• Äldre 26 Nov 16:46
    3807 visningar
    8 svar
    8
    3807

    Bildhantering i Mac

    Hejsan! 

    Jag är ganska ny på Mac och håller på att bli galen vad det gäller bildhanteringen, så jag tänkte att jag skriver här och ser om det kan finnas någon som kan hjälpa mig... 

    Det är så att när jag vill föra över foton (Raw-filer, eller NEF eftersom det är Nikon) från min kamera till min dator (en Macbook Pro) så får jag frågan om jag vill importera bilder, och så har jag tryckt Ja. Då har de hamnat i mappen "Bilder" som finns på dockan på skrivbordet (det som syns hela tiden..). MEN... När jag sen vill öppna bilderna i Lightroom så finns de inte att hitta...? Verkar som att jag inte kan hitta den "mappen"... 

    Så jag undrar: Är det dåligt att använda denna mappen överhuvudtaget? Hur kan man hantera sina bilder på ett bättre sätt? Kan man inte klippa ut bilder från "bilder" och sen klistra in dem i nån annan mapp? För jag har ju en mapp som heter "Creative Cloud somethingsomething" som jag hittar överallt....

    Och hur importerar jag bilder på "rätt" sätt? 

    Som sagt: Jag är väldigt ny på detta, och försöker få klarhet i hur man hanterar bilder på en Mac.. Så ni får ha lite tålamod om jag inte förstår på en gång ;) 

  • Svar på tråden Bildhantering i Mac
  • Äldre 26 Nov 18:51
    #1

    Vilken version av osX har du?

  • Äldre 26 Nov 20:30
    #2
    Lena skrev 2015-11-26 18:51:12 följande:

    Vilken version av osX har du?


    Yosemite? Tror jag :P
  • Äldre 6 Dec 13:54
    #3

    Undrar om det har löst sig för dig? Du har ju inte fått så mycket hjälp.

    Egentligen tror jag inte att det är bildhanteringen du har problem med, utan mer filhanteringen. Alltså att hitta bilder och dokument som ligger på datorn. Det är en av de saker som skiljer sig åt mellan PC och Mac och kan ta ett tag att få grepp om.

    Använde du programmet "Bildinsamling" när du förde över bilderna från kameran till datorn? (Jag tror det dyker upp automatiskt och erbjuder sin hjälp om man kopplar in en kamera.) I så fall ligger bilderna i mappen Bilder och sedan (troligtvis) i en mapp som heter 'datum då bilderna fördes över och kameranamn'

    Har du verkligen mappen "Bilder" i Doken (alltså fältet som ligger längst ner på skärmen). Då kan du väl klicka där och få fram bilderna? Javisst ja, du ville öppna dem i Lightroom. Nu har jag inte just det programmet, men om du väljer Öppna från  arkivmenyn så ska det dyka upp en dialogruta där kan leta upp "Bilder". Börja med att välja din hem-mapp (Den har ett litet hus som symbol och har antagligen samma namn som du).Klicka på Hem-mappen i listan som dyker upp och till höger ska du se alla mappar som ligger i Hem-mappen: Dokument, Filmer, Hämtade filer och just Bilder! Klicka sedan på mappen bilder för att se vad som finns i den mappen och välj så småningom den bild du vill öppna.

    Windows har väl egentligen samma upplägg numera: en hemmamapp med ett antal undermappar Bilder, Musik, Dokument osv, och sedan undermappar i dem. Men sökvägen ser ju lite annorlunda ut.

    Annars om du kan öppna mappen Bilder från Docken så kan du ju välja rätt bild där och sedan dra den till Lightrooms ikon som väl också ligger i Docken?

    Ja, jag vet inte om det där var till mycket hjälp.

  • Äldre 14 Dec 21:12
    #4
    Fontana skrev 2015-12-06 13:54:12 följande:

    Undrar om det har löst sig för dig? Du har ju inte fått så mycket hjälp.

    Egentligen tror jag inte att det är bildhanteringen du har problem med, utan mer filhanteringen. Alltså att hitta bilder och dokument som ligger på datorn. Det är en av de saker som skiljer sig åt mellan PC och Mac och kan ta ett tag att få grepp om.

    Använde du programmet "Bildinsamling" när du förde över bilderna från kameran till datorn? (Jag tror det dyker upp automatiskt och erbjuder sin hjälp om man kopplar in en kamera.) I så fall ligger bilderna i mappen Bilder och sedan (troligtvis) i en mapp som heter 'datum då bilderna fördes över och kameranamn'

    Har du verkligen mappen "Bilder" i Doken (alltså fältet som ligger längst ner på skärmen). Då kan du väl klicka där och få fram bilderna? Javisst ja, du ville öppna dem i Lightroom. Nu har jag inte just det programmet, men om du väljer Öppna från  arkivmenyn så ska det dyka upp en dialogruta där kan leta upp "Bilder". Börja med att välja din hem-mapp (Den har ett litet hus som symbol och har antagligen samma namn som du).Klicka på Hem-mappen i listan som dyker upp och till höger ska du se alla mappar som ligger i Hem-mappen: Dokument, Filmer, Hämtade filer och just Bilder! Klicka sedan på mappen bilder för att se vad som finns i den mappen och välj så småningom den bild du vill öppna.

