• Anonym (Stressad)

    Stress-detta gift skapad i helvetet

    Jobbade i vården innan och ådrog mig utmattningssyndrom med inslag av depression.
    Var sjukskriven en tid,men beslutade mig för att jag inte ville fortsätta jobba i vården,utan tog ett annat jobb i ett helt annat yrke.

    ,Men nu har jag även börjat känna stress symtom i detta jobb med. Jag befinner mig ständigt på högvarv och kan inte slappna av,inte slå av på tempot,för då hinner jag inte göra det som ska göras.
    Vidare har jag långa arbetsdagar där min dag börjar halv fem på morgonen när jag går upp ur sängen,och dagen slutar när jag kommer hem,klockan halv sex på kvällen.

    Lägg till att jag har en hund som måste vistas på hundpensionat dygnet runt,för jag inte har tid för hen. jag jobbar ju hela dagarna,känner aldrig att jag har en fritid. 
    Har slutat träffa folk,för jag måste gå och lägga mig klockan halv nio på kvällarna för att orka upp morgonen därpå.

    Har dessutom nyligen köpt ett hus där det finns en del som ska göras....

    Nu börjar min utmattningssyndrom med inslag av depression göra sig påmind igen....Och det är ju inte så konstigt egentligen,jag har aldrig en stund på dagen eller kvällen där jag känner att jag kan koppla av.

    Jag mår SKIT med andra ord. Har ingen att prata med om detta. Men börjar mer och mer inse att jag inte har ett liv. Jag har dött känslomässigt. 

    Har en förhoppning om att någon läser detta och kan ge lite respons? Någon att bolla mina tankar med?

    Skulle lika gärna kunna bo på månen,så ensam känner jag mig.Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Stress-detta gift skapad i helvetet
  • Anonym (Stressad)

    Ingen som har liknande erfarenheter och kan dela med sig av sina? Vad ska jag göra i detta läge?

  • Majsan70

    Sälj huset, gå ner i tid och sök läkarhjälp nu direkt. 
    Jag är av åsikten att vi själva påverkar våra liv. Går det utför måste man se över varför och göra något åt det. 

    För två år sedan var jag i dåligt skick, men jag tog tag i det och ändrade mitt liv. Tyvärr fick jag väl inte jättebra hjälp av läkaren, men jag hankade mig förbi den värsta tiden innan  mina förändringar trädde i kraft.

    Du har ju hund så ta tillvara på den resursen med allt vad du kan. Där har du även världens bästa vän. 

    Krya på dig och lycka till!

  • Anonym (Wildrat)

    Gör det som föregående säger och köp dessutom boken "Gnisselzonen", läs den och följ råden. Prioritera dig själv nu på en gång innan du kraschar. Det är mycket svårare att ta sig tillbaka efter kraschen.

  • Anonym (Stressad)
    Majsan70 skrev 2015-11-28 09:24:44 följande:

    Sälj huset, gå ner i tid och sök läkarhjälp nu direkt. 
    Jag är av åsikten att vi själva påverkar våra liv. Går det utför måste man se över varför och göra något åt det. 

    För två år sedan var jag i dåligt skick, men jag tog tag i det och ändrade mitt liv. Tyvärr fick jag väl inte jättebra hjälp av läkaren, men jag hankade mig förbi den värsta tiden innan  mina förändringar trädde i kraft.

    Du har ju hund så ta tillvara på den resursen med allt vad du kan. Där har du även världens bästa vän. 

    Krya på dig och lycka till!


    Den karusellen har jag varit och snurrat i förut. Jag söker hjälp,får psykologhjälp några månader,och sen förväntas jag jobba igen. Samtidigt sägs det att sånt här tar tid. det finns ju folk som är sjukskrivna i flera år och inte kan gå tillbaka och jobba alls. Och att jobba heltid är ju bara att glömma. 

    Jag känner mig inte bemött med förståelse för denna allvarliga sjukdom som detta faktiskt är.

    Känns som  om läkarna bara viftar bort ens problem med att man är sjåpig och lat och framförallt besvärlig..

    Sälja huset gör jag inte,det är min oas där jag har en liten möjlighet att återhämta mig från dagens stress. då säljer jag hellre bilen.
  • Anonym (Japp!)

    Känner igen mig.

    Mitt råd är: Ring vårdcentralen och boka en tid till en läkare, ställ dig i kö för kbt-terapi. Sälj huset. Har du inte tid med hunden är det nog bättre du säljer den med? Flytta närmare jobbet? Pendlar du långt? Gå ner i arbetstid?

