• Äldre 26 Nov 22:58
    2989 visningar
    14 svar
    14
    2989

    Snälla hjälp mig med min vardag (ADD, asperger)

    Jag har ganska nyligen fått reda på att jag har ADD och asperger.
    Diagnoserna i sig ändrar ju inte hur jag är men nu har jag fått en annan förståelse över mina problem.


    Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att jag känner att jag behöver ha lite stöd från andra som har samma diagnoser som jag och som kanske kan komma med lite tips om hur man får ihop vardagen.
    Jag ska på ett möte i mitten av december för att prata om medicinering, boendestöd osv men fram tills dess skulle det vara skönt att ha någon att bolla med.

    Nu ikväll har jag och min sambo haft ett gräl och det handlade som vanligt om att jag inte plockar upp mina kläder i sovrummet, att jag inte håller ordning runt mig och plockar med saker, att jag inte sköter disken och tvätten, att jag inte städar och att jag inte tar mig iväg till min skola varje dag.

    Jag känner mig ganska attackerad eftersom att det är han som gormar på mig i dryga timmen och jag sitter tyst och känner mig bara helt tom. (Han jobbar på det för det är en egenskap han inte gillar hos sig själv) Men samtidigt så tycker jag att jag förtjänar det för jag är ju fruktansvärt dålig på att ta hand om hemmet.

    Efter våra gräl så brukar jag antingen gå upp på natten och städa hela lägenheten för att jag inte får någon ro och för att jag är full av skuldkänslor.  Eller så städar jag morgonen efter. Jag städar alltid för min sambos skull för att försöka göra honom  glad.
    När jag väl får mina städryck så tar det så otroligt mycket av min energi att jag sedan inte orkar lyfta ett finger i 2.3 dagar ist var på lägenheten ser ut som en svinstia igen.

    Jag känner inte att han visar någon förståelse över mina diagnoser. Han sa ikväll under grälet att jag inte kan använda det som en anledning till att inte städa och sedan sa han en till sak som jag inte kommer ihåg ordagrant men det var något med att ADD och asperger egentligen är ett påhitt och att om jag verkligen vill ändra mig så kommer jag göra det.

    Det gör mig väldigt ledsen för 1. Det är visst riktiga diagnoser, 2.Jag vill verkligen inte ha det så här svårt för att hålla rent och för det 3:e så vill jag inte att vår son (4,5) ska växa upp i ett sånt rörigt hem.


    Saffrodite
  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med min vardag (ADD, asperger)
  • Anonym (sebbe­)
    Äldre 26 Nov 23:23
    #1

    Jag skulle städa bort sambon.

    Jag förstår att han har bra sidor också och att du kanske älskar honom.

    Men det är vad jag skulle göra. Skulle inte orka med någon som störde sig på lite kläder på sovrumsgolvet och är det stökigt kan han städa själv. Tycker det är väldigt ignorant att påstå att asperger är ett påhitt. Skulle inte palla med någon som skällde på mig så pass mycket helt enkelt. Går jag inte till min skola så är det mitt val och mitt problem, jag är vuxen.

    Men så är jag singel också.

  • Ego Lovers
    Äldre 26 Nov 23:36
    #2
    +1
    Anonym (sebbe) skrev 2015-11-26 23:23:47 följande:

    Jag skulle städa bort sambon.

    Jag förstår att han har bra sidor också och att du kanske älskar honom.

    Men det är vad jag skulle göra. Skulle inte orka med någon som störde sig på lite kläder på sovrumsgolvet och är det stökigt kan han städa själv. Tycker det är väldigt ignorant att påstå att asperger är ett påhitt. Skulle inte palla med någon som skällde på mig så pass mycket helt enkelt. Går jag inte till min skola så är det mitt val och mitt problem, jag är vuxen.

    Men så är jag singel också.


    Det är ju ett problem när man städar så sällan att när man väl har gjort det så är man helt slut i flera dagar.
    Det du behöver ts är struktur. Det finns många bra hjälpmedel som man kan använda sig av som hjälper en i vardagen så man inte bränner ut sig av att göra allt samtidig. Du har ju inga problem med att städa som jag förstår. Problemet är din Add som gör att din motor, drivet att börja städa inte går att starta självmant utan din sambo måste veva upp dig (gapa och gorma).
    Köp en kalender där man ser vecka för vecka och gör
    Måndagen grön
    Tisdagen blå
    Onsdagen vit
    Torsdagen brun
    Fredagen gul
    Lördagen rosa
    Söndagen röd

    Sedan gör du en lista över vad som behövs göras dagligen tex diska, plocka i diskmaskinen, ur diskmaskinen, laga mat, plocka undan kläderna och sortera så smutskläderna hamnar i smutskorgen och kläder du kan använda dagen efter hamnar på en stol i sovrummet, göra rent toaletten och handfatet.
    Sedan gör du en lista över vad som behövs göras varje vecka tex dammtorka, dammsuga, våttorka, städa duschen, städa speglarna, tvätta.

