• Äldre 26 Nov 05:44
    4794 visningar
    14 svar
    14
    4794

    Bebisen ligger tyst i sängen!

    Hej! Det här är ett "problem" som egentligen inte är ett problem och man kanske inte alls borta klaga och det gör jag inte, men som förälder blir man nojig ;)
    Det är nämligen så att jag har en liten pärla på 7 veckor som den senaste veckan har velat komma i säng kl 19.30 ungefär.. Och det är ju såklart skönt.. MEN min oro har blivit att hon ligger där inne 1-1/2 timme innan hon somnar.. Hon skriker inte, hon gnyr inte, hon grymtar lite när hon tappar nappen.. Men sen ligger hon där, i 1-1/2 timme och tittar på sin sängmobil eller spjälskyddet.. Tar man upp henne eller försöker ha henne vaken längre blir hon jättegrinig men lägger man ner henne i sängen lugnar hon sig och ligger och tittar.. Och tittar.. Och tittar.. Och sen somnar hon.. Vaknar ca 4-5 och äter och sen bråkar jag med henne när jag ska lämna stora på skolan till 8 och sen sover hon oftast nån timme till..
    Men min fråga är egentligen enkel. Är det galet av oss att låta henne ligga där inne själv, med en nattlampa tänd och bara titta innan hon somnar, eller borde vi ta upp henne.. Skadar detta henne på nåt sätt, att hon skulle bli "inbunden"'och osocial senare? Man hör ju om bebisar som är grymt känsliga och även den stora tjejen va mer svårlagd..
    Men det här är ju löjligt enkelt så att säga... Äsch, vad jag svamlar, skriv vad ni tror/känner/tycker!

  • Svar på tråden Bebisen ligger tyst i sängen!
  • Äldre 26 Nov 08:31
    #1

    Alla barn är olika. En del är tryggare i sig skälv och en del barn kräver mer. Jag upplevde barn nr 2 lättare med både läggning och amning men det kanske beror på att man som förälder är tryggare i sin föräldraroll.
    Njut av att du har fått ett nöjt och tryggt barn :)

  • Äldre 26 Nov 08:51
    #2

    Om du lätt fåe kontakt med henne när hon ligger där så låter det bara som att hon är onormalt trygg i sig själv, det jag hade fruktat hade varit att hon stänger sig - men du ser det på hela hennes kroppsspråk om det handlar om att hon är trygg eller stängd. Med stängs tänker jag på böcker om anknytningsteori och att spädbarn har två olika mönster som handlar om överlevnad under fara - 1) gråta tills mitt skydd hämtar mig 2) vara helt still för att inte någon fara ska upptäcka mig (att barnet skyddar sig själv från faror när föräldrarna inre finns till hands) - det låter dock inte som detta om din bebis för ljud och irriterarnsif lite över nappen och så :)

    Ni kan ju läsa lite om anknytningsteori och göra som ni själva vill, jag är inte bekväm med att låta en nyfödd ligga själv, mina instinkter sa väldigt nej till det - men ni har ju en egen lilla bebis och får göra så som ni känner!:)

  • Äldre 26 Nov 08:53
    #3

    Beklagar alla skrivfel!

  • Äldre 26 Nov 09:29
    #4

    Min grundregel är att inte bebisen ska behöva vara ledsen ensam. Men om bebisen ligger lugnt och stilla och är nöjd så hade jag gjort som er. Jag hade också en etta som var jättesvårsövd och nu en tvåa som kan somna själv. Vi lägger henne lugn i vår säng, går ut och går bara in om hon är ledsen eller om hon tappat nappen. Hon somnar också snabbare då än om vi är med, utan att vara ledsen.

  • Äldre 26 Nov 10:59
    #5

    Om det känns läbbigt att låta henne ligga själv i sängen så kanske någon av er kan ligga i er säng bredvid och läsa/kolla på play eller så medans hon somnar. Min bebis somnar på tio minuter max så jag vet inte hur jag skulle gjort om hon legat i timmar.

    Hon somnar inte om hon får ligga i soffan/där ni är?

  • Äldre 26 Nov 11:23
    #6

    Hej igen och tack för alla kloka svar!
    Nej, hon skulle inte somna varken i famn eller i soffan, då skriker hon bara sitt "trött-skrik". Det är inte förrän hon får sin pyjamas och kommer i säng som hon lugnar ner sig.. Sen ligger hon där, hur nöjd och lugn som helst.. Hon grymtar lite när nappen flyger ur men är inte ett dugg ledsen eller orolig, hon bara ligger och "är" eller hur man nu ska förklara det :) vi går in var 5-10:e minut och då tittar hon lite på en och ibland ler hon men skulle vi ta upp henne blir det "trött-skrik" igen..
    Och sen helt plötsligt blir det tyst och då har hon somnat och sover tryggt hela natten (eller till 4-5 när det är dags för mat och då äter hon och vill sova igen)
    Hon är ju helt nöjd i situationen men det är bara jag som får lite "dåligt samvete" att det är så enkelt, om vi gör fel eller så..har inte varit med om en så nöjd unge som är så lätt att lägga.. Men samtidigt påminner jag mig om att hon faktiskt inte verkar VILJA komma upp, då hade vi självklart tagit upp henne direkt. Dagtid sover hon i vagn eller i soffan jämte mig och är mycket vaken och vill inte va i sin säng utan det är på kvällarna det blir så här.. :)

  • Äldre 26 Nov 14:21
    #7
    Pjåsk skrev 2015-11-26 11:23:02 följande:

    Hej igen och tack för alla kloka svar!

