• Anonym (Kaffedraken)

    Förskollärare - en fråga

    Hej. Jag håller på att utbilda mig till förskollärare och är nu på min första VFU och jag har börjat fundera om jag kommer att trivas som förskollärare. Jag älskar all kontakt med barnen men det är för mycket bara stå och titta på barnen när dom leker. Är det alltid så eller är det bara den här förskolan? Jag vill vara mer aktiv. Blir rastlös av att bara stå och titta. Har jag valt fel yrke? finns det nått annat inom barn som skulle passa bättre? Tex resurs eller nått?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Förskollärare - en fråga
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska du inte planera, utföra, dokumentera och reflektera?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är lärare och inte förskollärare men jag kommer ihåg från min första VFU så var det mycket observera, både eleverna och min handledare. Sen hade jag en uppgift från min skola (som jag inte kommer ihåg vad det var) som jag skulle göra under tiden. Just den var inte kopplad till mitt ämne utan handlade om skolan i övrigt. Ju fler VFU:er jag kom ut på desto mer fungerade jag som en riktig lärare med allt vad det innebär. Planering, genomförande, utvärdering, koppla till kurs- och läroplan osv. Men det är klart att det kan vara så att du hamnat på en förskola där pedagogerna helt enkelt inte är så aktiva med barnen. Du kanske kan byta förskola till nästa VFU-period?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Arbetet går absolut inte bara ut på att "titta på" när barnen leker. Ju längre in i utbildningen du är, desto mer kommer du upptäcka detta. Som utbildad förskollärare lovar jag dig att du kommer ha händerna fulla!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men varför står du bara och tittar? Delta istället?

    Min syster är förskollärare och hon säger att det finns två sorter: de som bara står och pratar sinsemellan, dricker kaffe eller rent av läser privata böcker ute på gården. Sen finns det de som drar på sig galonbyxorna och är med barnen i sandlådan, gräver tunnlar, osv.

Svar på tråden Förskollärare - en fråga