• Äldre 27 Nov 00:30
    824 visningar
    6 svar
    6
    824

    Umgängesbråk

    Hej!

    Det är såhär att jag och pappan till mitt barn har gemensam vårdnad. Hon är 2 månader gammal och jag helammar och det går jätte bra. Vi separerade nyligen och han har flyttat hem till sin mamma och det har blivit bråk angående när och hur han ska träffa henne. Jag skulle aldrig förbjuda honom att träffa henne men eftersom att hon fortfarande är så pass liten så vill jag att det sker i mitt hem. Jag har sagt att han får träffa henne exakt när han vill och hur länge han vill så länge det sker under mitt tak. Soc säger även att det är det som gäller, att det får jag bestämma så länge hon är så liten och fortfarande helammar. Men då har han tydligen pratat med en advokat som påstår att han får ta henne ifrån mig hem till hans mamma ifall han vill det och ha henne där istället i 3 timmar så länge jag har ammat henne innan. Advokaten har även sagt att han kan kräva varannan vecka redan nu och att det kommer gå igenom. Vad är sant och vad är inte sant??? Jag blir så förvirrad..

  • Svar på tråden Umgängesbråk
  • Äldre 27 Nov 03:18
    #1

    Har ni delad vårdnad så kan han begära varannan vecka men om det håller i rätten när hon är så liten är tveksamt

  • KingOf­Kings
    Äldre 27 Nov 03:59
    #2

    Varannan vecka nej men hälften av tiden javisst. Ni är föräldrar på lika vilkor, det är inte 1970 längre.

    Hålla på och gaffla om 3 timmar hos hans mamma emellanåt vad är det för idioti? Vad sysslar du med? Släpp sargen och kom med i matchen.

    Du har blivit förälder och kommer behöva mogna. Det är inte din egen bebis. Vill han ta och åka med henne till hans mamma några timmar så får du väl gilla läget. Kanske kan du fjäska så att du åker med. Men jag hade inte velat ha med dig efter att du umgängesbråkat om sådan här ren skit.

  • Ego Lovers
    Äldre 27 Nov 08:01
    #3
    KingOfKings skrev 2015-11-27 03:59:17 följande:

    Varannan vecka nej men hälften av tiden javisst. Ni är föräldrar på lika vilkor, det är inte 1970 längre.

    Hålla på och gaffla om 3 timmar hos hans mamma emellanåt vad är det för idioti? Vad sysslar du med? Släpp sargen och kom med i matchen.

    Du har blivit förälder och kommer behöva mogna. Det är inte din egen bebis. Vill han ta och åka med henne till hans mamma några timmar så får du väl gilla läget. Kanske kan du fjäska så att du åker med. Men jag hade inte velat ha med dig efter att du umgängesbråkat om sådan här ren skit.


    Barnet är två månader. Det finns inga garantier för att bebisen kommer vara mätt i tre timmar och därför behöver bebisen ha sin mat i närhet dvs ts bröst. När mina små var idén åldern kunde de inland äta varannan timme när de hade tillväxtperioden mellan 2-3 månaders åldern. Även tingsrätten hade resonerat på samma sätt och att hota med en advokat som verkar vara så okunnig är ju bara ett skräckexempel på hur en person som vill skrämmas. Om nu ts erbjuder umgänge i sitt hem så har hon gjort det som ålagts henne.
  • Äldre 27 Nov 21:47
    #4

    Varannan vecka rekommenderas inte till barn under 3 år, däremot kan man ha halva tiden var som 1-2 dygn hos respektive förälder när de inte är bebisar längre om anknytningen hos båda föräldrar är god.

    Om han ska ta med barnet så får han erbjuda ersättning, vilket kan förstöra amningen fullständigt, så det är kanske inget du önskar.

    Ring familjerätten och be att få ett samarbetssamtal så ni kan diskutera med bebisens bästa för ögonen. Familjerätten är en "rådgivande" instans och inget rättsligt, som försöker underlätta för föräldrar som inte kommer överens att samtala om umgänget. Du når dem via kommunens växel. På deras hemsida finns också en del att läsa när man är oense.

  • Litet My
    Äldre 28 Nov 00:59
    #5

    Kan ni kompromissa? Han lånar ditt hem med bebisen 3 timmar (får ta med farmor och dyl) medan du går till grannen tex. Han får rå sig själv men du finns i närheten om/när bebis blir hungrig? Vi gjorde så ett tag.

  • Ego Lovers
    Äldre 28 Nov 03:37
    #6
    Litet My skrev 2015-11-28 00:59:10 följande:

    Kan ni kompromissa? Han lånar ditt hem med bebisen 3 timmar (får ta med farmor och dyl) medan du går till grannen tex. Han får rå sig själv men du finns i närheten om/när bebis blir hungrig? Vi gjorde så ett tag.


    Bor ts i en tvåa kan ts uppehålla sig i sovrummet. Skulle aldrig lämna mitt hem obevakat med ett ex och hans mamma.
Svar på tråden Umgängesbråk