• Anonym (Dofte­r)
    Äldre 25 Nov 23:55
    1708 visningar
    5 svar
    5
    1708

    Känner plötsligt dofter starkare

    Det har hänt en märklig sak för mig på sistone. Jag känner vissa dofter mycket starkare än innan. Jag går igång på dofterna och blir som euforisk. Det känns liksom som en njutningskänsla i hela kroppen. Jag kan längta efter vissa dofter och vill bara liksom sitta och andas in dessa. Väldigt knepigt.

    De dofter jag gillar extra mycket är eteriska oljor, bensin, olika rengöringsmedel (allra helst fönsterputs och jif).

    Hur kan detta komma sig? Jag är inte gravid men har nyligen satt in en hormonspiral men den utsöndrar ytterst lite hormoner. Någon som haft erfarenhet av detta tidigare?

  • Svar på tråden Känner plötsligt dofter starkare
  • elyse
    Äldre 26 Nov 00:06
    #1

    Jag skulle dubbelkolla detta med min husläkare.

  • Pentra
    Äldre 26 Nov 00:36
    #2

    Hej TS! ... Även om de tillförda hormonerna inte är lika påtagliga när man har spiral så kan dessa mycket väl orsaka det du beskriver. När man tillför kroppen hormoner så är det absolut inte ovanligt att ens verkliga kroppstillvaro rubbas och att man dras till både nya dofter och smaker, dvs. man dras inte längre till det man av naturen annars skulle göra. Utsöndringen av kroppens feromoner kan också ändras. Det är då heller inte ovanligt att dessa rubbningar av det kroppsnaturliga leder till att fel personer dras till varandra. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Lina)
    Äldre 26 Nov 04:41
    #3

    Jag har nåt liknande, jag kan också "längta" efter dofter. Som luktoljan av lavendel som jag bränner över theljus, luktar så gott och jag smörjer den även lite då och då på handlederna även fast den är hudirriterande, jag kan liksom inte hejda mig. Det är just lavendel jag går igång på och är galen i sköljmedlet och annat med den doften.

    Jag har inga hormoner som jag tillför kroppen just nu, så jag har ingen aning. Är inte gravid. Nåt annat också är att jag upplever sur smak i munnen, även av sånt jag inte gjort så förut. Tex har äpplen börjat smaka för surt, som citroner, för att jag ska kunna äta dom. Likadant med jordgubbar och annat som jag älskar. Det är som om jag äter en citron, jag grimaserar och kan inte fortsätta äta. Fattar ingenting.

  • Anonym (Dofte­r) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 11:33
    #4
    Pentra skrev 2015-11-26 00:36:05 följande:

    Hej TS! ... Även om de tillförda hormonerna inte är lika påtagliga när man har spiral så kan dessa mycket väl orsaka det du beskriver. När man tillför kroppen hormoner så är det absolut inte ovanligt att ens verkliga kroppstillvaro rubbas och att man dras till både nya dofter och smaker, dvs. man dras inte längre till det man av naturen annars skulle göra. Utsöndringen av kroppens feromoner kan också ändras. Det är då heller inte ovanligt att dessa rubbningar av det kroppsnaturliga leder till att fel personer dras till varandra. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Tack för bra svar! Kan nog vara hormonspiralen som gör det trots allt. Tillförda hormoner har hittills enbart ställt till bekymmer så jag är glatt överraskad att det även kan ge sådana här effekter också.
  • Anonym (Dofte­r) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 11:35
    #5
    Anonym (Lina) skrev 2015-11-26 04:41:54 följande:

    Jag har nåt liknande, jag kan också "längta" efter dofter. Som luktoljan av lavendel som jag bränner över theljus, luktar så gott och jag smörjer den även lite då och då på handlederna även fast den är hudirriterande, jag kan liksom inte hejda mig. Det är just lavendel jag går igång på och är galen i sköljmedlet och annat med den doften.

    Jag har inga hormoner som jag tillför kroppen just nu, så jag har ingen aning. Är inte gravid. Nåt annat också är att jag upplever sur smak i munnen, även av sånt jag inte gjort så förut. Tex har äpplen börjat smaka för surt, som citroner, för att jag ska kunna äta dom. Likadant med jordgubbar och annat som jag älskar. Det är som om jag äter en citron, jag grimaserar och kan inte fortsätta äta. Fattar ingenting.


    Intressant att du känner igen dig i detta trots att du inte tillför hormoner. Undrar vad det i ditt fall beror på. Kan väl i och för sig vara en naturlig hormonrubbning i kroppen. Men så länge den inte medför något negativt gör det ju inte så mycket.
Svar på tråden Känner plötsligt dofter starkare