• stressadfästmö

    CSN avbryter autogiro för att komma åt påminnelseavgiften

    Hej, 
    Jag har haft autogiro på mitt återbetalning i 10 år utan anmärkningar. Förra månaden drogs dock inga pengar, istället fick jag 450 kr i påminnelseavgift. Bankkontot innehöll 29 000 kr den 30e, jag förstod ingenting, inte min bank heller.

    CSN hävdar att inga pengar fanns på mitt SEB konto, som har varit annullerat i 18 månader. Jag skickade print-screen på senaste 15 månadernas autogiro uttag och undrade:
    1. vem och varför man har gjort ändringar utan mitt godkännande
    2. ska jag verkligen betala dessa 450 kr, verkar ju lite absurt

    Svaret jag fick var att jag måste betala och mitt ärende är vidarebefordrat till förvaltningsrätten. På CSNs sida står det att ärenden skickas vidare till förvaltningsrätten om inte CSN själva kan åtgärda misstaget.
    Jag har läst i media att CSN finanserar sin verksamhet till 60% med dessa påminnelseavgifter, så jag förstår deras motiv att skicka ut så många påminnelser som det går. Men att avbryta mitt autogiro och dra in mig in en rättsprocess för att bestrida dessa utnyttjar inte dom förvaltningsrättens tid och är inte det här egenmäktigt förfarande? 

    Har ngn annan råkat ut för ngt sådant?

  • Svar på tråden CSN avbryter autogiro för att komma åt påminnelseavgiften
  • Anonym (Man)

    Bara betala. Dom har ingen hemlig plan där dom försöker tjäna pengar på påminnelser.

Svar på tråden CSN avbryter autogiro för att komma åt påminnelseavgiften