- +
- Artiklar
- Planerar
- Förälder
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Adoption
- Adopterad/vuxen
- Förälder
- Hemma igen
- Hjälp/Råd
- Intresserad
- Land
- Under utredning
- Väntar barnbesked
- Övrigt
- Ekonomi & juridik
- Ekonomi
- Familjerätt
- Företagande
- Juridik
- Konsument/Inhandla
- Lån & skulder
- Spartips
- Övrigt
- Familjeliv.se
- Artiklar
- Dagens fråga
- Efterlysning - media
- Familjeliv - sajten
- Familjeliv förslagslåda
- Helgvärd
- Information
- Jultävlingar på Familjeliv
- Ny på Familjeliv
- Träffar
- Tävlingar - av Familjeliv
- Tävlingar - av medlemmar
- Övrigt
- Fritid & hobby
- Dator & Teknik
- Foto & Video
- Internet
- Motor
- Photoshop
- Pyssel
- Scrapbooking
- Släktforskning
- Spel
- Sport & Fritid
- Teknik
- Övrigt
- Fråga experten
- Barnmorskan
- Öron-näsa-hals- läkaren
- Inaktiva
- Förälder
- 40+
- Allergier
- Amning
- Attachment Parenting
- Barn 0-12mån
- Barn 1-2 år
- Barn 3-5 år
- Barn 6-12 år
- Barn/funktionshinder
- Barnböcker
- Barnkläder
- Barnomsorg
- Barns utveckling
- Barnvagnar
- Bilbarnstol/Säkerhet
- Blöjfri bebis-EC
- Blöjor/Potträning
- Bärsjal / Bärsele
- Dop & Namn
- Efter förlossningen
- Enbarnsföräldrar
- Ensam förälder
- Far/morförälder
- Flaskmatning
- Flerbarnsförälder
- Fosterförälder/barn
- Funktionsnedsättning
- Föräldrapenning
- Hemmaförälder
- Inhandla
- Kost/Matvanor
- Mobbning
- Mor-och farförälder
- Namn
- Njutningsföräldrar
- Pappor
- Pedagogik
- Prematurbarn
- Regnbågsfamilj
- Relation/samliv
- Resa med barn
- Skola
- Styv/Bonusförälder
- Syskon
- Sång/Lek/Boktips
- Sömn/Dygnsrytm
- Tonåring
- Tvillingförälder
- Ung förälder
- Ungdomar
- Uppfostran
- Utlandsförälder
- Varannan-veckas förälder
- Åkomma/sjukdom
- Övrigt
- Barnkalas
- Lekar och aktiviteter
- Gravid
- 40+
- Andra trimestern
- Arbetslivet
- Ensam gravid
- Fosterdiagnostik
- Fosterutveckling
- Förlossning
- Förlossningsrädsla
- Första barnet
- Första trimestern
- Grav. komplikationer
- Hälsa & Kost
- Inhandla/preparera
- Kejsarsnitt
- Mammakroppen
- Namn
- Oro för missfall
- Pappagrupp
- Regnbågsfamilj
- Samlevnad
- Syskon
- Tredje trimestern
- Tvillingar
- Ultraljud
- Ung & Gravid
- Övrigt
- Smärtlindring
- Hus & hem
- Bakning
- Dryck
- Heminredning
- Hus
- Lägenhet
- Matlagning
- Trädgård
- Övrigt
- Husdjur
- Akvarium
- Burfåglar
- Hundar
- Hästar
- Kaniner
- Katter
- Reptiler
- Smågnagare
- Övrigt
- Kropp & själ
- Filosofi
- Frivilligt barnlösa
- Glädje
- Kosthållning
- Medialt
- Mode
- Psykologi
- Relationer
- Rädsla/skräck
- Singel
- Skönhet
- Sorg
- Tatuering & Piercing
- Träning
- Vikt
- Övrigt
- Hälsa
- Känsliga rummet
- Abort
- Adoption
- Allmän debatt
- Barnlängtan
- Ekonomi
- Familjehem
- Familjejuridik-Vårdnadstvist
- Familjerätt
- Förlorat barn
- Förlossningsrädsla
- Föräldraskap
- Graviditet
- Kroppsligt
- Missbruk
- Missfall
- Misshandel/Våld
- Myndighetskontakt
- Psykisk ohälsa
- Relationsproblem
- Skilsmässa/Separation
- Sorg
- Styvförälder
- Svårt att få barn
- Medlemstrådar
- Allmänna
- Föräldrar
- Föräldrar med funktionsnedsättning
- Planerar barn
- Väntar barn
- Nöje
- Bloggliv
- Böcker
- Film/TV
- Humor
- Högtider
- Kultur & Konst
- Musik
- Nöje
- Poesi
- Shopping
- Övrigt
- Resor
- Pappagrupp
- Fritidsintressen
- Föräldrapenning
- Graviditet
- Infertilitet
- Pappaledighet
- Provrörsbefruktning
- Spel
- Sport
- Övrigt
- Planerar barn
- 40+
- Barnlängtan
- Ensamstående/Singel
- Fertilitet & Kropp
- Förberedelser/kost
- Graviditetssymtom
- Graviditetstest
- Kvinnosjukdomar
- Oro för missfall
- Preventivmedel
- Regnbågsfamilj
- Relation & samliv
- Syskon
- Utredning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- Samhälle
- Anonyma diskussioner
- Arbete
- Etik
- Fråga mig vad du vill
- Irritation
- Jämställdhet/Genus
- Natur & Miljö
- Nyheter
- Politik
- Religion
- Samhälle
- Språk
- Studerande
- Vetenskapligt
- Välgörenhet
- Övrigt
- Valet 2014 - Vad tycker du?
