• Emile

    Tips på första hund

    Halloj! Jag har planerat att eventuellt skaffa hund om något år. Jag har varit hundvakt mycket (åt en Aussie ) men aldrig haft en egen hund själv. Så jag har lite hundvana men inte så pass inlärd i vilka hundar som är "lättare" en andra. 


    Jag vill gärna ha en hund som man kan göra saker med. ex: Agility. Som är lättlärd, som passar bra som sällskapshund. Och kan bo i lägenhet. Jag bor i en två själv så jag har gott om plats så sätt. 


    Dock måste det vara de långhåriga raserna så som Collie. Då jag inte tål korthåriga och strävhåriga raser. 


    Jag har funderat på Bichon frisé. Men vet inte om det är bra första hund. Eller collie. 


    Skulle gärna vilja höra hur det gått för andra förstahundsägare och vilka raser ni haft som första hund. :)


    Hund förstahund
  • Svar på tråden Tips på första hund
  • Aniiee

    En sheltie (ibland kallad mini-collie). Den perfekta första hunden (och tredje och femte och tionde,,,,)

    Det var MIN "första" hund, jag var 11 och fick "fullt ansvar" för den.  Nu har jag min tredje sheltie, har haft och har andra hundar också, och det finns inte mer lätthanterliga, lättlärda, villiga, sköna hundar. 


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Emile

    Åh ja Sheltie har ja också tittat på lite. :)


    Hur är de med pälsvården? :) Och är det rätt så skälliga av sig eller mer tystare? :)

  • Evelyn90

    Vinthundar ska tydligen passa de flesta :) De är soffpotatisar hemma men gillar även promenader. Ibland ska man låta dem springa fritt då dem älskar det. Personligen älskar jag Staffordshire (brukar passa en ibland) fast de är som små barn och en evig skugga av det man gör :) Den lag passar härmar mig i allt jag gör haha :) De älskar att vara med och tycker inte om att vara ensamma. Men jag tycker de har så bra storlek. Småhundar utan att vara små, korthåriga och kan ligga i ens knä i soffan. Så en av mina favoriter är Staffe men Vinthund är en jag hört ska vara lätthanterlig. Har inte jättebra koll i övrigt. Har haft Berner Senen 3 gånger i min familj men de får lätt cancer och andra svåra sjukdomar..dessutom fäller de och dreglar mycket..i övrigt fina snälla hundar.

  • Emile

    Tyvärr tål jag inte korthåriga raser. Har varit hundvakt åt en staffe och var den för närgången började allergin kicka in. Så de går tyvärr inte :/ 


    Men det är så goa och snälla!

  • Aniiee
    Emile skrev 2015-11-27 19:08:24 följande:

    Åh ja Sheltie har ja också tittat på lite. :)


    Hur är de med pälsvården? :) Och är det rätt så skälliga av sig eller mer tystare? :)


    De flesta "vårdar" sönder sina hundars päls och hud. Jag kammar igenom mina hundar en gång i veckan. De badar ALDRIG om det inte är absolut nödvändigt, eller de själva vill bada på sommaren. Finare päls och hud får man leta efter, och det är inte bara jag som säger det =)

    Shelties kan vara lite skäliga, men det ingår liksom i uppfostran att lära hundar att inte skälla (så mycket=P)/bara skälla på kommando.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Jemp

    Det går inte säga att en viss ras är bäst att ha som förstahund.

    Vilken storlek vill du ha?
    Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?
    Hur mycket tid vill du lägga ner på aktivering (främst då mental som olika hundsporter).
    Vad vill du göra med hunden?
    Är det viktigt för dig att kunna ha hunden lös?

    Vinthundar passar långt ifrån alla, visst är de trevliga men ganska speciella. 

    Av de raser du nämner så är bichon en bra sällskapshund, kräver inte särskilt mycket aktivering (givetvis behöver alla hundar motion och lite hjärngympa men inget särskilt), dock en del pälsvård. De fäller inte och räknas därför ofta som allergivänliga. Jag tror att hälsan är rätt bra på dem men är inte jätteinläst.

    Collie räknas väl till brukshundarna men väldigt milda sådana. Kräver väl lite mer än bichon frisé men är inte arbetsnarkomaner. De har dock en del problem i rasen med bland annat mycket rädslor så där bör man se till att vara noga med att läsa in sig på släktlinjer och välja från mentalbeskrivna linjer.

  • Jemp

    Min förstahund var förresten en dvärgschnauzer. Smidig storlek, robust hund och väldigt lätt att ha att göra med i vardagen. Minimalt med jaktlust och lätt att ha lös. Jag utvecklade dock ett rejält tränings/tävlingsintresse större än hundens driv räcker till för. Kräver också mer pälsvård än jag egentligen vill ha. 
    Jag har dock hellre en hund som man får jobba med att motivera än att ha en hund med för hög aktivitetsnivå så att aktiveringen blir ett nödvändigt ont eller dåligt samvete.

