• MrsWolverine

    Ätstorningar....jobbgigt nu när Julen börjar närma sig.

    Är det fler än jag som lider av ätstörningar och har ångest redan nu över all julmat/godis etc?

    Känner mig ensam med dessa tankar idag....

    Vi kanske kan stötta varandra?

  • Svar på tråden Ätstorningar....jobbgigt nu när Julen börjar närma sig.
  • Anonym (Ja)

    Ja, jag äter too much!!

    Innan syntes det inte men det gör det nu.

  • Anonym (NOPE)

    Jag lider inte av ätstörning, men jag minns en jul då jag föråt mig på choklad och gick upp minst 5 kg! Usch och fy! Men nu många många år senare så äter jag helt socker och glutenfritt. Har gjort det i 4 år. Först var det svårt men nu är det en pice of the cake! Försök att hitta godsaker på nätet som är nyttigare allternativ än du är van vid. Köp inte hem onyttiga saker. Det finns massor av gott att baka,kolla på nätet! Jag bakar på hasselnötsmjöl mandelmjöl och kokosmjöl. Gör godis av nötter,kakao,kokos,dadlar och torkad frukt. Köper även sukrin på nätet som jag använder till bak. Hoppas du fick lite bra tips.

  • Anonym (Bulimiker)

    Ja, jag har gått och tänkt på det flera månader redan. Ångesten tar liksom aldrig slut. Att vara instängd i ett hus på landet med familj utan möjlighet att reglera min mat som jag vill och utan möjlighet att ta mig därifrån. Plus kravet på att vara på gott humör och umgås... Det är ett helvete och jag hatar det innerligt.

    Hade det inte varit för att det finns barn med i firandet, inte mina barn, så hade jag helt skippat det och hållit mig ensam hemma.

  • Anonym (Bulimiker)
    Anonym (NOPE) skrev 2015-11-27 20:22:32 följande:

    Jag lider inte av ätstörning, men jag minns en jul då jag föråt mig på choklad och gick upp minst 5 kg! Usch och fy! Men nu många många år senare så äter jag helt socker och glutenfritt. Har gjort det i 4 år. Först var det svårt men nu är det en pice of the cake! Försök att hitta godsaker på nätet som är nyttigare allternativ än du är van vid. Köp inte hem onyttiga saker. Det finns massor av gott att baka,kolla på nätet! Jag bakar på hasselnötsmjöl mandelmjöl och kokosmjöl. Gör godis av nötter,kakao,kokos,dadlar och torkad frukt. Köper även sukrin på nätet som jag använder till bak. Hoppas du fick lite bra tips.


    Du menar nog väl, men en ätstörning är en allvarlig psykisk sjukdom och inte en diet eller att man råkar äta för mycket under julen.
  • Anonym (NOPE)
    Anonym (Bulimiker) skrev 2015-11-27 20:28:46 följande:
    Du menar nog väl, men en ätstörning är en allvarlig psykisk sjukdom och inte en diet eller att man råkar äta för mycket under julen.
    Oj,hoppsan! Ja,jag förstår nu att jag missförstod dig...Hoppas du får bättre råd och stöd,jag kan inte sådant här. Kram och lycka till.
  • Anonym (Sara)

    Du behöver söka hjälp och lära dig att få ett normalt förhållningssätt till mat. Problemet ligger inte i maten utan djupare inom dig och det är det problemet du måste gå till botten med om du ska bli frisk och kunna njuta av livet. Du tar ut ångesten etc. genom maten för att den är så lätt att kontrollera men det är bara självdestruktivt. Du kommer inte kunna ha ett fungerande socialt liv eller förhållande om du fortsätter utan att söka hjälp. I värsta fall tar dina inre organ stor skada och du kan dö. Vill du vara frisk och glad eller ensam med onödig ångest. Det är frågan. Anorexi och bulimi är båda allvarliga psykiska störningar.

  • MrsWolverine

    Jag FÅR hjälp. Ser både en psychololog och en dietist och har varit inlagd för behandling ett par gånger.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (NOPE) skrev 2015-11-27 20:22:32 följande:

    Jag lider inte av ätstörning, men jag minns en jul då jag föråt mig på choklad och gick upp minst 5 kg! Usch och fy! Men nu många många år senare så äter jag helt socker och glutenfritt. Har gjort det i 4 år. Först var det svårt men nu är det en pice of the cake! Försök att hitta godsaker på nätet som är nyttigare allternativ än du är van vid. Köp inte hem onyttiga saker. Det finns massor av gott att baka,kolla på nätet! Jag bakar på hasselnötsmjöl mandelmjöl och kokosmjöl. Gör godis av nötter,kakao,kokos,dadlar och torkad frukt. Köper även sukrin på nätet som jag använder till bak. Hoppas du fick lite bra tips.


    Är du piggare eller är det lika?
  • MrsWolverine

    Tack, skönt bara att veta att jag inte är ensam......


    Anonym (Bulimiker) skrev 2015-11-27 20:26:59 följande:

    Ja, jag har gått och tänkt på det flera månader redan. Ångesten tar liksom aldrig slut. Att vara instängd i ett hus på landet med familj utan möjlighet att reglera min mat som jag vill och utan möjlighet att ta mig därifrån. Plus kravet på att vara på gott humör och umgås... Det är ett helvete och jag hatar det innerligt.

    Hade det inte varit för att det finns barn med i firandet, inte mina barn, så hade jag helt skippat det och hållit mig ensam hemma.


  • Anonym (Saffran)

    Samma här :( älskar mat o bak, men många många år utav olika ätstörningar, senaste åren kombination utav anorexia/ bulimi, men främst att jag hetsäter utan att svälja (tuggar spottar) eftersom kroppen blivit så van vid att kräkas att jag förlorat reflexen... Tränar minst 5 timmar om dagen, från 5 på morgonen till sen kväll, kan aldrig slappna av. Längtar så efter god mat och alla godsaker men sån extrem ångest över att behöva äta med andra. Väger och räknar på allt som ska ätas, äter aldrig ute eller sånt jag inte tillagat själv. Äter små portioner när är med andra, med bara 'nyttigt ' (fisk/Grönsaker o dyl) men får ändå höra att jag äter ju jääääättemycket, herregud vad du äter, eller kommentarer om maten jag äter och hur mager jag är, hur sjuk jag set ut, hur mycket jag gått ner (från 118 till 55, ej operation, bara kost+träning) du måste äta, du behöver gå upp i vikt, skelett som sticker ut över allt, men hjälper ju inte när folk måste hålla på o kommentera mängd och mat.....

Svar på tråden Ätstorningar....jobbgigt nu när Julen börjar närma sig.