• Anonym (Nyfiken)

    Skulle du kunna ha ett förhållande med en sjukskriven?

    Frågan är riktad till er tjejer, skulle ni kunna ha ett förhållande med någon som lever på försäkringskassan (aktivitetsersättning eller sjukersättning) och som förmodligen inte kommer att kunna arbeta på ett tag igen eller någonsin?
    Det kan vara p.g.a. en skada, psykiska besvär, sjukdom eller något annat som hindrar denne från att kunna arbeta.


    Anledningen till att jag undrar är för att jag själv har tvingats att leva på aktivitetsersättning i snart 6 år, och då tjejer har ju ett rykte för att vara "pengakåta" och "golddiggers" så är jag helt enkelt nyfiken på om jag är hekt körd eller om det finns lite hopp :p


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-27 21:43
    Jag glömde att skriva detta, utgå ifrån att mannen i fråga är inte har några problem med att ta hand om samtliga hushållssysslor och inte är en soffpotatis (tar hand om sig själv) osv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en sjukskriven?
  • Anonym (svårt)

    Har mannen intressen? Ambitioner? Hur kommer det sig att han fixar hushållsuppgifter men inte klarar någon slags jobb? Frågan är komplex. Jag skulle inte välja någon med psykiska besvär. Pengar är dock inte viktiga (min nuvarande man har ingen inkomst).

  • Fjäril kär

    en inte helt lätt fråga..

    jag har haft ett sånt förhållande , en man som är förtidspensionär pga en del psykisk ohälsa.   Men det höll inte i längden just pga hans psykiska ohälsa eftersom hans mående emellanåt gick ut över familjen på olika sätt.  
    Jag orkade inte bära hans bekymmer eftersom det även fanns barn som skulle ha sitt och jag behövde även MINA behov tillfredsställda.  Det gick tyvärr inte att få ihop den ekvationen. 

    En underbar man som jag än i dag har kontakt med men vårt förhållande höll inte hur gärna vi än ville leva ihop. 

    så jag kan inte svara ett enkelt ja eller nej på den frågan. Utan ett "nja, det beror på"

  • Mascaraklumpar

    Generellt så skulle jag välja bort en sjukskriven man - inte för pengarnas skull utan för att jag helt enkelt vill ha en man som är fysisk och psykiskt frisk. Men det beror lite på anledningen till att han inte kan jobba, antar jag.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (svårt) skrev 2015-11-27 21:47:55 följande:

    Har mannen intressen? Ambitioner? Hur kommer det sig att han fixar hushållsuppgifter men inte klarar någon slags jobb? 


    I mitt fall, ja, styrketräning, träningsfysiologi, anatomi och biomekanik är några av min större intressen.
    Och min ambition är att kunna försörja mig själv igen och att kunna arbeta som på ett gym, som t.ex. PT.
    Jag lider dock av div psykiska problem och kronisk smärta i ländryggen, dom psykiska är GAD, en viss social fobi och depressioner i perioder, och när jag utsätts för saker som triggar ångest/oro, som att t.ex. arbeta, vara bland massa människor osv, så får jag starka migränattacker.
    Sist jag arbetade så blev det så många som 3-4 st i veckan, jag var alltså sängliggandes 3-4 dagar i veckan.


    Detta har dock blivit märkbart bättre dom senaste åren och jag börjar känna hopp för att kunna arbeta igen någon gång framöver.
    När det kommer till ryggen, som idag är ett av mina större problem, så väntar jag på att få hjälp, väntetiderna är dock något löjligt långa inom den offentliga vården.

  • Anonym (Ja!)

    Ja, jag skulle kunna tänka mig att vara tillsammans med någon som är sjukskriven på heltid. Under förutsättning att han kan ta hand om sin del av hushållet (ekonomin är mindre viktig utan jag tänker på städning, matlagning osv). Jag tycker dessutom det är viktigt att han har någon form av driv i livet; en hobby, något han engagerar sig i regelbundet och att han har som mål/förhoppning att någon gång, på något sätt komma tillbaka till arbetslivet. Men det gäller även om jag skulle träffa en man med jobb då jag tycker att det är lika viktigt att ha egna intressen som gemensamma med sin partner. :)

  • Voodoodoll

    Du kommer nog inte få något förhållande med någon kvinna, nej. Och inte för att du är sjukskriven, utan för du ser dem som "gold diggers". Vem vill ha en man med den kvinnosynen?

  • Anonym (Nyfiken)
    Voodoodoll skrev 2015-11-28 07:35:45 följande:

    Du kommer nog inte få något förhållande med någon kvinna, nej. Och inte för att du är sjukskriven, utan för du ser dem som "gold diggers". Vem vill ha en man med den kvinnosynen?


    Det sa jag inte, jag sa att kvinnor har ett rykte för att vara det.
    skåningentösen skrev 2015-11-28 07:42:05 följande:

    Nej. Skulle inte tro det.


    Varför? Lek med tanken att du träffar en kille som du tycker är snygg med en en bra personlighet och som du blir kär i, skulle du då blåsa av det om det visar sig att han är långtidssjukskriven?
Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en sjukskriven?