• DentDeLion

    Relationsdilemma rörande djurplågeri

    Lite bakgrundshistoria: Jag och min sambo är bosatta 20 minuter från hans jobb. Under gårdagen var jag tvungen att åka in på ett event i stan ca 65 minuter bort och bad då min sambo att ta ut våra två gemensamma hundar under kvällen. Jag åkte klockan 14.30-15.00 och min sambo började jobba 14.30 i ett pass som skulle sträcka sig till 23.00 Hundarna rastades av mig cirka klockan 14.00

    Sent under kvällen får jag en dålig känsla i magen och försöker kontakta min sambo på jobbet som till svar ignorerar mina samtal. Väl på telefon efter många påringningar så visar det sig att han inte varit ute med hundarna under hela dagen. Klockan var då runt 21.30 och jag var fortfarande på annan ort. Våra så hundar hade då alltså varit ensamma och utan möjlighet till rastning i 7,5h och jag befann mig fortfarande ifrån hemmet.

    Min sambo påstår då att han sagt att han ?kan? ta ut hundarna men inte att han ?ska?. Han menar också på att hundarna inte har något behov av att gå ut så ofta för ?dom klarar sig ju på nätterna?.

    Enligt de allmänna råden från Jordbruksverket så står det tydligt att hundar bör rastas var 6:e timme dagtid. Enligt SKK så påvisas även att en vuxen ?tränad/rumsren? hund brukar klara av att vara ensam upp till 5 h per dag. Det är kanske ingen ?regel? eller lag på hur många timmar en hund kan gå utan att kissa (eller)? men min moraliska och empatiska kompass säger mig ändå att dessa instanser med sin expertis bör vara en riktlinje. Men

    Jag blev väldigt upprörd och ansåg att min sambo behandlat våra hundar på det sättet då jag anser att det är djurplågeri. När jag ifrågasatte varför han ej kontaktat mig när han förstått att han inte skulle åka hem så menar han på att jag ?ändå inte kunnat göra något åt saken?. Han tillade även vid ett flertal tillfällen att han ej har någon skyldighet att rapportera till mig gällande våra gemensamma hundar och frågade om han skulle behöva ringa varje gång han klappade dem också.. :/

    Jag mår jättedåligt. Dessa hundar är familjemedlemmar för mig och jag älskar dem oerhört. De är som mina barn. Nu känns det inte som om han bryr sig, speciellt inte med tanke på att det senare visade sig att han inte ville åka hem till dem men med lätthet kunde dra iväg och handla taikäk till sig och arbetskollegorna fastän han delvis skyllt sin frånvaro för rastning på att han inte haft mer än en kvarts lunch utan jobbat häcken av sig hela dagen.
    Hade jag vetat om att dom var hemma helt själva under dessa omständigheter så hade jag sett till att fixa så att det löste sig på ett eller annat sätt. 

    Mitt i mina starka känslor för djuren så vet jag inte om jag har fel, vad eller hur jag skall hantera detta. :( Är det inte jobbigt för hundar att, som igår, behöva gå nästan 9 timmar utan att kissa? Kan man ej klassa det som en mild form av "djurplågeri"? Är det inte jobbigt för hundar att vara ensamma så lång tid under dagen? Bör man ej uppmärksamma sin sambo på dessa former av event med tanke på att djuren är ett delat ansvar? Hur kan man lita på att han i framtiden tar bra hand om hundarna?

    Jag är så förvirrad och ledsen just nu.
    Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Relationsdilemma rörande djurplågeri
  • Elderberry

    När jag läste rubriken så föreställde jag mig genast mycket värre saker, jag är smått lättad.

    Jag känner människor som äger hund och lämnar de ensamma hela dagen medan de är och jobbar, (8-9 h). Känns också tvivelaktigt, jag är ingen hundmänniska men eftersom de inte går på låda som katter gör så ser jag främst risker med att de skulle utföra sina behov inomhus.

    Bäst är väl att prata med din sambo om hur du upplever det.

