• Anonym (Gravid)

    Blivande farmor och farfar röker

    Både jag och min man rökte på heltid. När vi bestämde oss för att skaffa barn, slutade vi båda. Detta var för ett år sedan. Vi är nu gravida och ska strax efter nyår få barn. Men svärmor och svärfar röker. De står ute med öppen dörr och röker, så att de kan prata samtidigt med de som är inomhus. Detta gör ju då att det kommer in rök. Min mans bror har ett barn, och i somras stod svärisarna och rökte bredvid barnet (när alla var ute). Mamman försökte säga att de kanske kunde gå undan lite, men då tittade de förnärmat och sa att de var faktiskt utomhus och då är det ingen fara.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Visst kan jag sätta hårt mot hårt, men handen på hjärtat vet nog ändå de flesta att det inte är så enkelt. Och även om jag skulle få dom att respektera ett avstånd när de röker, kommer de in sen och stinker och börjar direkt gulla med barnbarnet. Svärmor sa till mig att hon var tacksam för att jag rökt tidigare, så att jag inte skulle säga sådana elaka kommentarer som deras andra svärdotter. Vad svarar man på det? Jag sa att jag absolut förstår behovet (och blinkade lite och skrattade lite för att lätta upp stämningen) men att jag verkligen reagerat på sista tiden hur illa det faktiskt luktar. Något man inte förstod när man rökte själv. Att vi har gjort valet att sluta och ibland kan det vara jobbigt när de röker så mycket. Hon viftade bort det med att jag bara är känslig nu för att jag är gravid.

    1. Hur når jag fram utan att förstöra relationen? Man tassar på tår här alltså, då andra svägerskan sågs som elak för att hon bad om ett avstånd.

    2. Är lukten farlig? Jag tänker när de kommer in efteråt och gullar med barnet. Då röker de inte, men det sitter i kläder och hår och lukten förs över till barnets kläder.

  • Svar på tråden Blivande farmor och farfar röker
  • Eleonor01

    Varför tassa på tå? Jag är fd rökare, rökfri sedan 2009 å kan lätt säga att rökare är det trögaste släktet som finns. Egoister utan dess like!

    Finns inget att tassa runt för nu vet hur ni vill ha det runt ert barn. Berätta det. Oavsett vad det handlar om så borde de respektera detta.

    Om du inte vill ta diskussionen borde din msn ta den. Det är ju trots allt hand föräldrar.

    Lycka till å grattis! Bra att ni slutat

  • Anonym (Nita)

    Nej, lukten är inte farlig och du bestämmer inget över dina svärföräldrar.
    Vill de röka så låt dem och gå undan själv istället.

    Jag hade inte uppskattat om min svärdotter tog sig ton mot mig.

  • Anonym (K)
    Anonym (Nita) skrev 2015-11-27 05:04:19 följande:

    Nej, lukten är inte farlig och du bestämmer inget över dina svärföräldrar.

    Vill de röka så låt dem och gå undan själv istället.

    Jag hade inte uppskattat om min svärdotter tog sig ton mot mig.


  • sextiotalist

    Ok rökning är inte bra.

    Men ibland är det lite väl mycket överdrift.

    Min generation har vuxit upp med rökning i bilar, hem, kontor, restauranger och ändå lever vi och har hälsan.

    Dvs de gå gånger era barn utsätts för röken kommer inte förstöra deras hälsa.

    Men hänsyn bör de ta, absolut.

  • Anonym (???)

    Ursäkta, men vad är det för folk som svarat dig i denna tråd?! Självklart är det ohälsosamt med rök OCH röklukt för babyn. Fråga sjukvårdspersonal istället, eller googla... Jag hade aldrig låtit någon röka i närheten av mina barn, oavsett hur egoistiska eller oförstående de var.

  • Anonym (K)
    Anonym (???) skrev 2015-11-27 06:22:17 följande:

    Ursäkta, men vad är det för folk som svarat dig i denna tråd?! Självklart är det ohälsosamt med rök OCH röklukt för babyn. Fråga sjukvårdspersonal istället, eller googla... Jag hade aldrig låtit någon röka i närheten av mina barn, oavsett hur egoistiska eller oförstående de var.


    Självklart så är det skadligt med rökning!

