• Äldre 26 Nov 13:21
    5356 visningar
    14 svar
    14
    5356

    Vad händer om man blir uppsagd under provanställning?

    Jag funderar på att byta jobb. Men är livrädd för att byta jobb när arbetsmarknaden är så som den är. men har inte heltid och vill försöka få det.
    MEn det som oroar mig är provanställningen.

    Hur fungerar det om man får avsluta den?De har ju trots allt rätt att avsluta den när de vill utan grund eg. Så de kan ju eg bara ha extra arbete några månaer och sedan avsluta. Känns otäckt.

    Hur blir det med inkomst då? Får man a-kassa då? direkt? hur mycket?
    Måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen då?
    Slutar man betala till facket, men bara arbetsförmedlingen då?

    Kanske dumma frågor. jag vet inte..

    Samma med dagis. om man har barn på dagis heltid och skulle bli av med jobbet. måste de sluta heltid då elelr gå ner till 15h i veckna igen..å måste man säga upp det 2 månader innan då eller hur fungerar allt?

    Kanske är bättre att börja plugga istället.
    Någon som kan ge insyn på hur det är att plugga med ekonomi och annat? kan inget. är jättetacksam för snabba svar

    Glömde nog säga det, men vi är mitt i husköp också. och därför blir man ännu mer osäker, men samtidigt behöver jag försöka få chansen till heltid eller utvecklas, för mitt nuvarande jobb kommer man ingenstans varken i timmar elelr utveckling.

    Men vad skulle hända om man blri arbetslös då .. bostadsbidrag osv? hur fungerar det?

    OBS!" JAG SKREV detta i fel tråd förut såg jag. så om nån ansvarig kan ta bort det från den adnra tråden i någon Övrigt, så vore det bra.
  • Svar på tråden Vad händer om man blir uppsagd under provanställning?
  • Äldre 26 Nov 13:31
    #1

    JAG hamnade i nästan samma situation för ngn vecka sen. Jag fick jobbet och jag var super glad heltid men arbetsuppgifterna tog kol på mig o jag mådde skit psykiskt så jag bad arbetsgivaren säga upp mig. Arbetade i ngn vecka, så nu är jag sjukskriven och försöker hitta på annat. A-kassans råd var sjukskrivning och sen anmäla mig på nytt hos arbetsförmedlingen. Du väljer själv men man kan alltid hitta annat. I mitt fall mådde jag inte bra. Lycka till!

  • Äldre 26 Nov 13:32
    #2

    Dagis behöver inte veta ngt om din sjukskrivning, såg bara att du letar efter annat jobb och du fortfarande har din anställning.

  • Äldre 26 Nov 13:34
    #3

    Du blir arbetslös med allt vad det innebär
    Har du rätt till A-kassa får du A-kassa efter fem dagars karens om du står till arbetsmarknadens förfogande, dvs inskriven på af..
    Övriga bidrag enlig vanlig prövning
    A-kasseavgift enligt de regler som gäller i din A-kassa. Kolla

    Om du börjar plugga har du troligtvis rätt till CSN, en liten del bidrag och en större del lån. Kolla CSN hemsida.

  • Äldre 26 Nov 13:41
    #4

    Kan inte svara på alla frågor men. Du ska ALLTID anmäla dig till arbetsförmedligen första dagen du blir arbetslös. Annars kan det strula till det med a-kassa.

    Man betalar inget till arbetsförmedlingen men däremot betalar man till facket och a-kassan. Det är a-kassan man måste vara medlem i och betala avgift till för att kunna få akassa. Facket är egentligen inte lika viktigt att vara med i som akassan. Även fast jag tycker att facket är väldigt bra att vara med i.

    Hur mycket ersättning du får beror på syselsättningsgrad och hur mycket du tjänat.

    Väljer du att plugga så får man ett bidrag på ca 2-3000/månaden om jag inte missminner mig. Sedan får man ansöka om en studielåns del också om man behöver mer pengar. När jag pluggade landade totalsumman på 8-9000/månaden.

    Vissa klarar sig på bara bidragsdelen.

    Det är viktigt att du klarar dina kurser om du väljer att plugga då csn har flertalet regler kring det. Klarar man inte kurserna kan det resultera i att man inte får lån längre fram.

    Har man barn får man även lite extra betalt varje månad.

  • Äldre 26 Nov 14:15
    #5

    Jättetacksam för era svar..

    Nu frågar jag kanske ännu mer dumt. Men jag har under alla mina arbetande år betalat in till facket.. Då har jag ju iaf tänkt att jag betalar till akassan då? Gör jag inte det? Är inte facket och akassan eg ihop när man får betalningskortet så att säga?