  • Ms H

    Vad är det som gör att dagarna är så långa?
    Minska kraftigt på "måsten" (det är ganska få saker som man faktiskt måste göra, typ äta, sova och gå på toa...). Läkare kommer inte kunna lösa ditt problem utan din hjälp.

  • sextiotalist

    Du kommer aldrig ta dig ur detta om du inte ändrar ditt liv. Jag har själv varit där och i mina ögon verkar det vansinnigt att köpa ett hus med renoveringsbehov. Skaffa en hund som kräver sin tid.

    Se över ditt liv innan du går in i väggen.

    Ett tips är att du varje kväll hittar något som gör att du kan släppa alla tankar. Det kan vara promenader, läsa en bok, lyssna på musik etc.

    Rensa bort alls måsten du kan och se över ditt liv

  • Anonym (Stressad)
    Ms H skrev 2015-11-28 10:04:31 följande:

    Vad är det som gör att dagarna är så långa?
    Minska kraftigt på "måsten" (det är ganska få saker som man faktiskt måste göra, typ äta, sova och gå på toa...). Läkare kommer inte kunna lösa ditt problem utan din hjälp.


    Tro mig,jag har dragit ner på allt som kan dras ned på.
    kvar blir just sådana saker som att jobba,äta och sova.

    Mina dagar är såhär långa pga att jag pendlar långt till och från jobbet.
    det allra värsta i detta helvete är att jag är så fruktansvärt ensam.
    Har absolut ingen att prata med om detta eftersom jag isolerar mig. Isolerar mig gör jag för att jag inte orkar komma ut bland folk.När arbetsdagen är slut är även jag slut,och måste i säng klockan halv nio på kvällarna.Annars blir det en omöjlighet att orka upp morgonen efter.
  • Anonym (Stressad)
    sextiotalist skrev 2015-11-28 10:36:32 följande:

    Du kommer aldrig ta dig ur detta om du inte ändrar ditt liv. Jag har själv varit där och i mina ögon verkar det vansinnigt att köpa ett hus med renoveringsbehov. Skaffa en hund som kräver sin tid.

    Se över ditt liv innan du går in i väggen.

    Ett tips är att du varje kväll hittar något som gör att du kan släppa alla tankar. Det kan vara promenader, läsa en bok, lyssna på musik etc.

    Rensa bort alls måsten du kan och se över ditt liv


    Huset har inte renoveringsbehov,det är "bara vanliga saker" som det brukar vara med hus,en lampa ska upp,räfsa löv på tomten,kanske något fönster ska renoveras,men sånt får jag ju göra annan årstid än denna.

    Hunden är elva år gammal,så jag har inte köpt hen nyligen,

    Men jag kan till viss del hålla med om att det är vansinnigt att köpa hus när man varit utbränd,men har länge haft drömmen om eget hus,och jag trodde jag skulle orka med detta,men det gör jag förmodligen inte??Har tappat bort mig själv helt.
    Känns förjävligt om  jag blir tvungen att sälja huset,det har ju inga större renoveringsbehov,plus att jag inte har några lån på det,med risk att lämna ut mig fullständigt här,men jag har som sagt inte en käft att prata med om detta.
    Tack för alla svar.
  • Majsan70

    När du skriver den första texten så låter det verkligen som att huset är en börda. Läs igenom din text så kanske du förstår hur vi andra uppfattar den. Mår man dåligt o känner stress så är kanske inte hus det som verkligen behövs.

    Att förverkliga drömmar när man mår dåligt psykiskt är kanske inte nummer ett i prioritering?

    Att gå till läkaren kräver eget arbete oxå för en läkare kan inte lösa allt helt magiskt. Har du kollat upp så att alla blodvärden är som de skall? Har du D vitamin och B vitamin på rätt nivå? Ligger man fel i de värdena så mår inte kroppen bra och man går lättare in i depressioner tex. 

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Stressad) skrev 2015-11-28 15:36:59 följande:
    Huset har inte renoveringsbehov,det är "bara vanliga saker" som det brukar vara med hus,en lampa ska upp,räfsa löv på tomten,kanske något fönster ska renoveras,men sånt får jag ju göra annan årstid än denna.