  • Anonym (Majron)

    Mina hundar kissar o rastas, halv 7 och 11:00,15:00,18:00 och sista typ 22:00. Ofta blir det andra aktiviteter oxå emellan men dom tiderna är typ fasta. Du kanske skulle hitta nån som tar ut dom eftersom du inte litar på din kille. Jag förstår din oro, jag hade varit likadan i din situation. Men en sak är bra. Att ni har två hundar. Dom har sällskap av varann och behöver iallafall inte känna sig ensamma. Men kisseriet borde du hitta nån lösning på. Om en hund är inne 9 timmar så kanske den kissar inne. En varm dag och den dricker mycket vatten. Svårt att hålla sig då. Det märks att du bryr dig om dina hundar :))

  • Blasljud

    Om killen frågar om du borde ringas varje gång han ska klappa hundarna när du ventilerar ett problem för dig så har han seriösa issues!! Om han sagt att han "kan" och påstår att det inte är synonymt med att han tagit på sig ett ansvar så stämmer det. Det är faktiskt dock också en form av psykisk misshandel å maktspel mot dig. När ska du veta vad han menar? Ska du behöva hålla blodhundskoll på alla hans ord?!

    Gällande hundarna så har jag hört att man kan anmäla om man märker att hundar ej rastas regelbundet. Nu kan du jue inte anmäla din sambo men jag föreslår att om han inte förstår att det han gjort är fel enligt dig och respekterar dina känslor så bör du ta hundarna och flytta långt bort. Han har tydliga problem och det ska han inte tillåtas ta ut på varken dih eller djuren

  • hundar
    Men ja!
    Jösses jag skulle vara så arg att jag kokade  "Hundar klarar sig" "De är ju iaf två" - så mycket bullshit.
    Ni har väl gemensamt ansvar för hundarna? Det är ju för fasen djur vi pratar om, klart de inte klarar sig - sällskapsdjur! 

    Lämnar aldrig min hund mer än fyra timmar och då väldigt sällan. Visst hon skulle säkert klara det längre och oftare, men JAG har köpt min hund för min egen vinning alltså får jag ta ansvaret.
  • Ramborg

    Men vad är det värsta som kan hända? Att hundarna kissar inne. Och den som skulle rastat dem får väl städa upp. De fick väl komma ut vid 23 när han slutade jobbet?

    Jag tycker du överdriver.


    42.
  • Anonym (Majron)

    Jag tycker inte att du överdriver din oro. Ungefär var fjärde timme är ok. Sen kan ändå ha bus och sånt emellan om man har möjlighet. Men som sagt. Var fjärde timme iaf.

  • Anonym (Matte)

    Hur tänker du när du lägger rastning på sambon när han jobbar? Han jobbar 20 minuter från hemmet, ska hinna gå med hundarna, åka tillbaka till jobbet OCH äta på rasten? Det är omöjligt även om han hade haft 60 minuters rast, och den kvällen hade han 15 minuter på sig. Varför lägger du det alls på honom om det inte handlar om en akut situation som t.ex allvarlig olycka?

  • Anonym (personligt ansvar)
    Anonym (Matte) skrev 2015-11-27 11:40:00 följande:

    Hur tänker du när du lägger rastning på sambon när han jobbar? Han jobbar 20 minuter från hemmet, ska hinna gå med hundarna, åka tillbaka till jobbet OCH äta på rasten? Det är omöjligt även om han hade haft 60 minuters rast, och den kvällen hade han 15 minuter på sig. Varför lägger du det alls på honom om det inte handlar om en akut situation som t.ex allvarlig olycka?


    Han tog på sig ansvaret och sa att det gick bra. Han la det på sig själv.
  • DentDeLion
    Anonym (Majron) skrev 2015-11-27 10:14:47 följande:

    Mina hundar kissar o rastas, halv 7 och 11:00,15:00,18:00 och sista typ 22:00. Ofta blir det andra aktiviteter oxå emellan men dom tiderna är typ fasta. Du kanske skulle hitta nån som tar ut dom eftersom du inte litar på din kille. Jag förstår din oro, jag hade varit likadan i din situation. Men en sak är bra. Att ni har två hundar. Dom har sällskap av varann och behöver iallafall inte känna sig ensamma. Men kisseriet borde du hitta nån lösning på. Om en hund är inne 9 timmar så kanske den kissar inne. En varm dag och den dricker mycket vatten. Svårt att hålla sig då. Det märks att du bryr dig om dina hundar :))


    Tack. Precis på samma sätt schemalägger jag för rastning, lek och äventyr. :) Det enda jag vill är deras bästa. Även om dom är två så håller dom ju sig hellre än att kissa/göra annat inne och det är ju verkligen inte bra. :/
  • DentDeLion
    hundar skrev 2015-11-27 10:54:31 följande:
    Men ja!
    Jösses jag skulle vara så arg att jag kokade  "Hundar klarar sig" "De är ju iaf två" - så mycket bullshit.
    Ni har väl gemensamt ansvar för hundarna? Det är ju för fasen djur vi pratar om, klart de inte klarar sig - sällskapsdjur! 

