• Äldre 27 Nov 12:17
    2116 visningar
    14 svar
    14
    2116

    Feber utan orsak

    Min 7 åring har i 2 veckor haft feber vid några tillfällen. Hon har då haft feber runt 39 grader 1 dag och sen har det varit helt borta. Hon har då klagat på ont i pannan. Hon hade feber igår igen så gick till vc idag, ingen feber idag men snabbsänkan var 24. Läkaren sa bara kanske virus men hon visst ju inga symtom alls!!

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Feber utan orsak
  • Äldre 27 Nov 13:38
    #1

    Ska tillägga att hon klagar ofta på ont i benet men annars är hon väldigt pigg

  • Äldre 27 Nov 20:32
    #2

    Tja, vi har faktiskt testat en vända med något mycket mystiskt. Den då 5-åringa dottern och 2-åriga sonen fick typ samma sak, men dottern var sämre. De hade feber i 18 dagar (jag tror sonen något kortare, han började några dagar efter henne). 39-40 grader. Så plötsligt var hon feberfri en dag, eller några timmar, för att sedan snabbt bli dålig igen. Togs massor av prover. Till slut konstaterades iofs stjärtfluss, som inte alls ska ge feber, och på prov sattes penicillin in för att se om det kunde ta bort även febern. Efter en dag var hon feberfri. Men det var även lillebror, utan penicillin. Så vi fick aldrig veta vad det var.

    För oss följde de upp sänkan, jag tror vi tog prover med några dagars mellanrum. Ingen blev klokare av det, men det kan ju vara bra att hålla koll på vartåt det bär liksom. Tar ni om provet om några dagar så bör det ju i alla fall inte vara högre?

  • Äldre 27 Nov 23:49
    #3

    Hon tyckte inte vi behöver komma igen såvida hon inte blir mycket sämre såklart. Förstår inte varför hon får feber! Blir faktiskt lite orolig

  • Äldre 28 Nov 17:17
    #4

    Idag på förmiddagen fick hon lite feber igen och blev jättetrött men nu är hon pigg igen

  • Äldre 29 Nov 21:36
    #5

    Men gå tillbaks om ett par dagar och be dem ta nya prover. Är då sänkan högre än förra gången så måste de ju fundera vidare, tänker jag.

  • RosaSm­urf
    Äldre 29 Nov 21:51
    #6

    Tog de blodprov på vita?

  • Äldre 29 Nov 22:08
    #7

    Mina två barn har nu i omgångar haft just feber, huvudvärk men inget annat. Då bägge har samma symptom tänker jag att det måste vara någon form av virus. Men hör av dig till läkaren igen om det fortsätter

  • Äldre 30 Nov 07:41
    #8

    De tog bara snabbsänkan, vill gärna de kollar upp henne mer. Ska ringa idag. Hon var feberfri igår och pigg så det blir skolan idag. Morgontempen idag var helt normal

    Hoppas det bara är nått virus!


    Enlitentill skrev 2015-11-29 22:08:41 följande:

    Mina två barn har nu i omgångar haft just feber, huvudvärk men inget annat. Då bägge har samma symptom tänker jag att det måste vara någon form av virus. Men hör av dig till läkaren igen om det fortsätter


  • Äldre 30 Nov 08:06
    #9

    Min sjuåring är nästan aldrig sjuk men just i höst har hon haft hög feber och ont i halsen i två omgångar. Konstigaste var förra veckan, då hög feber på måndagen, pigg och ingen feber tisdagen och skola på onsdagen.

  • Äldre 30 Nov 13:10
    #10
    Alexi skrev 2015-11-30 08:06:46 följande:

    Min sjuåring är nästan aldrig sjuk men just i höst har hon haft hög feber och ont i halsen i två omgångar. Konstigaste var förra veckan, då hög feber på måndagen, pigg och ingen feber tisdagen och skola på onsdagen.


    Hade hon ont i halsen då också? Min dotter hade bara huvudvärk och feber
  • Äldre 30 Nov 15:09
    #11

    Nej andra gången tror jag inte hon hade ont i halsen, bara feber och ev även huvudvärk.

  • RosaSm­urf
    Äldre 30 Nov 15:14
    #12

    Har de tagit prov på antalet vita blodkroppar?

    Vita blodkroppar säger också mycket om ev infektioner. Antelt vita blodkroppar kan vara höga även om crp är låg.

  • Äldre 30 Nov 17:46
    #13

    Nej de har inte kollat vita blodkroppar. Dottern har varit pigg o feberfri idag också. Skönt!

  • Äldre 30 Nov 17:46
    #14

    Tror inte det är någon infektion

Svar på tråden Feber utan orsak