    Hunden är elva år gammal,så jag har inte köpt hen nyligen,

    Men jag kan till viss del hålla med om att det är vansinnigt att köpa hus när man varit utbränd,men har länge haft drömmen om eget hus,och jag trodde jag skulle orka med detta,men det gör jag förmodligen inte??Har tappat bort mig själv helt.
    Känns förjävligt om  jag blir tvungen att sälja huset,det har ju inga större renoveringsbehov,plus att jag inte har några lån på det,med risk att lämna ut mig fullständigt här,men jag har som sagt inte en käft att prata med om detta.
    Tack för alla svar.
    Måste du ha ett helt hus? Radhus, funkar det? Lite trädgård men mycket mindre fix om det är en bostadsrätt.
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Stressad) skrev 2015-11-28 15:25:06 följande:
    Tro mig,jag har dragit ner på allt som kan dras ned på.
    kvar blir just sådana saker som att jobba,äta och sova.

    Mina dagar är såhär långa pga att jag pendlar långt till och från jobbet.
    det allra värsta i detta helvete är att jag är så fruktansvärt ensam.
    Har absolut ingen att prata med om detta eftersom jag isolerar mig. Isolerar mig gör jag för att jag inte orkar komma ut bland folk.När arbetsdagen är slut är även jag slut,och måste i säng klockan halv nio på kvällarna.Annars blir det en omöjlighet att orka upp morgonen efter.
    Men om du säljer huset kan du ju flytta närmare jobbet, då slipper du pendla och dagarna skulle inte bli lika långa? Annars får du kanske söka jobb närmare? Gå ner i tid?
  • Anonym (Nn)

    Börja medicinsk yoga. Lugnande och balanserande. Rung vc. Sjukskriv dig helt en period el halvtid. Yoga varje dag.

  • Anonym (Stressad)
    Majsan70 skrev 2015-11-28 22:05:24 följande:

    När du skriver den första texten så låter det verkligen som att huset är en börda. Läs igenom din text så kanske du förstår hur vi andra uppfattar den. Mår man dåligt o känner stress så är kanske inte hus det som verkligen behövs.

    Att förverkliga drömmar när man mår dåligt psykiskt är kanske inte nummer ett i prioritering?

    Att gå till läkaren kräver eget arbete oxå för en läkare kan inte lösa allt helt magiskt. Har du kollat upp så att alla blodvärden är som de skall? Har du D vitamin och B vitamin på rätt nivå? Ligger man fel i de värdena så mår inte kroppen bra och man går lättare in i depressioner tex. 


    Sant. Att köpa hus kanske inte är det första man gör när man mår skit,men denna dröm har jag haft sen jag var tonåring,och jag trodde jag skulle må bättre av att uppfylla den drömmen. Jag inser att det kan ha varit ett flyktbeteende också,men nu sitter jag i mitt hus och jag trivs bra i själva huset. Själva huset behöver jag inte göra några större renoveringar på,plus att jag inte har några lån,så huset ser jag inte som en börda.

    Detta med B och D vitamin ska jag kolla upp,tack för tipset.
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-11-29 00:49:04 följande:
    Måste du ha ett helt hus? Radhus, funkar det? Lite trädgård men mycket mindre fix om det är en bostadsrätt.
    Ja jag vill ha eget hus att rå om,inget radhus med grannar som är för nära. Då kan jag lika gärna köpa en lägenhet,och det går verkligen bort. Som sagt,själva huset ser jag inte som en börda,jag är stressad och har för långa dagar,det är där jag har problem.
  • Ms H
    Anonym (Stressad) skrev 2015-11-29 09:06:19 följande:
    Ja jag vill ha eget hus att rå om,inget radhus med grannar som är för nära. Då kan jag lika gärna köpa en lägenhet,och det går verkligen bort. Som sagt,själva huset ser jag inte som en börda,jag är stressad och har för långa dagar,det är där jag har problem.
    Då är det dagarnas längd du ska ändra på. Finns olika sätt att göra det: flytta närmare, gå ner i tid eller byt jobb.
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Stressad) skrev 2015-11-29 09:06:19 följande:
    Ja jag vill ha eget hus att rå om,inget radhus med grannar som är för nära. Då kan jag lika gärna köpa en lägenhet,och det går verkligen bort. Som sagt,själva huset ser jag inte som en börda,jag är stressad och har för långa dagar,det är där jag har problem.
    Då får du nog gå ner i tid och söka arbeten närmare dig? Sjukskriva dig?

    Har själv varit där, det som hjälpte mig att bli piggare och må bättre var träning. Oftast plockar man bort en massa saker man behöver för att må bra. (träning, vänner, familj) för energin inte finns men försvinner dom sakerna och man bara arbetar och sover kommer man bara må sämre och sämre. Så vill du inte flytta måste du kanske kolla på alla andra bitar som du vill göra något åt?!
Svar på tråden Stress-detta gift skapad i helvetet