• Anonym (fattar inte)

    betalar max avgift för både fritids och dagis för två barn, stämmer det?

    Jag har ett barn som går på fritids på privat skola, alltså en ej kommunalskola. Han har gått på fritids där sedan han började, han har gått där i fyra och jag har betalat samma avgift hela tiden = 420kr. Barnets pappa och jag är separerade så det blir ju hälften av 840kr som är maxtaxa för fritids om jag fattat rätt.

    Nu i höstas så började mitt andra barn som jag har med min sambo på förskola, vi betalar maxtaxa för det barnet = 1260kr/månad.

    I mitt huvud så borde det bli mindre pengar i barnomsorg för något av barnen när jag har två barn i omsorg? Jag ringde en på kommunen och frågade och hon sa att det jag betalar stämmer, att det är det äldsta barnet som jag får betala mindre i barnomsorg för och då är beloppet 840kr/månad delat i två då vi är skilda. men det stämmer ju ändå inte för det har jag ju betalat hela tiden i alla år, även när jag bara hade ett barn i barnomsorg. jag fick låtsats att jag förstod vad hon på kommunen menade men det gjorde jag inte, kan någon förklara så jag förstår?

  • Svar på tråden betalar max avgift för både fritids och dagis för två barn, stämmer det?
  • cosinus

    Så här ser det ut hos oss:

    Grundavgift för barn 1-5 år
    Barn 1:  3 % av inkomsten, max 1 287 kr/månad
    Barn 2:  2 % av inkomsten, max 858 kr/månad
    Barn 3:  1 % av inkomsten, max 429 kr/månad
    Barn 4: Ingen avgift

    Grundavgift  för fritidsbarn
    Barn 1: 2 % av inkomsten, max 858 kr/månad
    Barn 2: 1 % av inkomsten, max 429 kr/månad
    Barn 3: 1 % av inkomsten, max 429 kr/månad
    Barn 4: Ingen avgift

    Barn ett är alltid det yngsta barnet. Men hur den här tabellen ser ut i din kommun vet jag ju inte.

  • Anonym (Olika?)

    Betalar du båda avgifterna på samma faktura ? Eller betalas de var för sig,en till kommunen för det minsta barnet o en till det privata fritidshemmet ?

    Var är det äldre barnet skrivet,hos dig eller hos ditt ex?

    Är det äldre barnet inte skrivet hos dig så kan det också vara en förklaring till varför den avgiften inte gått ner.

    SEN kan det helt enkelt vara så att din o din sambos inkomst är så pass hög att ni hamnar på maxtaxan för båda barnen- det är ju inte så att maxtaxan innebär att man som mest betalar ca 1300kr/ månaden per famlij oavsett antal barn utan man betalar ju som mest ca 1300 för det yngsta barnet sedan runt 800kr för det näst yngsta= en familj med två barn inom barnomsorgen betalar som mest ca 2100kr / månad i barnomsorgsavgift

  • Anonym (fattar inte)

    svarar alla i samma.
    ja, det är ju det jag inte fattar riktigt =) Jo vi tjänar så pass att vi betalar maxtaxa, och det är ju helt korrekt. det jag trodde var att det minsta barnet blir 1260kr men däremot det äldre på fritids blir hälften av 840kr, dvs 420kr (och sen det delat i två då  vi är skilda, dvs 210kr i fritidsavgift.) nu betalar vi max på båda barnen och då blir det ju ingen som helst skillnad att vi har två och det trodde jag att det blev.

  • Anonym (fattar inte)

    Ah, det äldre barnet är skrivet hos pappan, då ska jag kontakta fritids och kolla med dem om det är så att avgiften ska justeras där. kan vara där felet ligger!

Svar på tråden betalar max avgift för både fritids och dagis för två barn, stämmer det?