    Windows har väl egentligen samma upplägg numera: en hemmamapp med ett antal undermappar Bilder, Musik, Dokument osv, och sedan undermappar i dem. Men sökvägen ser ju lite annorlunda ut.

    Annars om du kan öppna mappen Bilder från Docken så kan du ju välja rätt bild där och sedan dra den till Lightrooms ikon som väl också ligger i Docken?

    Ja, jag vet inte om det där var till mycket hjälp.


    Jodå, en del hjälpte det ;) 

    Men sen kan det vara att jag är trög också ;) Har inte så många här jag kan fråga så jag måste klura ut allt själv :P Haha. 

    Känns bara som att varje gång jag försöker importera bilder så hamnar dom i den "appen" Bilder som ligger på dockan, den som ser ut som en väldigt färgglad blomma eller vad man ska säga, och när dom hamnat där i så har jag ingen kontroll över hur de ska ordnas? Och jag verkar inte kunna klippa ut dem eller flytta dem eller något med dem? Känns som de är väldigt låsta där i.. 

    Jag kanske importerar in dem på fel sätt? Har försökt både med att importera från telefonen och min kamera.. har stora problem med det här och det håller på att driva mig till vansinne :P Haha! 

    Men tack ändå för ditt svar! Även om jag inte förstår det just nu så har jag lite att komma tillbaka till :D
  • Äldre 15 Dec 07:53
    #5
    +1

    Aha, nu förstår åtminstone jag lite bättre.

    Du har importerat bilderna till programmet/appen Bilder, det är den som ser ut som en blomma eller vindspel och ligger i Docken. Precis som sin föregångare iPhoto så lever det lite grand sitt eget liv, och sparar bilderna i en egen mapp.

    Jag kan eventuellt återkomma till var bilderna finns, jag vet det inte själv. Använder varken iPhoto eller Bilder.

    Prova att hitta programmet Bildinsamling istället, det ligger i mappen Program och har en ikon som en liten kamera. Anslut sedan din kamera och låt Bildinsamling importera bilderna till mappen Bilder.

    (Ja, visst är det för tokigt att det finns både en mapp och ett program som heter Bilder? Macen är inte perfekt den heller.)

  • Äldre 15 Dec 08:13
    #6
    +1

    Du kan nog inte riktigt göra det som du vill.

    Bilderna ligger i Bilder-biblioteket och kan därmed inte öppnas av andra program. Så om du hellre vill använda Lightroom så importera inte bilderna till Bilder när du hämtar bilderna från kameran för de kan då bara hanteras från Bilder appen. Den organiserar dina bilder och man kan även göra lite redigering av bilderna.

    Bilder appen är ju Apples motsvarighet till Lightroom om jag har förstått det rätt.

    De bilder som redan ligger i Bilder-biblioteket kan du exportera från biblioteket och gör du det kan du sedan använda i Lightroom.

  • Äldre 15 Dec 12:44
    #7
    Fontana skrev 2015-12-15 07:53:06 följande:

    Aha, nu förstår åtminstone jag lite bättre.

    Du har importerat bilderna till programmet/appen Bilder, det är den som ser ut som en blomma eller vindspel och ligger i Docken. Precis som sin föregångare iPhoto så lever det lite grand sitt eget liv, och sparar bilderna i en egen mapp.

    Jag kan eventuellt återkomma till var bilderna finns, jag vet det inte själv. Använder varken iPhoto eller Bilder.

    Prova att hitta programmet Bildinsamling istället, det ligger i mappen Program och har en ikon som en liten kamera. Anslut sedan din kamera och låt Bildinsamling importera bilderna till mappen Bilder.

    (Ja, visst är det för tokigt att det finns både en mapp och ett program som heter Bilder? Macen är inte perfekt den heller.)


    Ja precis! :D Haha! 
    Ja men då ska jag absolut testa detta!! :D Tack så jättemycket för svaren! :D Uppskattas enormt mycket! 

    Ja jag tycker att det är konstigt att en Mac ska göra det såhär krångligt liksom.. Haha. Men men, man lär sig ;) 
  • Äldre 15 Dec 12:46
    #8
    suziz skrev 2015-12-15 08:13:18 följande:

    Du kan nog inte riktigt göra det som du vill.

    Bilderna ligger i Bilder-biblioteket och kan därmed inte öppnas av andra program. Så om du hellre vill använda Lightroom så importera inte bilderna till Bilder när du hämtar bilderna från kameran för de kan då bara hanteras från Bilder appen. Den organiserar dina bilder och man kan även göra lite redigering av bilderna.

    Bilder appen är ju Apples motsvarighet till Lightroom om jag har förstått det rätt.

    De bilder som redan ligger i Bilder-biblioteket kan du exportera från biblioteket och gör du det kan du sedan använda i Lightroom.


    Ok! Ja jag blev väldigt förvirrad över detta, men det börjar klarna upp i huvudet på mig ;) 

    Tack för svaret! :D
Svar på tråden Bildhantering i Mac