• Anonym (Förbannad)

    Förstoppad efter operation

    Hej.. Jag gjorde en abort i tisdags (tre dagar sedan) och jag har varit absolut förstoppad sen dess.. Har druckit fyra doser Moxalole totalt under två dagar samt en kopp svart kaffe idag.

    Har tagit 2x Alvedon 665mg och 1x Diklofenak 50mg två gånger om dagen sen aborten.

    Hade extremt ont efter Cytotecen innan jag skulle "in på bordet" och fick extra smärtstillande och något mot illamående då jag hade så ont att jag spydde även om inget kom upp eftersom jag va fastande, så det va typ bara saliv men fortfarande som en kräkning, väldigt konstig upplevelse.

    Nu mår jag bara illa samtidigt som jag är hungrig. Men det är verkligen stopp! Får ut några harpluttar typ en gång om dagen. Så trött på detta, blir galen!

    Jag äter inte mycket vetemjöl eller gluten över huvud taget, mycket grönsaker och fibrer.. En del sojaprodukter dock eftersom jag är vegan och jävligt trött just nu så blivit en del halvfabrikat efter operationen. Dricker mycket vatten och kissar som vanligt..

    Rör inte på mig så mycket dock och mindre nu efter operationen men det har varit ca 40-60min långsamma promenader i två dagar med undantag idag.

    Vad ska jag göra? Är detta vanligt efter operation? Hur länge håller det i sig?

  • Svar på tråden Förstoppad efter operation
  • elyse

    Kan Diklofenak vara förstoppande? Annars brukar 3-4 kiwis och en flaska katrinplommonjuice funka.

    Får du bada? Annars, duscha varmt och håll strålen mot magen en bra stund.

  • cupcakemom

    Både alvedon och diklo är /kan var förstoppande.du kan köpa Microlax och i alla fall få lös stoppet längst ut.. Och håller med om att ett par kiwi i rad brukar fungera bra

  • Anonym (Förbannad)

    Får inte bada, men ska testa det när jag duschar! Funderade också på om medicinerna kunde vara förstoppande men hittade inget på Fass om det så släppte den tanken..hm, har bara en omgång kvar av dessa doser ändå, även om jag nog kommer ha ont efter..

    Så jobbigt allt detta haha!

    Får pallra mig till affären imorgon och införskaffa katrinplommonjuice och kiwi, vet inte om jag hinner till Apoteket så får väl vänta till måndag annars och fortsätta med min Moxalole tills dess hehe..

    Bör jag undvika att äta tills jag fått ut den nya planeten eller gör det saken värre?

  • Anonym (Maja)

    Nyponsoppa med en rejäl skopa linfrön :) har hjälpt mig :)

  • Anonym (Sjuksköterska)

    Torkade katrinplommon och katrinplommonjuice är många gånger bättre än olika mediciner mot förstoppning. Massera magen, rör på dig så mycket du kan, drick rikligt med vatten. Ta gärna något stöd under fötterna när du sitter på toa så att benen kommer upp och du har mer ön 45graders vinkel liksom. Du ska INTE sluta äta för att du inte haft avföring på fyra dagar, ät på du det du kan.

    Lycka till :)

  • Anonym (Förbannad)

    Tack så mycket för alla tips!

    Älskar nyponsoppa och brukade alltid dricka det när jag mådde illa under graviditeten haha :)

    Ska bli en riktig kur nu då!

    Linfrön, katrinplommonjuice, kiwi, hört att bananer ska vara bra? Massor med nyponsoppa!

    Får verkligen hoppas att det släpper :)

  • cupcakemom

    Tänk på att dricka mycket när du blandar in katrinplommon annars kan det blir stop av för mkt fibrer... Microlax brukar dom flesta affärer som har lite apoteksvaror ha i hyllan

  • Anonym (en ssk)

    Alvedon & Diklofenak är INTE förstoppande. Rör på dig, ät som vanligt. /ssk..

  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (en ssk) skrev 2015-11-28 09:19:03 följande:

    Alvedon & Diklofenak är INTE förstoppande. Rör på dig, ät som vanligt. /ssk..


    Diklofenak kan ge problem med tarmarna som kan resultera i förstoppning.
  • Anonym (Spec.ssk)

    Dessutom är Cytotec förstoppande och tillsammans med Diklofenak kan det blir ännu värre.

  • cupcakemom
    Anonym (en ssk) skrev 2015-11-28 09:19:03 följande:

    Alvedon & Diklofenak är INTE förstoppande. Rör på dig, ät som vanligt. /ssk..


    Eh joo
  • Anonym (Förbannad)

    Åh är det cytotecen och diklofenaken då? Är så himla förvirrad från allt detta! Har lyckats på toan en gång ordentligt nu, men känner mig otroligt svullen och nu har jag en lite strålande smärta i buken som kommer när jag spänner magen ut eller in, eller ibland vrider på mig. Det är antagligen gaser men ändå väldigt obehagligt :(

    Hur länge håller detta i sig och vad mer kan jag göra än promenader, moxalole, havregrynsgröt, katrinplommonjuice och vatten vatten vatten?

Svar på tråden Förstoppad efter operation