• Anonym (hm)
    Äldre 25 Nov 19:42
    15965 visningar
    84 svar
    +1
    84
    15965

    Universitet, låg nivå på klassen!

    Jag är student vid ett program på ett universitet som jag väldigt gärna ville läsa då det berör områden som intresserar mig. Att ta sig in på programmet är inte särskilt svårt då det är rätt låga antagningspoäng när man tittar på statistiken. Jag har aldrig lagt någon större eftertanke på det men när vi läst ett tag så känner jag mig alldeles chockad över hur dåligt mina klasskompisar presterar i olika sammanhang. Jag trodde att universitetet skulle hålla en högre nivå än så även om intagningspoängen inte var så hög. Det är nästan så att jag kan skämmas över dom inför lärare & andra föreläsare och ansvariga för kursen och programmet. Jag känner mig nästan orolig för att deras nivå ska dra ner själva statusen på programmet och göra det mindre attraktivt på arbetsmarknaden. Jag kanske överdriver?

  • Svar på tråden Universitet, låg nivå på klassen!
  • Anonym (Lekto­r)
    Äldre 25 Nov 20:21
    #1

    Trist! Blir de godkända då?

  • Äldre 25 Nov 20:27
    #2

    Vad studerar du, och vart? Känner igen mig

  • misini
    Äldre 25 Nov 20:36
    #3

    Haha jag vet! Det är verkligen SKRÄMMANDE låg nivå. Man tappar helt seriöst tron på mänskligheten var och varannan dag. Särskilt när man ska läsa skriftliga inlämningar från andra deltagare/gruppmedlemmar. Folk kan inte skriva! Syftningsfel, talspråk, refernser fel och på fel ställe, särskrivningar, vet ej hur man styckindelar osv osv. Får hjärtklappning bara jag tänker på det. Bäst att du bara vänjer dig tror jag...

  • Anonym (vistu­)
    Äldre 25 Nov 20:38
    #4

    Vilka utbildningar läser ni?

  • Anonym (Jepp)
    Äldre 25 Nov 20:58
    #5

    Känner igen mig. Läste ett år på förskollärarprogrammet och många gånger satt jag chockad och bara stirrade på klasskamrater som verkade halvt efterblivna. De var infödda svenskar men visste inte ens vad vanliga svenska ord betyder. Jag fick förklara saker hela tiden under grupparbeten och ute på förskolorna var det bara bittra, falska, dumma kvinnor som visade noll intresse för barnen och istället ägnade arbetsdagarna åt att snacka skit om varandra, chefen, barn och föräldrar... Hoppade alltså av efter första läsåret.

  • Anonym (Celia­)
    Äldre 25 Nov 21:12
    #6

    Precis så kände jag när jag pluggade på universitetet. Men de kommer att bli bildade hoppas man. Många av de s.k. idioterna har det gått mycket bättre för än för mig, så...

  • misini
    Äldre 25 Nov 21:21
    #7

    Jag läser ändå en relativt "bra" utbildning inom ekonomi.

  • Anonym (äldre studer­ande)
    Äldre 25 Nov 21:39
    #8

    Jag började studera igen när jag var 35 och har ibland funderat över vad man lär sig på gymnasiet i dag. Har haft en del grupparbeten där det slutat med att jag undervisat de andra istället för att vi gjort arbetet tillsammans. Jag har också läst en del av mina kurskamraters uppsatser och ibland förstår jag inte ens sammanhanget. Fast det kanske handlar om mognad för jag har ett par kurskamrater som är runt 30 och de skriver faktisk mycket bättre än de som är närmare 20.

  • Anonym (T)
    Äldre 25 Nov 21:42
    #9

    Jag jobbar i högskolan och ser detta dagligen. Akademikerna klagar konstant över hur dåliga kunskaper studenterna har med sig från gymnasiet. Men många akademiker, särskilt de på högskolorna, men även på universiteten, särskilt de nya universiteten, är urusla på att sätta press på studenterna. Man använder undermålig litteratur bara för att studenterna gnäller på att få läsa på engelska, man har för låga krav på kunskaper, låter dem tenta om och om och om igen. Inte konstigt att så många utbildningar fick fruktansvärda utvärdering har från UKÄ.... Flera har fått lägga ner.

  • Anonym (T)
    Äldre 25 Nov 21:44
    #10
    Anonym (hm) skrev 2015-11-25 19:42:15 följande:
    Jag är student vid ett program på ett universitet som jag väldigt gärna ville läsa då det berör områden som intresserar mig. Att ta sig in på programmet är inte särskilt svårt då det är rätt låga antagningspoäng när man tittar på statistiken. Jag har aldrig lagt någon större eftertanke på det men när vi läst ett tag så känner jag mig alldeles chockad över hur dåligt mina klasskompisar presterar i olika sammanhang. Jag trodde att universitetet skulle hålla en högre nivå än så även om intagningspoängen inte var så hög. Det är nästan så att jag kan skämmas över dom inför lärare & andra föreläsare och ansvariga för kursen och programmet. Jag känner mig nästan orolig för att deras nivå ska dra ner själva statusen på programmet och göra det mindre attraktivt på arbetsmarknaden. Jag kanske överdriver?

    TS, det vore jätteintressant att veta vilken skola du läser på. Och om du vill kan jag länka till UKÄ:s utredning så kan du se vilket omdöme de fick i sina olika utbildningar.
Svar på tråden Universitet, låg nivå på klassen!