• Jkb

    Kan man bara äta gröt?

    Hej!

    Jag undrar om det är hållbart att bara livnära sig på gröt... Saken är den att jag älskar gröt och verkar aldrig tröttna. För närvarande har jag ätit havregrynsgröt till frukost, lunch, middag och mellanmål, hela veckan, men älskar också ALL annan sorts gröt med. Från råg och kli till mannagryn och hirs och jag äter min gröt som den är eller med typ frukt och mjölk eller nötter. Men räcker dessa tillbehör för att jag inte ska få brist av något? Och hur nyttigt är det att bara leva på gröt? Blir det tillräcklig variation med näringsämnen iom att jag varierar gröten? För planerar inte att sluta.

    Jag fattar att jag bara kan googla, vilket jag gjort, men då är det mer specifika näringsinnehåll man får fram och jag behöver se detta i förhållande till måendet... Vad tror ni?

  • Svar på tråden Kan man bara äta gröt?
  • Mandel

    Känns otroligt ensidigt och ensidig kost är aldrig bra i längden.

    Känns som att gröt inte är så fett och det känns som om det saknas en hel del vitaminer som du får i dig via grönsaker.
    Har du mjölk eller något till?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MadHatter

    Det bästa är ju att äta mer varierat. Risken för näringsbrist är stor vid ensidig kost.

    Men jag ger lite tips eftersom du säger att du tänker fortsätta att äta bara gröt:

    I en portion havregrynsgröt är det ca 5 gram protein. Du behöver dock ha tex lite mjölk till gröten för att tillgodogöra dig det proteinet så det ej är fullvärdigt. Det är ungefär lika mycket protein i ett portion som i ett ägg.(lite mer i ägget)

    Vill du ha mer proteiner kan du blanda i ett ägg i grötsmeten och koka med. Eller för all del proteinpulver.

    Du kan blanda i nyponskalspulver i gröten för extra vitaminer eller blåbär, äpple eller morot och ha mycket frukt på gröten.

    Havre är faktiskt väldigt bra ur näringssynpunkt. Tex är det mkt järnrikt. Ät citrusfrukt till gröten för att förbättra järnupptaget.

    Men havren innehåller ju inte allt. Vitamin B 12 tex. Att blanda i ett ägg i grötsmeten är bra ur den aspekten. Jag tycker att du ska äta vitamintillskott till din kost, i synnerhet b- vitamin.

    Men mkt beror ju på vad du äter till din gröt.

  • Farfallos

    Du lär överleva längen utan märkbara konsekvenser. Du är inte så specifik när det gäller med vad eller hur mycket du kompletterar din gröt. Själv gör jag en gröt på 2/3 dl havregryn och 2 dl vatten. Den blir sölig, så efteråt häller jag i nästan 1 dl vetegroddar. Jag har också i 2 skedar av en nötmix samt färsk frukt - idag granatäpple som jag "rensade" igår kväll.

  • Farfallos

    Denna sida kan vara användbar för dig som har en idé om att äta samma sak hela tiden. Soylent är just en sådan sak, men går ju att översätta till din gröt.

    diy.soylent.com

  • Krosse

    Det är väldigt viktigt att du ser till att blanda i diverse ingredienser så du får i dig alla näringsämnen. Jag tror personligen inte det är bra att äta samma under alla måltider, oavsett vad det är. 

    Jag brukar iallafall börja dagen med gröt, där jag blandar i nässel- och nyponpulver som ger en bra grund. Har både köpt på Life, men också beställt från Personlig Insikt. Men ja... Detta tillsammans med ett ägg och macka^^

  • Aniiee
    Farfallos skrev 2015-11-27 06:48:49 följande:

    Denna sida kan vara användbar för dig som har en idé om att äta samma sak hela tiden. Soylent är just en sådan sak, men går ju att översätta till din gröt.

    diy.soylent.com


    Ooooooch jag kom osökt att tänka på en film från 70-talet...
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Farfallos skrev 2015-12-01 23:50:38 följande:
    Vilken? För i någon rymdserie tror jag att de hade något liknande, men film...
    Va? Finns det verkligen folk som inte hört talas om Soylent Green?

    www.imdb.com/title/tt0070723/

    Se den. You'll like the twist....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Gladskit

    Jag skulle inte heller rekommendera någon att äta så ensidigt.
    Själv är jag känslig för kolhydrater och har diabetes i släkten men ÄLSKAR gröt! Min lösning är att göra bovetegröt som jag preppar med allsköns andra frön.
    Så  om jag kokar 4 portioner har jag dels i 3 ägg för att få upp proteinhalten plus att jag har i krossade nyponskal, chiafrön, krossat linfrö och kokosflingor. Kryddat med lite kanel och kardemumma blir det en väldigt god gröt.

Svar på tråden Kan man bara äta gröt?