- Sandlådan
- Egotrådar
- Ironi & satir
- Lektrådar
- Tro det eller ej
- Sex & samlevnad
- Föräldraskap
- Homo/bi/trans
- Könssjukdomar
- Leksaker/hjälpmedel
- Minskad lust
- När man inte vill
- Otrohet
- Sex & graviditet
- Sex & Sånt
- Sex efter förlossning
- Skydd
- Smärta/Obehag
- Ställningar
- Svårt att få barn
- 40+
- Behandlingar
- Ekonomi
- Endometrios
- Fertilitet och kropp
- Insemination
- Läkemedel
- Manlig infertilitet
- Ofrivillig barnlöshet
- Oförklarlig barnlöshet
- PCO
- Provrörsbefr. / IVF
- Regnbågsfamiljer
- Relation och samliv
- Ruvare
- Sekundär barnlöshet
- Singel
- Spermiedonation
- Svårt -bli gravid
- Upprepade missfall
- Utomkvedshavandeskap
- Utredning
- Äggdonation
- Ägglossning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- änglarum
- Anhöriga
- Avbruten graviditet
- Begravning
- Grav/Minneslund
- Missfall
- Sjukvård
- Sorg
- Väntan
- Änglabarn
- Änglasyskon
- Övrigt
- Annonsera
- Kontakt
- Säkerhet & regler
- Cookies
-
Äldre 28 Nov 09:002434 visningar9 svar92434
Hjälp oss att planera och göra en rättvis fördelning av sysslor!
Vi behöver strukturera om hemma och göra en tydlig plan. Just nu gör jag det mesta hemma och jag håller på att bli tokig, sambon har varit borta mycket och har nog inte koll på hur mycket jag egentligen gör.
Hur gör ni? Har ni ett schema eller vissa städdagar?
Hur gör man ett tydligt schema? Ska man räkna antalet sysslor eller tiden dom tar?
Vi har också problem med matlagning. Jag lagar all mat och gör veckomatsedlar, när sambon ska planera mat säger han att han inte vet vad han vill laga utan det blir nästa alltid makaroner och korv/köttbullar.
Jag är vegetarian, sonen är mjölkallergiker och sambon ogillar det mesta vegansk/vegetariskt så ofta blir det två olika middagar. Tips på hur vi kan förenkla där emottages tacksamt. -
Svar på tråden Hjälp oss att planera och göra en rättvis fördelning av sysslor!
-
Äldre 28 Nov 10:19
Hjälps åt. Det går snabbare och blir roligare. Finns det någon anledning att en person inte ska hjälpa till när den andra lagar mat eller städar?
Gör veckomatsedel tillsammans. Hela familjen lagar mat. Hela familjen städar tillsammans. osv.
Eftersom ni ofta gör två olika maträtter till middag så är det ju ypperligt att ni båda vuxna lagar mat samtidigt och gör var sin rätt.
Vi har städdag varannan tisdag och tvättdag varannan annan tisdag. Vi har provat oss fram till att det är det optimala schemat för oss. Vi vill heller inte göra det på helgen eftersom då vill vi göra roligare saker än sysslor i hemmet.
Att göra det var tredje vecka blev för sällan eftersom bostaden blev hemskt dammig med dammråttor överallt och om vi gjorde det varje vecka så hade det inte hunnit bli dammigt så det var onödigt arbete.
Våra underkläder räcker inte riktigt till 3 veckor och samtidigt blir det så extremt många tvättmaskiner och sängkläder bör bytas i alla fall varannan vecka.
Vi är båda ingenjörer
För att förenkla skrivandet av veckomatsedlar så skriver ni upp vilka maträtter ni kan, brukar och tycker om att laga. Sen är det bara att välja maträtter från listan. -
Hemma hos oss så ansvarar jag för matlagning och planeringen där till och tvätten. Handla gör vi tillsammans varje måndag, veckohandling. Han ansvarar för disken och ta ut soporna varje dag. Storstäda gör vi en gång i veckan tillsammans och allt städande runt om som plocka undan och damsuga samt städa toan gör vi båda två när behov finns.
