• Äldre 27 Nov 14:47
    1257 visningar
    7 svar
    7
    1257

    Skyhögt blodtryck(!)

    Jag är gravid i vecka 8+0 (5:e barnet). Har stressrelaterat högt blodtryck. Har som mest uppmätt 207/124 (!). Dock visar 24-timmarsmätningen 149/82. Har ingen blodtrycksmedicin, men antar att jag kommer remitteras till spec. mödravården efter inskrivningen. Någon mer som har erfarenhet av högt blodtryck redan vid inskrivning? Vad har ni fått för råd, medicin etc. Alla erfarenheter mottages tacksamt. Är jäkligt rädd för att vara gravid den här gången.

  • Svar på tråden Skyhögt blodtryck(!)
  • Äldre 27 Nov 16:58
    #1

    Är det bara jag i hela Sverige som har högt blodtryck och blivit gravid? Hade blivit så tacksam om någon ville svara. Räcker ju att ni haft högt blodtryck (mina nivåer når nog ingen upp till, då jag är extremt stresskänslig)

  • Äldre 27 Nov 19:37
    #2

    Kanske finns någon barnmorska eller läkare här på Familjeliv som vet något om hur graviditet och stressrelaterat högt blodtryck funkar?

  • Äldre 29 Nov 21:38
    #3

    Hej! Säg detta till barnmorskan när du ringer för att boka inskrivningssamtal så kan det hända att hon ber dig höra av dig till spec-mvc direkt. Ring barnmorskan imorgon om du inte gjort det än!

    //ssk och blivande bm

  • Äldre 29 Nov 21:45
    #4

    Man kan sätta in både blodtryckssänkande och andra skyddande mediciner redan från start om det skulle behövas. Jag går på S-MVC av andra anledningar men jag har fått all möjlig hjälp tidigt i båda mina graviditeter. Ring redan imorgon för att få rätt hjälp snabbt! Och grattis till graviditeten!

  • Äldre 30 Nov 03:36
    #5

    Tack! Fast nu har jag börjat blöda, så det kanske inte blir något barn. Såg hjärtat slå på ultraljud i fredags, men det är ju ingen garanti.

  • Äldre 30 Nov 09:23
    #6

    Åh! Håller tummarna för att det går bra!

  • Äldre 1 Dec 22:23
    #7

    Det har gått bra. Dock ett blodtryck på 227/113 (!) när jag var inne för att kolla UL på akuten.

Svar på tråden Skyhögt blodtryck(!)