• Anonym (Bostadslös)

    Snart har jag ingenstans att bo

    Den 1:a januari ska jag vara ute ur lägenheten som jag hyrt av mitt ex sen det tog slut och han flyttade till sin hemstad.

    Jag har massa möbler, jag har fast jobb där jag är anställd på 75% men kan jobba mycket mer om jag vill.

    Men jag har 2016 inte längre någonstsns att bo.

    Mina föräldrar bor långt bort, får inte plats hos någon vän.

    Jag söker lägenheter konstant men har för låga poäng för att få från kommunen och är brist på hyresrätter vid andra föreningar.

    Skulle kunna låna pengar till en bostadsrätt men har inte pengar till handpenningen..

    Vad ska jag göra!?

  • Svar på tråden Snart har jag ingenstans att bo
  • cupcakemom

    Privata hyresvärdar? Finns kanske en del små lägenheter att hyra, hyr ett rum så länge.. Sätt in en egen annons kanske finns någon med ett hus dom inte får sälja och då gärna vill hyra ut istället

  • SupersurasunkSara

    Om du har bott i lgh även när ni var tillsammans kan du ha rätt att ta över den även om han hade den innan. Kolla upp detta med hyresrättsföreningen. Är du inte medlem kan de inte hjälpa dig juridiskt, men du kan fråga dem eller själv leta bland deras frågor och svar. Berättar du mer om hur det ligger till kan du få bättre hjälp här också

    Är det en bostadsrätt finns lite andra regler men du kan få rätt till den ändå har jag för mig. Du måste då dock köpa ut honom.

    Ang köp av bostad, du kan i vissa fall få låna även till handpenning, tex Ikano bank har den möjligheten. Boka tid med din egen bank och kolla upp detta, förklara din situation och säger de nej kan du alltid höra med andra banker.

Svar på tråden Snart har jag ingenstans att bo