• Anonym (x)

    Hur många timmar per vecka i snitt över hela utbildningen bör man klara av att få godkänt på alla kurser när man pluggar till civilekonom?

    Hur många timmar per vecka i snitt över hela utbildningen bör man klara av att få godkänt på alla kurser när man pluggar till civilekonom?

    Jag har hört från en del som pluggar civilekonom om man är normalt begåvad människa så bör man få godkänt i alla kurser om man pluggar i snitt 20-30h/vecka över hela utbildningen.

    Ni som har pluggat till civilekonom, stämmer det tror ni? Om det inte stämmer, hur mycket måste man då plugga i snitt per vecka över hela utbildningen för att få godkänt i alla kurser? 

    Det underlättar ifall ni vet någon som pluggar till civilekonom eller om du själv har pluggat till civilekonom.

    Tack till alla som tar sin tid att svara på frågorna. Glad

  • Svar på tråden Hur många timmar per vecka i snitt över hela utbildningen bör man klara av att få godkänt på alla kurser när man pluggar till civilekonom?
  • Rainbow gg

    Är du samma person som fråga exakt samma sak för någon månad sedan?

    Och fick till svar att det beror ju såklart på hur effektiv man är och hur bra man förstår innehållet av kurserna..

  • sextiotalist

    Mannen som vill ha genvägar till pengar.

    Se heltidsstudier som heltidsstudier. Om du vill bli framgångsrik så är det viktigaste att du lär dig fokusera på rätt saker.

    För en som har lätt att ta till sig mycket information och komma ihåg kan det behövas mindre tid än en som måste råplugga.

  • Anonym (39)

    Utöver lektionerna lade jag i snitt 8-10 timmar per vecka när jag läste till civilekonom. Till det kom ca 8-10 timmar per vecka för juridikstudierna på juristlinjen. Sedan jobbade jag ca 8 timmar per vecka utöver det. Det är möjligt om man studerar effektivt och har ett hyfsat minne.

  • Anonym (Beror på)

    Beror på var du läser, vilken nivå och vilka ambitioner du har. När jag läste a- och b-kurserna (på ett bättre Universitet) och bara satsade på godkänt så ca 10 timmar i veckan inklusive föreläsningar. När jag läste c- och d-kurser på samma ställe och led ambitionen att både få bra betyg och faktiskt lära mig något så ca 20-30 timmar i veckan (där de sista 5-10 timmarna var just extra för lärandet). När jag läste en extrakurs på mindre universitet (hade då upptäckt hur kul det var att lära sig saker och läste en termin extra på d-nivå vilket inte gick att göra på mitt ordinarie universitet), ca 15-20 timmar i veckan där 10 av de timmarna var självstudier för lärandet för att uppväga den extremt låga kvalitén på utbildningen.

  • Anonym (x)

    låter najs

    finns det fler civilekonomer på familjeliv som kan skriva?

  • Anonym (Beror på)

    Kan tillägga att jag har väldigt lätt för mig och sällan behöver läsa något mer än en gång. Hade kursare som läste runt 20-30 timmar första terminen och 40-50 på slutet. Och det var personer som gått ut gymnasiet med 50/50 VG och MVG innan betygsinflationen.

    Man bör ställa in sig på att det är heltidsstudier innan man börjar och sedan kan man ändra tidsplanen när man insett hur mycket tid man behöver. Dvs, planera inte in andra åtaganden baserat på en tro att det kommer ta mindre tid än heltidsstudier.

Svar på tråden Hur många timmar per vecka i snitt över hela utbildningen bör man klara av att få godkänt på alla kurser när man pluggar till civilekonom?