• Anonym (Sjukl­ing)
    Äldre 26 Nov 17:40
    4963 visningar
    16 svar
    16
    4963

    Sjuk, ont i halsen och svårt att andas!

    Hej på er! Förhoppningsvis kan någon klok själ hjälpa mig lite. Blev sjuk i söndags, blev bara värre och värre. I förrgår hade jag 40 graders feber men nu har den gått ner till typ 38. Annars har jag snuva, mycket och jobbig hosta, ont i öronen, och SÅ J*VLA ONT I HALSEN! Jag var på vc idag för att kolla så det inte var nåt bakteriellt, men det var virus så bara att vänta ut det. Jag kan inte äta över huvud taget, dricka går ok. Jag har inte sovit på 3 dygn. Så fort jag slappnar av och är på väg att somna så händer det nåt i min hals så jag slutar andas, slänger mig upp i panik och kippar efter luft, tar några andetag innan jag kan andas obehindrat igen. Jag berättade detta för läkaren men han kunde inte förklara det. Spelar ingen roll hur jag ligger/sitter, jag kan inte somna för då slutar jag andas. Även på dagarna när jag försökt sova så händer det. Eller så måste jag hosta, dricka eller svälja, vilket gör så ont att jag verkligen vill dö. Värktabletter hjälper knappt, halstabletter så som zyx, strepsils osv är som godis. Hjälper inte det minsta.

    Snälla, finns det någon som har något tips på hur jag ska kunna lena upp halsen utav bara h*lvete till natten så jag åtminstone kan sova en timme eller två? :( jag är redo att ge upp här..

  • Svar på tråden Sjuk, ont i halsen och svårt att andas!
  • Äldre 26 Nov 17:50
    #1

    Sömnapné kanke av stress

    Eller så har du vart så ansträngd i halsen att när du ska sova slappnar musklerna helt av och då kan det känns så för en kort stund

    Lär dig slappna av så kommer det försvinna jag lovar dig

  • Anonym (Sjukl­ing) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 18:13
    #2
    Lisencvh skrev 2015-11-26 17:50:52 följande:

    Sömnapné kanke av stress

    Eller så har du vart så ansträngd i halsen att när du ska sova slappnar musklerna helt av och då kan det känns så för en kort stund

    Lär dig slappna av så kommer det försvinna jag lovar dig


    Tror du det är därför?
  • Anonym (?)
    Äldre 26 Nov 20:27
    #3

    Testat mucoangin sugtabletter? De bedövar svalget rätt bra.

  • Anonym (Sjukl­ing) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 22:29
    #4
    Anonym (?) skrev 2015-11-26 20:27:40 följande:

    Testat mucoangin sugtabletter? De bedövar svalget rätt bra.


    Det har jag faktiskt inte gjort. Får inhandla det imorgon, tack för tipset. Men skulle fortfarande behöva en akut lösning för inatt.
  • Anonym (...)
    Äldre 26 Nov 23:37
    #5

    Kollade de så att du inte har körtelfeber? Läkaren kan skriva ut bedövande munvatten som man gurglar med. Som husmorstips rekommenderas att du kokar salt och vatten och gurglar med.

  • Anonym (vet hur det är.)
    Äldre 27 Nov 00:30
    #6

    Be läkaren skriva ut acetylcystein åt dig. 
    Jag som har kol fick det när jag fick lunginflammation det funkar superbra på mig. 
    Jag tror det får luftvägarna att vidgas och slappna av. 

    www.fass.se/LIF/product

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Nov 05:56
    #7

    Det är årets influensa. Man får halsont och svårt att andas. Det kommer gå över om ett par dagar.

    Jag hade det också.

  • Anonym (Sjukl­ing) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 08:51
    #8

    Tack för alla svar.. det är 6e dagen med den här skiten och idag känns det ännu sämre. Jag har inte sovit på typ 5 dygn, kanske slumrat till några gånger max innan jag vaknat av att jag inte andas. Jag kunde äta lite soppa igår, men kräktes upp det igen. Jag har blivit ordinerad två alvedon och två voltaren var fjärde timme, men det hjälper knappt ett skit. Jag är färdig att ge upp :(

  • Äldre 28 Nov 08:55
    #9

    Gå till läkaren igen..

  • Anonym (vätsk­a)
    Äldre 28 Nov 09:02
    #10
    Anonym (Sjukling) skrev 2015-11-28 08:51:06 följande:
    Tack för alla svar.. det är 6e dagen med den här skiten och idag känns det ännu sämre. Jag har inte sovit på typ 5 dygn, kanske slumrat till några gånger max innan jag vaknat av att jag inte andas. Jag kunde äta lite soppa igår, men kräktes upp det igen. Jag har blivit ordinerad två alvedon och två voltaren var fjärde timme, men det hjälper knappt ett skit. Jag är färdig att ge upp :(

    Får du i dig någon vätska? Om inte så måste du söka vård. Uttorkning är allvarliga grejer!
  • Påven Johann­a
    Äldre 28 Nov 09:47
    #11

    Jag tycker att du ska söka idag igen, det kan ju vara Epiglottit du har.

  • Påven Johann­a
    Äldre 28 Nov 09:48
    #12

    Fast nu läste jag att du har hosta, då är det väl tveksamt att det skulle vara struplocksinflammation. Hm.

  • Anonym (Vento­)
    Äldre 28 Nov 10:35
    #13

    Verkar ju inte klokt. Gå till läkaren o be att få utskrivet Ventoline (en slags astmaspray) eller nåt liknande. Berätta att du kräks upp maten också.

  • Anonym (Sjukl­ing) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 19:03
    #14

    Nu är hostan ännu värre. Varje gång jag andas in känns det jobbigt i luftrören och jag måste hosta. Jag hostar alltså HELA TIDEN. Jag kunde inte sova inatt heller. Mitt i natten hostade jag så mycket att jag kräktes, och kräktes, och kräktes flera gånger om i säkert över 2 timmar (till och från). Jag kan inte ligga ner för både besvär och smärta blir 100 gånger värre. Halsen gör extremt ont och ännu ondare av all hosta. Ont i öronen har jag också, om jag inte har smärtstillande i kroppen så gråter jag. Och då har jag fött barn utan smärtlindring utan att gråta. Om det är likadant imorgon så söker jag igen. Men nu letar jag knep för att lindra den här j*vla hostan. Det går inte 10 sekunder emellan varje hostning. Jag är redo att ta livet av mig eller nåt

  • Anonym (Vento­)
    Äldre 29 Nov 19:29
    #15

    Kom ihåg att virus plötsligt kan övergå till nåt bakteriellt, hoppas dom kollar det imorgon. Säger dom att vi hittar inget kan du ju alltid vara jobbiga patienten o vägra gå därifrån förrän dom har gett dig nåt, typ. Cocillana Etyfin är ju starkt hostdämpande.

  • Anonym (?)
    Äldre 29 Nov 20:51
    #16

    Honung skall vara det bästa mot hosta, om man inte räknar läkemedel med recept.
    Möjligtvis att Bafucin kan dämpa hostreflexen något.

Svar på tråden Sjuk, ont i halsen och svårt att andas!