  • Äldre 26 Nov 14:28
    #6

    Shit började inbilla mig att jag betalt fel i alla år..haha. men gick ut och loggade in och såg att jag var medlem i a kassan också som jag trodde.

  • Äldre 26 Nov 22:13
    #7

    Om arbetsgivaren varslar om uppsägning under provanställning är uppsägningstiden två veckor.,

  • Äldre 26 Nov 22:15
    #8

    Du bör nog kolla upp det där med a-kassan det är numera separata avgifter till fack och a-kassa även om du verkar stå som medlem nu. Det var inte så länge sen det ändrades så kolla att du inte har missat något.

  • Äldre 27 Nov 17:26
    #9

    Vad händer egentligen om man säger upp sig själv eller blir uppsagd under en provanställning. Syns det nånstans för framtida jobbsök? vilket som är gjorts?

  • Äldre 27 Nov 19:50
    #10
    ALLIEVERDO skrev 2015-11-27 17:26:36 följande:

    Vad händer egentligen om man säger upp sig själv eller blir uppsagd under en provanställning. Syns det nånstans för framtida jobbsök? vilket som är gjorts?


    Eftersom jag nu under en provanställning absolut ville avsluta och chefen inte hade annat att erbjuda blev det uppsägning pga arbetsbrist. Jag blev lurad till en anställning som hette annat och blev annat. Jag mådde inte bra efter en vecka och arbetsuppgifterna var inte alls som vid anställning så jag ville inte vara kvar. Kolla med din arbetsgivare och jag tänker inte ha med det arbetet i cvt så kan man också göra.
  • Äldre 28 Nov 18:44
    #11
    Leonel skrev 2015-11-27 19:50:42 följande:
    Eftersom jag nu under en provanställning absolut ville avsluta och chefen inte hade annat att erbjuda blev det uppsägning pga arbetsbrist. Jag blev lurad till en anställning som hette annat och blev annat. Jag mådde inte bra efter en vecka och arbetsuppgifterna var inte alls som vid anställning så jag ville inte vara kvar. Kolla med din arbetsgivare och jag tänker inte ha med det arbetet i cvt så kan man också göra.
    Tack för ditt svar. Så skönt att höra hur andra har gjort som varit i situationen.
    Dock va konstigt att det blev så för dig. varför du fick andra uppgifter osv.
    Det svåra är väl att skriva pga arbetsbrist och stå för det utåt i mindre ort, om det faktiskt inte är arbetsbrist och de måste ta in någon annan om en annan slutar..hmm.

    Det med att inte ha med i cv. kan inte det bli klurigt och att framtida jobb undrar vad du gjort mellantiden så att säga? nu kanske inte du jobbade så länge på den arbetsplatsen? men om du hade jobbat längre? med tanke på att en provanställning ofta är 6månader..
  • Äldre 28 Nov 19:07
    #12

    Måste du ha provanställning på nya jobbet? Det är olika i olika branscher men det är inte ovanligt att man kan ställa krav när man byter jobb.

  • Äldre 28 Nov 19:18
    #13
    nuharjagbytt skrev 2015-11-28 19:07:40 följande:

    Måste du ha provanställning på nya jobbet? Det är olika i olika branscher men det är inte ovanligt att man kan ställa krav när man byter jobb.


    Jag var på intervju och där sade de att det var provanställning eftersom jag var delvis ny i den branschen.
  • Äldre 29 Nov 22:34
    #14
    ALLIEVERDO skrev 2015-11-28 18:44:45 följande:

    Tack för ditt svar. Så skönt att höra hur andra har gjort som varit i situationen.

    Dock va konstigt att det blev så för dig. varför du fick andra uppgifter osv.

    Det svåra är väl att skriva pga arbetsbrist och stå för det utåt i mindre ort, om det faktiskt inte är arbetsbrist och de måste ta in någon annan om en annan slutar..hmm.

    Det med att inte ha med i cv. kan inte det bli klurigt och att framtida jobb undrar vad du gjort mellantiden så att säga? nu kanske inte du jobbade så länge på den arbetsplatsen? men om du hade jobbat längre? med tanke på att en provanställning ofta är 6månader..


    Jag undrar om jag ska ha med en veckas jobb på cvt? Jag vet att chefen inte kommer säga dåligt om mig eftersom i mitt fall berodde det på sömnlöshet och att jag fått fel jobb. Man måste kunna tacka nej under en provanställning tänker jag. Alla vi är ju olika
Svar på tråden Vad händer om man blir uppsagd under provanställning?