    Ts får helt enkelt gå undan med bebisen medan svärmor och svärfar röker.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2015-11-27 06:22:17 följande:

    Ursäkta, men vad är det för folk som svarat dig i denna tråd?! Självklart är det ohälsosamt med rök OCH röklukt för babyn. Fråga sjukvårdspersonal istället, eller googla... Jag hade aldrig låtit någon röka i närheten av mina barn, oavsett hur egoistiska eller oförstående de var.


    Det som kan vara skadligt är när barnet utsätts för mycket rök.

    Jag hoppas att ni inte har eldstäder inomhus, befinner er vid biltäta gator.

    Inte heller använder starka parfymer.

    För hur som helst att någon enstaka gång få kontakt med tobaksrök indirekt utomhus är på sin höjd obehagligt. Men inte livsfarligt.

    Respekt absolut, men en viss balans i hysterin
  • Anonym (Din man)

    Tycker det är din man, deras son, som får ta snacket med föräldrarna. Han kan väl säga till mamma att inte stå nära o kladda på barnet när hon precis har rökt?

  • Eleonor01
    Anonym (Nita) skrev 2015-11-27 05:04:19 följande:

    Nej, lukten är inte farlig och du bestämmer inget över dina svärföräldrar.
    Vill de röka så låt dem och gå undan själv istället.

    Jag hade inte uppskattat om min svärdotter tog sig ton mot mig.


    Hade inte gillat att din svärdotter tagit ton? Är det att förklara vad man önskar att ta ton? Nä det är att vara föräldrar.
  • Påven Johanna
    Eleonor01 skrev 2015-11-27 07:14:48 följande:
    Hade inte gillat att din svärdotter tagit ton? Är det att förklara vad man önskar att ta ton? Nä det är att vara föräldrar.
    Ja, precis. För det brukar ju vara väldigt populärt när svärmödrar är hemma hos svärdöttrarna och önskar sig lite livsstilsförändringar. 

    Hade tråden till exempel handlat om en gravid kvinna som röker och en svärmor som förklarade att hon önskade att svärdottern skulle sluta röka så är det ju helt självklart så att hela tråden skulle sluta upp bakom svärmor och ge henne sitt stöd. 
  • Anonym (Fd rökare)

    Men varför i hela friden kan de inte stänga dörren medan de röker, så att all rök stannar ute? Man måste inte umgås med varann hela tiden, eller?

    Din man borde tala med sina föräldrar om att visa hänsyn, att vänta några minuter efter de har rökt att gulla med barnet.

    Bra att ni som föräldrar har slutat att röka! Solig

  • Anonym (K)
    Anonym (Gravid) skrev 2015-11-27 04:01:29 följande:

    Både jag och min man rökte på heltid. När vi bestämde oss för att skaffa barn, slutade vi båda. Detta var för ett år sedan. Vi är nu gravida och ska strax efter nyår få barn. Men svärmor och svärfar röker. De står ute med öppen dörr och röker, så att de kan prata samtidigt med de som är inomhus. Detta gör ju då att det kommer in rök. Min mans bror har ett barn, och i somras stod svärisarna och rökte bredvid barnet (när alla var ute). Mamman försökte säga att de kanske kunde gå undan lite, men då tittade de förnärmat och sa att de var faktiskt utomhus och då är det ingen fara.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Visst kan jag sätta hårt mot hårt, men handen på hjärtat vet nog ändå de flesta att det inte är så enkelt. Och även om jag skulle få dom att respektera ett avstånd när de röker, kommer de in sen och stinker och börjar direkt gulla med barnbarnet. Svärmor sa till mig att hon var tacksam för att jag rökt tidigare, så att jag inte skulle säga sådana elaka kommentarer som deras andra svärdotter. Vad svarar man på det? Jag sa att jag absolut förstår behovet (och blinkade lite och skrattade lite för att lätta upp stämningen) men att jag verkligen reagerat på sista tiden hur illa det faktiskt luktar. Något man inte förstod när man rökte själv. Att vi har gjort valet att sluta och ibland kan det vara jobbigt när de röker så mycket. Hon viftade bort det med att jag bara är känslig nu för att jag är gravid.

    1. Hur når jag fram utan att förstöra relationen? Man tassar på tår här alltså, då andra svägerskan sågs som elak för att hon bad om ett avstånd.

    2. Är lukten farlig? Jag tänker när de kommer in efteråt och gullar med barnet. Då röker de inte, men det sitter i kläder och hår och lukten förs över till barnets kläder.


    Jag tycker inte att du ska gå in i en diskussion med dina svärföräldrar angående deras rökning då det troligtvis bara kommer att leda till konflikter.

