bra mådde jag något bättre och kunde äta lite mer vilket gjorde att jag inte mådde lika illa. Sen hade jag seabands, vet inte alls om de hjälpte men chansade helt enkelt på att de gjorde det ;) 

    Småätande är din bästa vän. Minsta lilla hungerskänsla (vilket kan vara att du bara är lite småsugen) - ät något. Det kan vara ett litet kex eller vad som helst som din aptit tolererar, men ät. Drick mycket. Mot halsbrännan kan du ta samarin (vilket inte hjälper så länge) eller t.ex. pepcid (som hjälper under flera timmar), de är inte farliga för dig eller barnet. 

    Sov middag de dagar du kan, kanske ta en powernap på lunchen. Vila på dina raster. Sänk kraven för hur mycket du ska orka om dagarna och vänta ut tröttheten. Det brukar bli bättre i andra trimestern, det är bara några veckor kvar dit :)
Svar på tråden Ständigt trött