• Anonym (Mimmi mini)
    Äldre 26 Nov 03:54
    10630 visningar
    54 svar
    54
    10630

    Min svägerska är 17 år äldre än mig, känns jävligt konstigt...

    Min pojkvän och hans bror är jättetighta och hörs flera gånger om dan. De är bara drygt ett år mellan dem, så de har alltid varit nära. Brorsan är ihop med en "tjej"... eller snarare kvinna... som är mycket äldre än honom och jag är några år yngre än min pojkvän. Så skillnaden mellan henne och mig blir alltså 17 år. Hon är alltså bara ett år yngre än min mamma!

    Jag tycker att det är jobbigt för det känns inte som att jag kan slappna av då. Jag har förklarat det för min pojkvän som tycker att jag överreagerar och att det inte är så farligt och att hon är jäkligt schysst och sådär. Men jag känner bara att jag inte gillar att hon är så mycket äldre. Det känns konstigt och jag är inte bekväm med det. 

    Nu ska vi allihop fira jul med varann och de ska ha barn (hon är gravid) så det är mycket prat om det. Det känns jobbigt för mig eftersom jag längtar efter barn själv men killen vill vänta. Hade varit mycket roligare med en svägerska som var i min egen ålder och inte en som är som ens mamma! 

    Har ni också så här stora åldersskillnader mellan er och svägerskorna? Finns det fördelar med det eller är det bara jobbigt? 

  • Svar på tråden Min svägerska är 17 år äldre än mig, känns jävligt konstigt...
  • Anonym (G)
    Äldre 26 Nov 04:10
    #1
    -1

    Tycker det låter konstigare (och trashigare) att det bara är 18 år mellan dig och din mamma.

  • Äldre 26 Nov 04:29
    #2

    Vad hade du tänkt göra åt detta då?

    Det här sitter ju bara i ditt huvud (som du själv verkar förstå). Du kan ingenting göra åt det, och ingen lär titta snett på dig för att hon är äldre än dig. Jag skulle inte säga att du överreagerar, men istället att du bryr dig om någonting som är helt meningslöst och som ligger helt utanför din kontroll.

  • Äldre 26 Nov 04:32
    #3

    Försök att inte bry dig så mycket om ålder. Jag har flera vänner som är gamla nog att vara mamma/pappa till mig. Men vi har väldigt mycket gemensamt ändå. Genom intressen kan man ju lära känna många intressanta personer i varierande åldrar. Jag är 26 idag och en nära vän är över femtio. Vi har väldigt mycket gemensamt och trivs väldigt bea ihop. Olika erfarenheter - absolut! Men det är bara givande :)

  • Äldre 26 Nov 05:44
    #4

    Hur gammal är du?

    Ju äldre man själv blir desto mindre märks åldersskillnaden mellan familj och vänner och även arbetskamrater.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextio­talist
    Äldre 26 Nov 06:19
    #5

    Min svägerska är 20 år yngre än vad jag är. Inga problem.

  • Äldre 26 Nov 06:56
    #6

    Det där påståendet om att "ålder bara är en siffra" är inget du håller med om va Ts?

  • Stårsc­han
    Äldre 26 Nov 08:18
    #7
    sextiotalist skrev 2015-11-26 06:19:12 följande:

    Min svägerska är 20 år yngre än vad jag är. Inga problem.


    Min senaste svägerska är också 20 år yngre än vad jag är, och hon är ju trevlig och så, men jag kommer ju aldrig att bonda på samma sätt med henne som med svågerns ex som var jämngammal med mig. Och jag misstänker att nya svägerskan känner likadant om mig. Trevlig, men ingen man väljer att umgås med.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 26 Nov 08:21
    #8

    Det jobbiga ligger väl i att hon är lika gammal som din mamma, inte att hon är äldre än dig? Du kanske skulle behöva prata med nån om din relation med din mamma så det här slutar vara ett problem... Din svägerska är en egen person, inte din mor.
    Du borde också skaffa en hobby där du träffar människor med mer spridning i ålder. Eller gå en kvällskurs. Då inser du snart att det där med ålder inte är nåt att hänga upp sig på. Äldre är människor de också.

  • Äldre 26 Nov 08:24
    #9

    Okej, med tanke på att du verkar vara lite omogen så kan du nog trösta dig med att svägerskan känner samma sak om dig. Typ att du är en trist liten snorjärs som man inte har så mycket gemensamt med.

    Skämt åsido (eller vem vet), men det här är inget problem egentligen. Du kan ju inte styra vem din killes brorsa är ihop med så det är väl bara att bita ihop och vara trevlig när ni vistas tillsammans i sociala sammanhang. Man behöver inte bli bästis med sin svägerska.

  • Anonym (Thea)
    Äldre 26 Nov 08:25
    #10

    Min svägerska är jämngammal vi tycker ändå inte om varandra speciellt mkt... Vi avskyr inte varandra men personkemin finns inte där...

    Mitt ex syster var däremot 20 år äldre och vi kom jättebra överens..

    Så släpp det där med åldern... Att trivas med någon har inget med det att göra... Nojar du över att hon är ett år yngre än din mamma kan du gå miste om en fantastiskt vänskap

Svar på tråden Min svägerska är 17 år äldre än mig, känns jävligt konstigt...