• Anonym (Mrs Graves­)
    Äldre 25 Nov 22:30
    2281 visningar
    5 svar
    5
    2281

    Graves/hypertyreos, välj behandling?

    Jag har diagnosticerats med Graves sjukdom, tyreotoxikos med diffus struma. Suprimerat TSH, T3 19, T4 58 samt TRAK 12.

    Jag har nu träffat läkare på endokrinologen för ett långt besök. Ett väldigt bra besök där läkaren inte stressade på utan gick igenom allt i lugn och ro och var både lyssnande och empatisk.

    Hur som helst, läkaren berättade om 3 alternativ till behandling och jag ska nu välja. - Medicinering i minst 18 månader med täta läkarbesök och provtagningar, mer till en början.
    - Behandling med radioaktiv Jod en gång(ev 2)
    - operation

    Finns här några med erfarenhet? Jag har läst massor på nätet bl a på sköldkörtelföreningens hemsida. Det finns mycket information men allra mest om det motsatta, hypotyreos. Jag vet inte vilken jag ska välja och läkaren tyckte inget särskilt utan alla har för och nackdelar. Någon som varit i min sits och kan hjälpa mig med valet?

    Jag får inte heller riktigt fram  hur alla mina provssvar ligger gentemot det normala. jag ser såklart att en del är betydligt högre, vissa hittar jag inte alls, Någon kunnig eller med erfarenhet?

  • Svar på tråden Graves/hypertyreos, välj behandling?
  • Anonym (Mrs Graves­) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 23:56
    #1

    Någon vänlig själ som har någon info, egen eller närstående?

  • Äldre 26 Nov 08:32
    #2

    Vilket du än väljer så kommer slutresultatet vara att du får hypotyreos. Med operation och jod så förstör du sköldkörteln, medicinen stänger av den.
    Med operation får du ett ärr men om du har obehag av din förstorade skk så är det här en bra lösning.
    Radioaktivt jod brukar sällan ge problem. Det stora problemet är att det ibland funkar dåligt och du behöver upprepa behandlingen. Och du blir radioaktiv ett tag så du bör inte flyga till USA :)
    Medicinen är ju långtidsbehandling men jag tror att slutmålet är att få skk att fungera normalt igen vilket är det allra bästa. Orkar du inte med medicinen efter ett tag kan du ju alltid ta nån av de andra åtgärderna.

  • Äldre 26 Nov 08:35
    #3

    Normalt är ett TSH på max 4-4,5 (olika på olika lab), t4 på 10-22 (på Mälarsjukhuset). T3 kommer jag inte riktigt ihåg gränserna men max 6 här.

  • Äldre 12 Dec 11:16
    #4

    Jag fick diagnosen i förrgår, fick inte välja behandling utan fick medicinering i 1,5 år. Trist att inte 'få' skaffa barn under tiden när vi redan försökt i drygt 1,5 år. Hur har det gått?

  • Anonym (Mrs Graves­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 12:17
    #5
    cage1981 skrev 2015-12-12 11:16:00 följande:

    Jag fick diagnosen i förrgår, fick inte välja behandling utan fick medicinering i 1,5 år. Trist att inte 'få' skaffa barn under tiden när vi redan försökt i drygt 1,5 år. Hur har det gått?


    Det var dåligt, det har jag läst mig till att man ska vara med och välja behandling. Jag fick alla alternativ noga förklarade för mig men läkaren ville inte säga vilken hon tyckte förutom att hon inte tyckte operation. Men detta var endast för att hon generellt inte skulle genomgå en operation om det inte var nödvändigt.

    Jag var inne på jod för jag tyckte att det var jättebökigt med 7 tabletter om dagen i minst 1,5 år och med täta besök på provtagningen. SÅ när läkaren ringde och jag skulle säga vad jag valde så tänkte jag radiojod. Dock dök det upp en alternativ medicinering, nämligen den de satte in direkt innan jag ens fått tid, 1 tablett morgon och kväll tills värdena är bra. Thacapzol heter den. Låg dos och även den som man skulle ta i hög dos tillsammans med Levaxin ifall man valde medicinering. Tyckte att det var bra att få prova med den milda varianten först ett tag. Det känns som att den faktiskt verkar bra för många symtom är borta eller har mildrats markant.

    Nästa vecka ska jag ta prover och få tfn-tid med läkaren och om värdena sjunkit tillfredsställande så fortsätter jag med den låga dosen och om det inte sjunkit så mycket som det borde så provar jag radiojod istället.
Svar på tråden Graves/hypertyreos, välj behandling?