• Grus grus

    Hur noga är ni med läxan?

    Dottern glömde läsläxan i skolan förra onsdagen, så hon kunde inte göra läxan till torsdagen. Helt okej, tycker jag. Sånt kan hända.

    Jag har varit på henne varje dag denna veckan om att ta hem läxan och göra den, men hon har glömt den varje dag. Idag är det onsdag igen och läxan ska som vanligt in på torsdagen. Så ikväll skickade jag henne till klasskompisen för att låna dennes läsebok. Hon var så arg på mig och sa att det gjorde inget förra veckan när hon glömde. Jag sa att en gång är helt ok, men när jag påmint varje dag och det ändå är glömt, då får man ta sitt ansvar och rätta till det. Dottern är tio år.

    Hur noga är ni med läxorna?


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Svar på tråden Hur noga är ni med läxan?
  • fantasy06

    vi är noga med läxorna. Börjar det slarvas redan kan man ju bara föreställa sig hur det kommer se ut längre fram. 

    Sonen är 9 år och har läsläxa varje vecka, enligt fröken ska det läsas varje dag för att de inte ska tappa läsandet, men sonen är så pass duktig så vi försöker läsa 3-4 gånger iveckan, på helgen tycker jag man kan få ha läxfritt

  • scanmia

    Jag tycker att det verkar som om du har en sund inställning. Läxläsning är viktig som god vana och något som man lär sig för livet. En miss spelar ingen roll för det finns även så mycket annat i livet som är viktigt, men att det blir ett mönster av att glömma och strunta i att göra den - inte ok.

    Har själv en tioåring som jag bråkade med senast i morse. Han ska göra läxan på kvällen och gör han inte det så har vi kommit överens om att han ska göra den på morgonen istället för att spela iPad, som han brukar medan han inväntar att vi andra ska bli färdiga. Det var väldigt obefogat tyckte sonen, i morse, och det blev väl varken läxor gjorda eller någon iPad spelad, men jag kan slå vad om att han kommer att göra sina läxor idag. 

  • Mälaröbo

    Frågar, påminner men känner att det egentligen är nåt mellan mina barn och deras lärare. Läxor är "frivilliga" och likaså mitt engagemang. Om de inte klarar sina ämnen är det upp till skolan att ta tag i det. Jag är inte lärare och har/tar inte det ansvaret.

  • pigglet

    Jag är noga med läxorna. Jag förväntar mig att barnen gör bra ifrån sig i skolan, tar den på allvar, inte stör på lektionerna osv. För MIG är skolgången viktig. Vi pratar också om det här hemma, att om man vill kunna välja senare i livet och utbilda sig till det man vill så blir det lättare om man har bra betyg osv. Man får fler valmöjligheter.

    Så jag är väl hyfsat engagerad i läxorna. Har koll på vad de har, frågar upp om de har gjort dem. Matte diskuterar vi ganska ofta flera tillsammans osv. Försöker förmedla en positiv bild av kunskap och att lära sig. Förhör barnen på läxorna.

    Jag skulle bli frustrerad om någon glömde läxboken upprepade gånger. Dottern har gjort det en gång, då försökte vi ringa och få reda på vilka glosor det var. Jag tycker inte det är ok att hoppa över läxan för att man glömde liksom.

  • Alexi

    Läxor är jätteviktigt och det är mitt ansvar som förälder att ge barnet förutsättningar för att göra dem. Att låta dem slarva med läxorna är ju att sända en väldigt stark signal om att skolan inte är viktig och att vad läraren säger inte är viktigt.

  • buggi

    Läxorna ser vi som ett kontrakt mellan barnet och läraren. Vår 10-åriga dotter har helt ansvar för att läxorna görs, och planeringen kring detta. Funkar hur bra som helst. Självklart hjälper vi till om hon skulle vilja det, men gör hon inte läxorna är det mellan henne och läraren. Barn måste få ansvar, lära sig planera och prioritera själva. Börjar man tjata tar man över ansvaret, och det är kontraproduktivt anser jag.


  • ina111

    Vi är väldigt noga med läxan också. Skolan är dock rent ut sagt skit för tillfället och därför ännu mer viktigare för mig att hålla koll. Vi jobbar mycket hemma också med vår son dock efter hans intresse aå klart. Det ska bara roligt att lära sig. Du gjorde helt rätt i att skicka henne för att hämta läxan, helt rätt. Konsekvenserna finns där i det verkliga livet.. det är bättre att lära barnen hur man hanterar det än att skydda dem sen när dem kommer ut i samhället får dem en ckock.

  • krompa

    Läxor är viktigt och ska göras. Det är lika självklart som att vi lagar mat och städar hemma...

    Enda gången vi skippat läsläxan var förra veckan då vi åkte på magsjuka. Visst hade han kunnat läsa på lördagen, men då var ju nästa sjuk. Det han gjorde då var att fråga om han kunde få "omläxa" denna veckan, och det fick han med ett litet tillägg.
    Matteläxan fixade han dagen innan han fick gå tillbaka till skolan.

  • Dixie
    Mälaröbo skrev 2015-11-25 19:43:38 följande:

    Frågar, påminner men känner att det egentligen är nåt mellan mina barn och deras lärare. Läxor är "frivilliga" och likaså mitt engagemang. Om de inte klarar sina ämnen är det upp till skolan att ta tag i det. Jag är inte lärare och har/tar inte det ansvaret.


    jag förstår inte hur man kan vara så ointresserad av sina barns framtid att man bara lämnar allt ansvar till skolan......
  • scanmia
    buggi skrev 2015-11-25 21:08:13 följande:

    Läxorna ser vi som ett kontrakt mellan barnet och läraren. Vår 10-åriga dotter har helt ansvar för att läxorna görs, och planeringen kring detta. Funkar hur bra som helst. Självklart hjälper vi till om hon skulle vilja det, men gör hon inte läxorna är det mellan henne och läraren. Barn måste få ansvar, lära sig planera och prioritera själva. Börjar man tjata tar man över ansvaret, och det är kontraproduktivt anser jag.


    Det är optimalt, om det fungerar. Men även de barn som inte klarar av att ta ansvar för läxor, och de är inte bara ett fåtal i den här ålder, kan dra nytta av att göra vissa typer av läxor. Och här tycker jag att man som förälder får hjälpa till och överbrygga tills de kan ta över ansvaret.
Svar på tråden Hur noga är ni med läxan?