    När sin sen är på besök med bebisen hos era svärföräldrar får ni helt enkelt se till att vara i ett annat rum med er bebis medan svärföräldrarna röker.
  • Voodoodoll
    Anonym (Nita) skrev 2015-11-27 05:04:19 följande:

    Nej, lukten är inte farlig och du bestämmer inget över dina svärföräldrar.
    Vill de röka så låt dem och gå undan själv istället.

    Jag hade inte uppskattat om min svärdotter tog sig ton mot mig.


    Jo, det är den. Nu hittar du bara på. Det som sitter i kläderna ÄR farligt för barnet. Man rekommenderas att inte ens sova brevid sitt barn som rökare, då det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.
  • Hanna F

    Är det hemma hos svärföräldrarna är det ju bara att gilla läget allternativt inte hälsa på dem om dem röker där . Men samtidigt är det ju knappast farlig om det är utomhus röker själv när jag är ute med dottern och ser inte det som farligt det har gått hysteri i det här med rökning och värst är dem som själv varit rökare


    Hanna fartdåren persson
  • Ego Lovers

    Jag är rökfri sedan 1994. Började nån gång vid 1990 och jag hatar rök och rökares arroganta sätt och kan relatera till hur korkad jag var själv som utsatte mig själv men även andra för den skadliga röken. Den som röker intill mitt barn lär få veta att de lever.

  • Anonym (Wildrat)

    Om lukten är farlig i sig vet jag inte men jag som har astma reagerar värre på utandningsluften från rökare än röken från cigaretten.
    Jag tycker som de andra att du ska sätta hårt mot hårt. Antingen röker de med stängd dörr eller så hälsar ni inte på. Deras röklukt är ju inte mycket att göra åt tyvärr.

  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2015-11-27 06:32:45 följande:
    Det som kan vara skadligt är när barnet utsätts för mycket rök.

    Jag hoppas att ni inte har eldstäder inomhus, befinner er vid biltäta gator.

    Inte heller använder starka parfymer.

    För hur som helst att någon enstaka gång få kontakt med tobaksrök indirekt utomhus är på sin höjd obehagligt. Men inte livsfarligt.

    Respekt absolut, men en viss balans i hysterin
    Hear hear. Man måste kunna sätta saker i proportion.

    Å andra sidan har det ju funnits tabun i samband med gravida och spädbarn i alla tider. Förr var det livsfarligt för en gravid kvinna att se en varg - då kunde barnet bli varulv. Nu har man andra saker som spädbarn till varje pris ska skyddas från - rationellt eller inte. På något sätt ger dig mig tröst att veta att den inbyggda skräcken för det okända bara byter form. Man verkar inte kunna få bort den helt. Blir man upplyst om det ena så blir man istället rädd för det andra.
  • Farfallos

    Det finns inga kliniska studier (vad jag känner till, och jag är ganska insatt) som visar att lukten av rökare skulle vara skadlig. Har heller aldrig sett någon annan statistik än den över skador på rökare och passiva rökare. Sunt förnuft säger dock att lukten av rökare borde sakna en hel del av det gift som röken innehåller och dessutom innehålla avsevärt mindre än röken i sig, men MEN MEN

    Den allvarligaste skadan som ett barn kan råka ut för är att själv bli rökare, och den statistiskt bevisat tyngsta faktorn för detta är att ha rökande föräldrar och andra vuxenförebilder. En ung människa börjar nämligen inte röka pga grupptryck utan för att hen vill lämna sin barndom och ta sig in i vuxenlivet, och då tar man till det man känner som vuxenattribut, t.ex smink och cigaretter. Av den anledningen ska du tala om för dina svärföräldrar att du inte vill att ditt barn i från späd ålder indoktrineras med att tro att rökning är en vuxengrej. Är det så att dina svärföräldrar förstår sin egen skuld i att din man började röka så kanske de kan förstå att du inte vill att ditt barn ska ha samma dåliga vuxenförebilder. Om inte så får du väl förklara för ditt barn att "farmor och farfar luktar illa för att de är korkade" samt upplysa om att en ickerökande höjdare på ett tobaksbolag en gång sa att "Nej, jag rökar inte den skiten, det är till för de unga, dumma och svarta". Om farmor och farfar inte inser att de är dumma så visa dem denna:


Svar på tråden Blivande farmor och farfar röker