    Av dessa gör du små lappar som du sätter in under varje dag på kalendern och när du sedan har utfört det som står tar du ner lappen för just den dagen.
  • Äldre 26 Nov 23:40
    #3
    Anonym (sebbe) skrev 2015-11-26 23:23:47 följande:

    Jag skulle städa bort sambon.

    Jag förstår att han har bra sidor också och att du kanske älskar honom.

    Men det är vad jag skulle göra. Skulle inte orka med någon som störde sig på lite kläder på sovrumsgolvet och är det stökigt kan han städa själv. Tycker det är väldigt ignorant att påstå att asperger är ett påhitt. Skulle inte palla med någon som skällde på mig så pass mycket helt enkelt. Går jag inte till min skola så är det mitt val och mitt problem, jag är vuxen.

    Men så är jag singel också.


    Sambon städar jag inte bort i första taget. Han betyder oerhört mycket för mig och det här är bokstavligen den enda nackdelen hos honom.

    Jag förstår ditt tänk men jag är mer ute efter tips på hur jag ska kunna bli åtminstånde lite bättre på att ta hand om hemmet
  • Äldre 26 Nov 23:43
    #4
    Ego Lovers skrev 2015-11-26 23:36:20 följande:
    Det är ju ett problem när man städar så sällan att när man väl har gjort det så är man helt slut i flera dagar.
    Det du behöver ts är struktur. Det finns många bra hjälpmedel som man kan använda sig av som hjälper en i vardagen så man inte bränner ut sig av att göra allt samtidig. Du har ju inga problem med att städa som jag förstår. Problemet är din Add som gör att din motor, drivet att börja städa inte går att starta självmant utan din sambo måste veva upp dig (gapa och gorma).
    Köp en kalender där man ser vecka för vecka och gör
    Måndagen grön
    Tisdagen blå
    Onsdagen vit
    Torsdagen brun
    Fredagen gul
    Lördagen rosa
    Söndagen röd

    Sedan gör du en lista över vad som behövs göras dagligen tex diska, plocka i diskmaskinen, ur diskmaskinen, laga mat, plocka undan kläderna och sortera så smutskläderna hamnar i smutskorgen och kläder du kan använda dagen efter hamnar på en stol i sovrummet, göra rent toaletten och handfatet.
    Sedan gör du en lista över vad som behövs göras varje vecka tex dammtorka, dammsuga, våttorka, städa duschen, städa speglarna, tvätta.

    Av dessa gör du små lappar som du sätter in under varje dag på kalendern och när du sedan har utfört det som står tar du ner lappen för just den dagen.
    Tack så mycket! Super bra tips det här ska jag absolut testa!
  • Ego Lovers
    Äldre 26 Nov 23:51
    #5
    Saffrodite skrev 2015-11-26 23:43:25 följande:
    Tack så mycket! Super bra tips det här ska jag absolut testa!
    Ett råd är att köpa en maskin så du kan laminera dina kort med sysslor så de inte slits ut. En lamineringsmaskin kostar runt 200-500kr och lamineringsplats ligger runt 100kr för 50 st i A4 format.
  • Anonym (Fatta­r ej)
    Äldre 27 Nov 10:51
    #6
    Ego Lovers skrev 2015-11-26 23:51:59 följande:

    Ett råd är att köpa en maskin så du kan laminera dina kort med sysslor så de inte slits ut. En lamineringsmaskin kostar runt 200-500kr och lamineringsplats ligger runt 100kr för 50 st i A4 format.


    Vad är detta?
  • Anonym (ADD här med)
    Äldre 27 Nov 11:14
    #7
    Saffrodite skrev 2015-11-26 23:40:16 följande:

    Sambon städar jag inte bort i första taget. Han betyder oerhört mycket för mig och det här är bokstavligen den enda nackdelen hos honom.

    Jag förstår ditt tänk men jag är mer ute efter tips på hur jag ska kunna bli åtminstånde lite bättre på att ta hand om hemmet


    Kära du, jag har också ADD o känner igen mig precis. Boendestödet hjälper till med just detta, antar att du kommer att tala med dom om just det här o annat också. Sambon, gör han sin del eller det du som får göra allt? Det ger honom hursomhelst ingen rätt att skälla o gorma på dig. Stödjer han dig på nåt sätt? O hur är det med ansvarsfördelningen ang sonen?
  • Äldre 27 Nov 21:11
    #8
    Anonym (ADD här med) skrev 2015-11-27 11:14:31 följande:
    Kära du, jag har också ADD o känner igen mig precis. Boendestödet hjälper till med just detta, antar att du kommer att tala med dom om just det här o annat också. Sambon, gör han sin del eller det du som får göra allt? Det ger honom hursomhelst ingen rätt att skälla o gorma på dig. Stödjer han dig på nåt sätt? O hur är det med ansvarsfördelningen ang sonen?
    Ja precis vi ska prata om bland annat boendestöd på mötet och jag hoppas verkligen att jag kommer att få tillgång till det.
    Min sambo har varit guld värd och min klippa i flera år och han gjorde allt för mig. Han skötte hemmet, lagade mat och betalade alla räkningar, men för typ 1,5 till 2 år sedan gick han in i väggen och han orkar inte städa eller någonting och då ligger allt på mina axlar och det är då det har blivit riktigt tungt.
    Angående sonen så avgudar han honom och spenderar mer än gärna all ledig tid med honom.
  • Äldre 27 Nov 21:37
    #9

    Jag har med nyligen fått mina diagnoser.


