• Äldre 27 Nov 23:50
    932 visningar
    6 svar
    6
    932

    Sälja stugan el inte

    Har en liten stuga i skärgården som varit i släkten länge men nu vill inte mina syskon ha kvar det o jag har tummen mitt i handen o den behövs rustas ganska mycket. Har velat o velat för jag har spenderat mina barndoms somrar där men samtidigt är jag ensam o kan inget om renovering så jag måste i så fall ta in hantverkare vilket jag egentligen inte har råd med. Men om jag säljer min del så är jag rädd att jag kommer att ångra mig när jag blir äldre. Nu vill jag ändå resa när jag är ledig o ser det mest som ett måste att vara där. Men det är charmigt o gammalt o som sagt varit i släkten länge.
    Vet inte varför jag skrev men jag är så villrådig. Tar gärna emot lite goda råd.

  • Svar på tråden Sälja stugan el inte
  • Äldre 28 Nov 01:29
    #1

    Hyra ut den?

  • bastar­dized
    Äldre 28 Nov 01:49
    #2

    En grundregel är att en fastighet över tid alltid är en bra penningplacering vilket gör att även om du skiter i att renovera för att invänta bättre ekonomiska tider trots allt kommer att göra en bra affär. Har du känslomässiga band till stället och låter det försvinna ur dina händer kommer du ångra dig till döddagar.


    Jag vet hur du känner och hyser en stor sorg och ånger över att jag i mina yngre dagar lät mitt paradis glida iväg.

  • Äldre 28 Nov 04:19
    #3
    Agdaa skrev 2015-11-27 23:50:18 följande:

    Har en liten stuga i skärgården som varit i släkten länge men nu vill inte mina syskon ha kvar det o jag har tummen mitt i handen o den behövs rustas ganska mycket. Har velat o velat för jag har spenderat mina barndoms somrar där men samtidigt är jag ensam o kan inget om renovering så jag måste i så fall ta in hantverkare vilket jag egentligen inte har råd med. Men om jag säljer min del så är jag rädd att jag kommer att ångra mig när jag blir äldre. Nu vill jag ändå resa när jag är ledig o ser det mest som ett måste att vara där. Men det är charmigt o gammalt o som sagt varit i släkten länge.
    Vet inte varför jag skrev men jag är så villrådig. Tar gärna emot lite goda råd.


    Hantverksskicklighet är inte en medfödd egenskap. Den utvecklas över tid. Börja med ett mindre projekt för att få lite självförtroende och jobba dig vidare därifrån. Det mesta du behöver veta finns på internet.

    Se till exempel:
    www.byggmax.se/gor-det-sjalv
    www.k-rauta.se/byggvaruhus/inspiration
    www.byggahus.se/renovera/renovera-rtt-ordning
    Är du någorlunda duktig på engelska så finns det mycket att hämta på Youtube.

    Prioritera utsidan (grund, tak, väggar) över insidan (tapeter, nytt kök) och använd den gamla tumregeln som säger att när man räknat ut hur mycket det kommer att kosta och hur lång tid det kommer att ta så dubblar man tiden och kostnaden för att komma närmare verkligheten och undvika otrevliga överraskningar. Tumregel nummer två är "mät två gånger, såga en gång". Det vill säga tänk till före så kommer de att gå bra.

    En sak till, om du måste köpa en såg så snåla inte. En bra såg är väl använda pengar.
  • Äldre 28 Nov 09:47
    #4

    Har oxå funderat på att hyra ut men d är ju lite pyssel med det oxå.

    O det är ganska dåligt skick med utedass o bara vatten ute så först måste toa inne fixas.

    Men ibland tänker jag att det är enklast att släppa o har lite funderingar på att skaffa ett litet ställe i Spanien istället.

    Dilemma.

  • Äldre 28 Nov 12:13
    #5

    Hyr ut den till migrationsverket för en dyr peng. Sen betalar dom skador osv

  • Ful Anka
    Äldre 28 Nov 12:52
    #6

    Klart att du ska sälja. varför ha detta hängande över sig, du plågas ju bara.


    This is my life and I don't care
Svar på tråden Sälja stugan el inte