    Nej, hon skulle inte somna varken i famn eller i soffan, då skriker hon bara sitt "trött-skrik". Det är inte förrän hon får sin pyjamas och kommer i säng som hon lugnar ner sig.. Sen ligger hon där, hur nöjd och lugn som helst.. Hon grymtar lite när nappen flyger ur men är inte ett dugg ledsen eller orolig, hon bara ligger och "är" eller hur man nu ska förklara det :) vi går in var 5-10:e minut och då tittar hon lite på en och ibland ler hon men skulle vi ta upp henne blir det "trött-skrik" igen..

    Och sen helt plötsligt blir det tyst och då har hon somnat och sover tryggt hela natten (eller till 4-5 när det är dags för mat och då äter hon och vill sova igen)

    Hon är ju helt nöjd i situationen men det är bara jag som får lite "dåligt samvete" att det är så enkelt, om vi gör fel eller så..har inte varit med om en så nöjd unge som är så lätt att lägga.. Men samtidigt påminner jag mig om att hon faktiskt inte verkar VILJA komma upp, då hade vi självklart tagit upp henne direkt. Dagtid sover hon i vagn eller i soffan jämte mig och är mycket vaken och vill inte va i sin säng utan det är på kvällarna det blir så här.. :)


    Helt helt otroligt!!!!:D jag är glad jag inte hörde om såna bebisar innan jag blev mamma, DÅ hade jag fått chock för min var iiiinte sån!!!:)
  • Äldre 26 Nov 19:12
    #8
    CissiJissi skrev 2015-11-26 14:21:25 följande:
    Helt helt otroligt!!!!:D jag är glad jag inte hörde om såna bebisar innan jag blev mamma, DÅ hade jag fått chock för min var iiiinte sån!!!:)
    Jo, jag vet, jag är ju lika förvånad själv! ???? min äldsta dotter va absolut inte lika enkel och där fick man göra långa utdragna nattningar som aldrig verkade bli nån rutin på.. Så jag är ju jättenöjd och glad men ändå så känns det lite märkligt så därför jag va tvungen att kolla med er :)
  • Äldre 26 Nov 19:19
    #9

    Njut så länge det varar! Hoppas det varar länge. Låter fantastiskt.

    Så långe ni går in och visar er och hon inte är ledsen så låter allt lugnt tycker jag.

  • Äldre 26 Nov 19:39
    #10

    Herregud! Jag blir så avundsjuk! Har en gosse på sex veckor och han har så svårt att somna i vaggan. Han sover helst på nån av oss eller i vagnen efter en promenad. Och tyst är han sällan när han är vaken :/

    Förvisso äter han bara en gång per natt, till vår glädje, men det vore skönt om han kunde vara såpass trygg i sig själv att han kunde somna så fint i vaggan.

  • Äldre 26 Nov 20:17
    #11
    Iowhannah skrev 2015-11-26 19:39:28 följande:

    Herregud! Jag blir så avundsjuk! Har en gosse på sex veckor och han har så svårt att somna i vaggan. Han sover helst på nån av oss eller i vagnen efter en promenad. Och tyst är han sällan när han är vaken :/

    Förvisso äter han bara en gång per natt, till vår glädje, men det vore skönt om han kunde vara såpass trygg i sig själv att han kunde somna så fint i vaggan.


    Det är ganska få bebisar som gör det, särskilt så små. Så få att det verkar konstigt när de gör det. Det tror man inte innan man blir förälder.
  • Äldre 27 Nov 07:35
    #12

    Jag har också en fantastiskt trygg liten kille :) passa på att njuta, jag lovar det kommer faser med våra små också ;) min är 7 mån nu så vi har hunnit igenom en del av dem.

  • Äldre 27 Nov 09:56
    #13

    Min lilla somnade också själv när hon var i den åldern, men framåt 2,5 mån behövde hon sövas igen, men igår somnade hon av sig själv återigen! Så det går lite upp o ner verkar det som :)

  • Äldre 27 Nov 11:16
    #14

    Vår äldsta var så, det blev världens chock när lillasyster kom. "Men... Hon är ju trött. Varför vill hon inte ligga i sängen? Vad gör man nu?"


    42.
Svar på tråden Bebisen ligger tyst i sängen!