    Men jag fick ADHD och Asperger. Jag har samma svårigheter som dig.


     


    Jättesvårt att hålla ordning hemma, ibland får jag tokryck och röjer som en idiot, sedan kan jag sova i en vecka.


     


    Jag har försökt att göra iordning massa olika scheman till mig själv, men jag har noll respekt för dem.

  • Äldre 27 Nov 21:41
    #10

    Det kan inte falla på dina axlar enkom för att din sambo gått in i väggen. Jag har också gått in i väggen och då får man hitta verktyg att fungera ändå och kanske sänka kraven lite.

    När han säger att du verkligen kan ändra dig om du vill, så tänk på att om det vore så, ja då skulle HAN kunna det också!!
    Att gå in i väggen eller vara utbränd ifrågasätts också titt som tätt om det 'finns' eller inte.

  • Äldre 27 Nov 21:50
    #11
    MammaHela skrev 2015-11-27 21:37:10 följande:

    Jag har med nyligen fått mina diagnoser.


    Men jag fick ADHD och Asperger. Jag har samma svårigheter som dig.


     


    Jättesvårt att hålla ordning hemma, ibland får jag tokryck och röjer som en idiot, sedan kan jag sova i en vecka.


     


    Jag har försökt att göra iordning massa olika scheman till mig själv, men jag har noll respekt för dem.


    Samma här jag har testat att göra massa olika lösningar och scheman men det håller bara en dag eller två =/
  • Äldre 27 Nov 22:07
    #12
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-27 21:41:39 följande:
    Det kan inte falla på dina axlar enkom för att din sambo gått in i väggen. Jag har också gått in i väggen och då får man hitta verktyg att fungera ändå och kanske sänka kraven lite.

    När han säger att du verkligen kan ändra dig om du vill, så tänk på att om det vore så, ja då skulle HAN kunna det också!!
    Att gå in i väggen eller vara utbränd ifrågasätts också titt som tätt om det 'finns' eller inte.

    Jag håller med.


    Man måste försöka hjälpa till hemma även om man har olika förutsättningar. Jag har både gått in i väggen och har fått diagnoser (i den ordningen).

    Nu har jag tur som har en sambo som inte skulle falla sig in att skälla på mig för att jag inte fungerar som andra.


  • Äldre 27 Nov 22:14
    #13
    Saffrodite skrev 2015-11-27 21:11:49 följande:
    Ja precis vi ska prata om bland annat boendestöd på mötet och jag hoppas verkligen att jag kommer att få tillgång till det.
    Min sambo har varit guld värd och min klippa i flera år och han gjorde allt för mig. Han skötte hemmet, lagade mat och betalade alla räkningar, men för typ 1,5 till 2 år sedan gick han in i väggen och han orkar inte städa eller någonting och då ligger allt på mina axlar och det är då det har blivit riktigt tungt.
    Angående sonen så avgudar han honom och spenderar mer än gärna all ledig tid med honom.
    När det gäller din sambo tror jag på att vara tydlig med att han inte får behandla dig på det sätt som du beskrivit, även om han goda sidor också. Som någon redan skrivit, det är din sak om du går till skolan eller inte.
    Som någon annan redan skrivit, när han ifrågasätter dina diagnoser ifrågsätt hans utbrändhet, säg att om han vill kan han ändra sig och inte längre vara utbränd.
    När man lider av psykisk ohälsa kan det ibland vara svårt inte överreagera när man blir upprörd men jag tycker ändå man har ett ansvar för hur man hanterar sina känslor. I ditt fall skulle din sambo tex kunna hantera sådana situationer genom att gå ut på en promenad/gå undan. Han kan då bara säga till dig att han vill vara ifred.

    Han har gått in i väggen och genom dina diagnoser har du problem med struktur, så i detta fall tror jag inte på någon av er ska sköta allt i hemmet själv utan det ni kan göra är att tillsammans diskutera vad som är viktigast att göra i hushållet och hur ni kan underlätta hushållsarbetet.
    Och sedan planera dag för dag som någon redan skrivit, alltså att inte bara du gör det vad som ska göras. T ex på måndagar dammsuger du medan din sambo städar badrummet. På tisdag lagar du maten medan sambon dukar, etc,

    Om din sambo inte klarar av detta på grund sin utbrändhet skulle jag säga till sambon att jag sköter hushållet på det sätt jag orkar, så om det är lite stökigt så får det vara det.

  • Äldre 28 Nov 12:49
    #14
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-11-27 10:51:00 följande:
    Vad är detta?
    En maskin som man kan plasta in papper, foton och liknande med så att de håller längre. Mycket praktiskt. 

    www.google.se/webhp&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=lamineringsmaskin
    Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
Svar på tråden Snälla hjälp mig med min vardag (ADD, asperger)