    Lämnar aldrig min hund mer än fyra timmar och då väldigt sällan. Visst hon skulle säkert klara det längre och oftare, men JAG har köpt min hund för min egen vinning alltså får jag ta ansvaret.
    Tack. Ja, det trodde jag att vi hade. Nu vågar jag knappt tänka på huruvida detta skett tidigare. Det skulle kunna förklara den enorma stress jag upplevt från dem när jag kommit hem de dagar min sambo tagit på sig ansvar för rastningen. :/ Min första reaktion samstämmer med din. Det är djur, liv och vi pratar inte samma språk. Jag vill inte att de ska känna sig tvungna att hålla sig eller känna sig övergivna. :/
  • DentDeLion
    Anonym (Matte) skrev 2015-11-27 11:40:00 följande:

    Hur tänker du när du lägger rastning på sambon när han jobbar? Han jobbar 20 minuter från hemmet, ska hinna gå med hundarna, åka tillbaka till jobbet OCH äta på rasten? Det är omöjligt även om han hade haft 60 minuters rast, och den kvällen hade han 15 minuter på sig. Varför lägger du det alls på honom om det inte handlar om en akut situation som t.ex allvarlig olycka?


    Hur tänker han när han tar på dig ansvaret och inte hör av sig när han ej kan infria det han sagt? Han sa aldrig att han inte hade tid. Det visade sig som jag skrev dessutom som sagt att det inte stämde alls med de där 15 minutrarna. Det ska inte behöva ske en allvarlig olycka för att man skall ha rätt att reagera.
  • Majsan70

    Alltså er relation är ju en sak o den verkar inte vara så bra, 

    Att hundarna EN gång fick vara ensamma såpass många timmar är inget de dör av eller tar skada av i längden.  De är dessutom två som har sällskap av varandra. Skillnad är om de får vara ensamma så här länge VARJE dag. 

    Jag har själv hund som jag ytterst sällan lämnar ensam alls, men det har hänt att han vid enstaka tillfällen fått vara ensam över de rekommenderade timmarna och nej han är inte mer ledsen för det och nej han har inte fått problem med kisseriet för det.

    Men ni bör absolut jobba på er relation för den om något låter inte helt sund. 
    Hade jag haft den typen av tillits problem med min man så tror jag att jag hade gått vidare i livet faktiskt. 

  • Anonym (Majron)
    DentDeLion skrev 2015-11-27 12:29:26 följande:

    Tack. Precis på samma sätt schemalägger jag för rastning, lek och äventyr. :) Det enda jag vill är deras bästa. Även om dom är två så håller dom ju sig hellre än att kissa/göra annat inne och det är ju verkligen inte bra. :/


    Jag menade bara att det är bra att dom är två, just för sällskapets skull. Inte nåt med kiss lr så att göra :)
  • Gizmo
    Anonym (personligt ansvar) skrev 2015-11-27 12:26:16 följande:
    Han tog på sig ansvaret och sa att det gick bra. Han la det på sig själv.
    Jag förstår att du är arg, själv skulle jag bli rasande om mina hundar hade blivit så respektlöst behandlade. Demon Det är jättedåligt att din sambo inte rastade hundarna när han hade sagt att han skulle göra det. 

    Du & sambon får sätta er ned och diskutera vem som ska göra vad, så att detta inte händer igen. Vem äger hundarna, du, eller ni tillsammans?
  • hundar
    DentDeLion skrev 2015-11-27 12:33:19 följande:
    Tack. Ja, det trodde jag att vi hade. Nu vågar jag knappt tänka på huruvida detta skett tidigare. Det skulle kunna förklara den enorma stress jag upplevt från dem när jag kommit hem de dagar min sambo tagit på sig ansvar för rastningen. :/ Min första reaktion samstämmer med din. Det är djur, liv och vi pratar inte samma språk. Jag vill inte att de ska känna sig tvungna att hålla sig eller känna sig övergivna. :/
    Håller helt med dig. Om han nu säger att han ska göra det får han fasen stå för det dessutom. Det är _inte_ att överdriva som så många skrivit. Är helt chockad över att folk tar så lätt på det. Det är djur! Domesticerade djur, här för att vi har satt de här!

    Näe, jag hade inte accepterat det här för fem öre. Jag är helt på din sida. Låter som din sambo behöver byta syn på djuren!
Svar på tråden Relationsdilemma rörande djurplågeri