• Cammyyy

    Kan jag bli utslängt från gymnasium ?

    PGA sjukdom (inte allt anmält från läkare ) flera gånger av föräldrar och flera oanmälda frånvaro (pga illamående/depresion) sedan skolan började fick jag tills idag hög frånvaro. Just nu har jag ca 62% frånvaro, kan de slänga ut mig ? Om de vill göra det vad ska jag göra att gå kvar? Jag verkligen klara av gymnasiet sen studiera med hade svårigheter med att gå till skolan. I grundskolan hade jag likande frånvaro pga samma anledningar. Men gymnasiet är ju inte samma sak..

  • Svar på tråden Kan jag bli utslängt från gymnasium ?
  • Trattis

    De brukar bara stänga av elever som stör undervisningen. Däremot kan det hända att de tycker att du missat för mycket i vissa kurser och att du får gå om dem nästa år/termin. Du kommer troligen bli kallad till ett möte med elevhälsa eller med mentor+rektor där ni tar fram en åtgärdsplan. Och där de meddelar att du inte får studiebidrag längre.

  • sportpappa

    Vänd dig till studievägledare eller annan lämplig person på skolan innan det händer.
    Om du är sjuk så gör en sjukanmälan och gå till läkare om det behövs. Oanmäld frånvaro är skolk och är mycket mycket sämre än anmäld frånvaro.

Svar på tråden Kan jag bli utslängt från gymnasium ?