• Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Nov 23:46
    3520 visningar
    24 svar
    24
    3520

    Vågar inte gå till doktorn med min förstoppning

    Hej! Det är så att jag har länge hagt problem med en bubblande mage som låter högt och ljudligt hela tiden och kurrar. Igår försökte jag gå på toa men det kom inget och jag insåg att jag nog är förstoppad eftersom det inte kommit något på en vecka nu. Jag försöker allt vad jag kan men det går inte. Märker att tarmarna har spårat ur inne i magen.

    Om jag går till vårdcentralen vad kommer dom göra? Inga tester direkt va som att köra upp saker i ändtarmen?! Jag antar att orsaken kan vara att jag äter väldigt lite om dagarna men jag hoppas inte det upptäcks för det är inget jag tror dom förstår eftersom jag redan är underviktig. Men kanske ska jag bara köpa laxeringsmedel på apoteket istället? Eller kommer dom ge mig rätt hjälp utan att gräva djupare i det? Är så rädd att det ska komma upp andra vägen istället eller bli jätte allvarligt efter alla skräckhistorier på internet.

  • Svar på tråden Vågar inte gå till doktorn med min förstoppning
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 25 Nov 23:58
    #1

    Prova laxoberal från Apoteket. Man tar 10 droppar i ett glas vatten sen ska magen va normal 12 timmar senare. Brukar ta mer än 10 droppar när jag är förstoppad. Det är inte bra att vara förstoppad i en vecka. Annars kan du köpa klyx (lavemang) men det är de du kommer få om du träffar en läkare.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 25 Nov 23:59
    #2

    Om det är så att du äter så lite att det inte finns något att komma ut behöver du psykiatrisk vård för du verkar ha ätstörningar

  • elyse
    Äldre 26 Nov 00:03
    #3

    Köp microlax. Det kan du köpa på närbutiken numera.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 00:05
    #4
    Anonym (Linda) skrev 2015-11-25 23:58:01 följande:

    Prova laxoberal från Apoteket. Man tar 10 droppar i ett glas vatten sen ska magen va normal 12 timmar senare. Brukar ta mer än 10 droppar när jag är förstoppad. Det är inte bra att vara förstoppad i en vecka. Annars kan du köpa klyx (lavemang) men det är de du kommer få om du träffar en läkare.


    Tack dä ska jag genast till apoteket imorgon och pröva laxoberal så får jag hoppas att det hjälper! Men känns ju som jag bara kommer fortsätta bli förstoppad då och få ta laxoberal permanent isåfall, eller brukar det försvinna sen? Har aldrig haft något problem med detta tidigare.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 00:08
    #5
    Anonym (Linda) skrev 2015-11-25 23:59:25 följande:

    Om det är så att du äter så lite att det inte finns något att komma ut behöver du psykiatrisk vård för du verkar ha ätstörningar


    Nej det tror jag inte, men isåfall kan man inte säga att jag är förstoppad om det beror på att det inte finns nägot att komma ut utan att det då är normalt? Fast jag äter ju fortfarande så vart tar det vägen då kroppen kan ju inte ta upp allt bara för man inte äter så stora portioner? Saken är ju att tarmarna verkar jobba på som bara den så som det bubblar och kurrar så då måste det ju vara något fel i kroppen?
  • elyse
    Äldre 26 Nov 00:13
    #6

    Drick mycket vatten, bada varmt och ät kiwi.

    Drick inte te - det är förstoppande.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 26 Nov 00:18
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2015-11-26 00:08:03 följande:
    Nej det tror jag inte, men isåfall kan man inte säga att jag är förstoppad om det beror på att det inte finns nägot att komma ut utan att det då är normalt? Fast jag äter ju fortfarande så vart tar det vägen då kroppen kan ju inte ta upp allt bara för man inte äter så stora portioner? Saken är ju att tarmarna verkar jobba på som bara den så som det bubblar och kurrar så då måste det ju vara något fel i kroppen?
    Bra att du ska köpa laxoberal. Om du äter oavsett om du äter lite så ska det komma ut.. Men det kan vara stopp nånstans i tarmen och bara de kommer ut så brukar de bli normalt efter. Är undersköterska och har såna här fall ganska ofta. Men att ha gått 7 dagar utan att bajsa, du måste ha jätteont? Förlåt att jag sa de om ätstörningar men tolkade de så i första inlägget. Hoppas det hjälper med laxoberalen!!
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 00:26
    #8
    elyse skrev 2015-11-26 00:13:25 följande:

    Drick mycket vatten, bada varmt och ät kiwi.

    Drick inte te - det är förstoppande.


    Jasså okej jag som dricker te varje kväll då sla jag genast sluta upp med det. Vatten verkar vara det viktigaste som jag förstått så att det ska jag börja dricka! Och även kolla upp microlax!
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 00:35
    #9
    Anonym (Linda) skrev 2015-11-26 00:18:38 följande:

    Bra att du ska köpa laxoberal. Om du äter oavsett om du äter lite så ska det komma ut.. Men det kan vara stopp nånstans i tarmen och bara de kommer ut så brukar de bli normalt efter. Är undersköterska och har såna här fall ganska ofta. Men att ha gått 7 dagar utan att bajsa, du måste ha jätteont? Förlåt att jag sa de om ätstörningar men tolkade de så i första inlägget. Hoppas det hjälper med laxoberalen!!


    Ja det är det som är konstigt för jag har inte ont heller det kan hugga till någon gång men annars är det inget problem förutom att bubblandet stör mig, och jag tycker magen känns väldigt tom. Jasså okej vilken tur jag hade, vad är vanligaste orsaken då bland dina patienter? Brist på vatten och fiberrik kost? Verkar vanligare bland mycket äldre eller små barn men jag är 19 då känns det inte lika vanligt.

    Och det är ingen fara jag tog inte illa upp det kan vara lätt att tro det för att jag äter så lite och kalorisnålt, men det är precis det jag inte vill att vårdcentralen ska tro. För övrigt mår jag jättebra hittills förutom då detta som kom nu. Men ska pröva lite saker hemma nu får tacka för tipsen!
  • Tonens­u
    Äldre 26 Nov 00:37
    #10

    Katrinplommon. Annars lactulos på Apoteket. I ditt fall är det nog mikrolax som gäller till att börja med. Du skulle ju kunna ringa din vårdcentral alt 1177 och få råd annars?

Svar på tråden Vågar inte gå till doktorn med min förstoppning