• Claara

    Hur hantera när pojkvännens bästa tjejkompis är gränslös?

    Min pojkvän har en nära tjejkompis som han pratar med i princip dagligen och träffar varje vecka. De har många gemensamma intressen och söker stöd från varandra i det mesta. Själva menar de sig ha en syskonrelation. Jag har uppmuntrat deras vänskap sedan jag och min pojkvän blev ett par för två år sen. Tjejkompisen är trevlig, men jag upplever henne nästan som överdrivet inställsam åt det manipulativa hållet. Hur som har jag inget särskilt emot faktumet att de har en nära relation, problemet handlar snarare om att jag blir tredje hjulet när vi alla ses, oavsett om det är på en fest, större tillställning eller bara vi tre som hänger. Som exempel om vi bjuder hem på middag eller till midsommarfirande t ex, då tar hon över och vill vara med och hålla i det hela, och det slutar i princip med att hon och min pojkvän står som värdpar istället för han och jag. Hon framställer det hela som att hon vill vara hjälpsam men ger sig inte när jag säger att vi klarar oss utan hennes hjälp. Vid bordsplaceringar har hon satt min pojkvän bredvid sig och mig flera platser bort. I andra sammanhang när vi varit iväg och rest t ex och jag och min pojkvän pratar om att vi vill göra olika saker avbryter hon och säger att då kan hon och han göra det ena och jag ensam göra det andra. Jag blir helt galen på detta men vet inte om jag överreagerar och kanske just för att hon är tjej. Vet heller inte hur jag ska påtala min frustration utan att framstå som en svartsjuk flickvän eller om/hur jag borde vara den som markerar och sätter gränser för henne. Hoppas någon har kloka tankar om hur jag ska hantera detta.

  • Svar på tråden Hur hantera när pojkvännens bästa tjejkompis är gränslös?
  • Jw83

    Din pojkvän verkar ju vilja ha det på det sättet. Han trivs uppenbarligen med henne och ser inga problem med det. Därför bör du prata med din pojkvän istället. Deras relation är deras och du kan inte förändra den om inte dom själv vill.

    Om han inte vill förändra något så vet du vad du har att utgå från. Då vet du att han själv också föredrar att leka värd med henne, sitta brevid henne med dig långt bort och hitta på saker med henne. Då får du fundera över om du vill ha den rollen i relationen eller helt enkelt gå vidare.

    Men problemet är din pojkvän, att han väljer att ha henne vid sin sida när hon stöter bort dig.

    Varför ska hon förändra något som hennes bästa vän uppenbarligen inte tycker illa om? Han är den som har skyldigheter inför dig, inte hon.

  • LeMäätz

    Håller med föregående personer. Min flickvän har en nära vänskap med en killkompis. De ser varandra snarare som syskon än vänner. Hon sköter det dock väldigt bra. Jag har fått säga åt henne att höra av sig till honom och vårda deras relation. Prata med din kille. Förstår han dig så är det inga problem. Tar han illa upp och anser dig vara svartsjuk så är det nog han som har problem. I alla fall om det är så som du beskriver det.

  • Claara

    Tack för era svar - skönt att få bekräftat att andra också ser deras relation som märklig, och ni har rätt i att en stor del av problemet ligger hos honom (och mig). När jag påtalat för min pojkvän att hon ska lägga sig i och hjälpa till väl mycket har han vid något tillfälle behövt ta upp detta med henne flera gånger för att tillslut bli tvungen att säga ifrån bestämt för att hon ska lyssna. Han säger att hon är snäll och har lite kontrollbehov. Andra situationer uppfattar inte min pojkvän som konstiga, han tycker ofta att hon kommer med bra lösningar och säger till mig att jag kanske hade reagerat mindre om hon inte var tjej. Han säger visserligen att han ska tänka på det men sen när vi ses allihop så hamnar jag utanför som vanligt. Kanske är det så att han värderar mig mindre.

  • Stårschan

    Som du beskriver det låter det mer som om det är den andra tjejen som är flickvän och du är älskarinna. Känner du många andra par som åker ut och reser tillsammans med en extra tjej?

  • Claara

    Ni har rätt, hädanefter kommer jag sätta gränser för vad jag tolererar och ta mer plats om det så är på bekostnad av deras vänskap eller mitt förhållande. Jag tror inte att min pojkvän är intresserad av henne, inte alls, men om han inte förändrar deras sätt att vara mot varandra lär det kosta honom vårt förhållande och säkert fler framöver..

Svar på tråden Hur hantera när pojkvännens bästa tjejkompis är gränslös?