• Decibel84

    Köpa bil

    Håller på att försöka ta körkort för automat och jag har ett dilemma.
    Måste köpa bil NU eftersom jag plötsligt inte har någon bil att tillgå som är automat.
    Letar bil, tänkte kring 15-17000 eftersom pengarna jag sparat ska räcka till körkortet också:)
    Är en ren djungel i detta med bilkoll men har googlat till mig bra tips och får hjälp av en släkting.
    Vet ni på rak arm några märken som är extra bra? Jag vill ha en liten bil som "duger till mig och några matkassar". Men sen lärde jag mig om bilskatt och ser att många små bilar jag kollar upp har skatt på rätt mycket per år.

    Bör jag satsa på en dyrare bil och isåfall ta nån form av billån? Vet verkligen inget alls om lån men tänker om jag bör låna en liten slant för en bättre bil?


    Marknaden för automat är väldigt anpassad och jag känner mig stressad
    (åsikter om att jag ska ta för automat är inte relevant och undanbes:)

  • Svar på tråden Köpa bil
  • Jensan911

    Jag skulle inte råda dig att leta efter ett specifikt märke utan i första hand prova olika bilar och känna efter vad som passar dig bäst! Det är väldigt stor skillnad i styrning och körning och alla bilar är sin egen lilla person.

    Kolla efter rost, längs kanter och undertill, undvik att köpa en bil som gått väldigt långt, använd framförallt öron när du kör och står still med motorn på, lyssna efter konstiga ljud (tickande, klonkande osv)

  • BlackFlyingBird

    Mitt första köp visade sig vara riktigt bra (även om jag just där och då inte var helt supernöjd med bilen ifråga, på grund av utseendet bland annat).

    Skulle jag få köpa om min bil idag så skulle det fortfarande vara denna. Har ägt och kört den nu i 2 år, och den har mått prima. 0,6l/milen, billig skatt, försäkring osv. Den finns som automat, men vet icke om det finns värst många till salu dock.

  • Grande Rock

    Just småbilar återfinns rätt sällan med automat på begagnatmarknaden så det är svårt att tipsa om vad du ska köpa.

    Kolla vad som finns i din närhet och kör på känsla.


    Born to lose, live to win!
  • Grande Rock
    Grande Rock skrev 2016-01-01 00:58:15 följande:

    Just småbilar återfinns rätt sällan med automat på begagnatmarknaden så det är svårt att tipsa om vad du ska köpa.

    Kolla vad som finns i din närhet och kör på känsla.


    Aha, såg nu att det var en gammal tråd. Hur gick det TS, blev det något köp?
    Born to lose, live to win!
  • Decibel84

    Japp jag köpte en nissan primera. Inte superbillig men verkligen en kanonbil tycker jag som jag fick för ett kanonpris:)

  • MinnaQ

    Vill du ha en automat som är billig i skatt och som drar lite så titta på Toyota Prius!
    Jag är supernöjd och kommer bara byta upp mig till kombimodellen när bagaget blir för litet för familjen :)

  • Decibel84

    ahh jag har hört mycket bra om toyota faktiskt, hittade dock ingen då och kände mig stressad som fan.

    funderar lite på sen att leasa en bil? Hur är det?

  • Karinas

    Vill du ha en fin och billig bil så kan jag rekommendera den här jag såg idag: www.berners.se/valgorenhetsbilen/

    Extra fint att man kan välja var pengarna ska gå till för välgörenhet också! Nu har jag ju en bil redan men annars hade jag nog lagt ett bud. 

  • Malinans
    Karinas skrev 2016-02-01 15:08:14 följande:

    Vill du ha en fin och billig bil så kan jag rekommendera den här jag såg idag: www.berners.se/valgorenhetsbilen/

    Extra fint att man kan välja var pengarna ska gå till för välgörenhet också! Nu har jag ju en bil redan men annars hade jag nog lagt ett bud. 


    Ja den ligger ju på ett bra pris nu iallafall. Kul!
Svar på tråden Köpa bil