  • Emile
    Aniiee skrev 2015-11-27 19:32:20 följande:
    De flesta "vårdar" sönder sina hundars päls och hud. Jag kammar igenom mina hundar en gång i veckan. De badar ALDRIG om det inte är absolut nödvändigt, eller de själva vill bada på sommaren. Finare päls och hud får man leta efter, och det är inte bara jag som säger det =)

    Shelties kan vara lite skäliga, men det ingår liksom i uppfostran att lära hundar att inte skälla (så mycket=P)/bara skälla på kommando.

    Låter som en hund som passar mig :) Och pälsen låter inte alls svår och sköta.


    Tackar för tipsen! :D

  • Emile
    Jemp skrev 2015-11-27 21:32:11 följande:

    Det går inte säga att en viss ras är bäst att ha som förstahund.

    Vilken storlek vill du ha?
    Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?
    Hur mycket tid vill du lägga ner på aktivering (främst då mental som olika hundsporter).
    Vad vill du göra med hunden?
    Är det viktigt för dig att kunna ha hunden lös?

    Vinthundar passar långt ifrån alla, visst är de trevliga men ganska speciella. 

    Av de raser du nämner så är bichon en bra sällskapshund, kräver inte särskilt mycket aktivering (givetvis behöver alla hundar motion och lite hjärngympa men inget särskilt), dock en del pälsvård. De fäller inte och räknas därför ofta som allergivänliga. Jag tror att hälsan är rätt bra på dem men är inte jätteinläst.

    Collie räknas väl till brukshundarna men väldigt milda sådana. Kräver väl lite mer än bichon frisé men är inte arbetsnarkomaner. De har dock en del problem i rasen med bland annat mycket rädslor så där bör man se till att vara noga med att läsa in sig på släktlinjer och välja från mentalbeskrivna linjer.


    Storleken spelar ingen roll. Liten som stor, båda funkar för mig. :) 

    Läste med Bhiconen att de krävde rejält med pälsvård. Så det blir inte en sådan. Helst vill ja att det ska vara lättskött päls. Att man behöver kamma/borsta igenom nån gång i veckan typ. 

    Jag har inga problem och gå långa promenader på 1 timme. Sen vill ja gärna träna agility. 


    Först och främst är det tänkt som sällskap till mig, Men som sagt så vill ja ha en hund jag kan arbeta med så som agility. Så det inte bara blir en soffpotatis :P


    Nej, tvärtom så vill jag att hunden kan gå bra i koppel. Har varit med om allt för många hundar som är odrägliga i koppel. däremot så är det bra om hunden har lätt för att lära kommandon och lyssnar på mig i fall jag är ute på landet och går och har den lös där folk inte går. 


    Ah ja läste på lite m Collien och såg att de nämde rädslor. Tur är har jag en hundvan i familjen som kan hjälpa mig när jag väl väljer hund när tiden är inne. 

  • hundar

    Sheltie är ofta ypperliga som agilityhundar, jag tränar tillsammans med flera stycken som presterar på höga nivåer. Kika även på landslaget som har flera stycken i smallaget. Men precis som allt annat när det kommer till hund - kolla upp uppfödare och föräldrar ordentligt. Vill du ha en arbetande hund så måste det ju rimma med hur föräldrarna är. 

    Jag har en staffe själv som jag tävlar agility med, vansinnigt roligt och snabbt men det är väldigt mycket hund. Vem som helst skulle kunna ha de som förstagångshund, men de kräver sin förare det är jag beslutsam om. 
    Hade jag inte själv haft staffe hade jag nog valt sheltie, otrolig trevliga. Den enda negativa, tycker jag, är att de ofta är väldigt försiktiga vid möten av främlingar och har lätt till skall. Staffen är ju exakt raka motsatsen, aldrig skall och älskar alla. Är väl för van vid den :) 


  • Emile
    hundar skrev 2015-11-30 16:29:39 följande:

    Sheltie är ofta ypperliga som agilityhundar, jag tränar tillsammans med flera stycken som presterar på höga nivåer. Kika även på landslaget som har flera stycken i smallaget. Men precis som allt annat när det kommer till hund - kolla upp uppfödare och föräldrar ordentligt. Vill du ha en arbetande hund så måste det ju rimma med hur föräldrarna är. 

    Jag har en staffe själv som jag tävlar agility med, vansinnigt roligt och snabbt men det är väldigt mycket hund. Vem som helst skulle kunna ha de som förstagångshund, men de kräver sin förare det är jag beslutsam om. 
    Hade jag inte själv haft staffe hade jag nog valt sheltie, otrolig trevliga. Den enda negativa, tycker jag, är att de ofta är väldigt försiktiga vid möten av främlingar och har lätt till skall. Staffen är ju exakt raka motsatsen, aldrig skall och älskar alla. Är väl för van vid den :) 


    Då låter det verkligen som jag kan träna agility med en Sheltie :) Får dock ta hjälp av en hundkunnande då ja som sagt är nybörjare och har noll koll på vad som räknas som "bra" när jag faktiskt tänker att nu är det dags och köpa hund.


    Staffe vill ja gärna ha men som du säger gäller och vara bestämd. :)


     


     

Svar på tråden Tips på första hund