Vi har varit ett par i över 10 år och har snart 3 barn tillsammans, jag ansvarar nog för lite mer än vad han men det är för att jag är mer petig än han, slipper jag tänka på ex disken varje dag så är jag glad. Han har hand om all renovering som gäller huset, rensa avlopp, klippa gräs, trimma buskar, tvätta bilen osv. Känner då att jag kan ha mer ansvar för hemmet eftersom jag slipper allt det där :)
Be din man säga vad han kan tänka sig ha hand om i hemmet och dela upp det på så sätt,så gjorde vi. -
BCH52Äldre 28 Nov 10:22
Vi hade samma problem för ett antal år sedan. Vi fick då rådet från en bekant att betrakta familjen/hushållet som ett företag där ett antal åtgärder måste till för att företaget ska fungera. Det var lite knöligt i början att komma på att man gjorde/borde göra.
Låt det ta lite tid, ni håller ju på att etablera ett företag:)
Lista åtgärderna i olika grupper, lista först, gruppera sedan.
Inköp - där kommer mat och hushållsartiklar, sedan kommer också sällanköpsvaror som kläder och kompletteringar till hemmet, handdukar, lakan. Sedan inköp som är investeringar som nytt kylskåp, ny bil, ny cykel.
För att dessa inköp ska göras effektivt och ekonomiskt behövs planering. Matsedel där man också måste jämka ihop med matsedeln på dagis och skola. Planering inför vad som behövs i klädväg vid respektive årstid, inköp eller återanvändning av äldre barns kläder. Större investering krävs att man undersöker och väger olika alternativ mot varandra.
Rengöring av bostaden - daglig, vad ska göras då, varje vecka, vad gör vi då. storstädning, vad görs då.
Matlagning om man inte är van att laga mat så behövs recept, där behöver ni ta fram recept för veckans matsedel. Vi valde att ha rullande 3-veckorsmeny, lite olika för vår, sommar, höst och vinter. Sätt upp veckomenyn på väggen och veckans recept i lättåtkomlig pärm.
Om ni bor i hus så tillkommer det fler arbetsuppgifter som snöskottning, gräsklippning, trädgårsskötsel samt reparationer och underhåll. Om ni har bil tillkommer planering för däckbyte höst och vår, tanka, hålla koll på underhållet/själv göra visst underhåll.
Familjens ekonomi, planera och hålla koll på familjens sparande och fonder. Se till att fakturor betalas att ni har de försäkringar ni behöver.
Barn, där ingår tid för hämtning och lämning på dagis och skola, kommunikation med dagis och skola, möten och hålla koll på informationen därifrån. Tid för aktiviteter med barnen, antingen anmälan till fotboll, simning, dans eller aktiviter hela familjen tillsammans. Regelbundet läsa och leka med barnen.
Planera matsedeln i grunden för en mjölkallergisk vegetarian, det är grunden och det ni alla äter. Sedan kompletterar ni detta med en bit kött eller fisk för de som vill ha detta.
Det är en hel del jobb att ställa samman allt, men man har rätt kul under tiden. Dels kommer din sambo att se allt du gör och du kommer faktiskt på att det är en massa saker din sambo gör som du inte har tänkt på. En fördel med en sån genomgång är att ni båda vet vad som behöver göras t.ex. om det händer någon av er något.
När ni gjort sammanställningen så fördelar ni arbetsuppgifterna efter vem som är mest intresserad av att göra dem eller efter att båda ska regelbundet göra alla uppgifter så att de cirkulerar mellan er. Viktigt är att man ger och tar och accepterar att en arbetsuppgift faktiskt kan genomföras på lite olika sätt, ungefär som vi gör på jobbet.
Vi använde oss av det här företagsupplägget hela tiden fram till dess våra barn flyttade hemifrån, det blev under 15 år. Sedan föll flera arbetsuppgifter bort men grunden ligger fortfarande fast. Jag fick stenkoll på vårt sparande och våra försäkringar, jag har koll på när bilen ska på service och jag kan få igång gräsklipparen när den krånglar. Min man fick klart för sig hur mycket lättare allt blir om man lägger tillbaka saker på den plats där man tog den.
Just det var ett råd vi fick specifikt, att alla saker i ett hem ska ha ett bo, ett ställe där det ligger när det inte används. Det var det mest arbetsbesparande rådet av alla, vi springer inte längre runt som yra höns och letar efter något vi lagt ifrån oss, vi ar oss tid att gå det där extra stegen för att lägga tillbaka saker.
-
Äldre 28 Nov 10:32
En timme i veckan har vi veckoplanering. Det är då vi får koll på allt som händer och ska göras.
Gemensamt skriver vi matsedel för nästa vecka, går igenom vad som ska göras nästa vecka och veckorna framöver, meddelar allt som påverkar barn och den andra parten så som kvällsmöten, afterwork, julbord på jobbet, BVC-tider m.m., planerar hämtning och lämning på förskolan, planerar gemensamma aktiviteter... -
Tack! Bra tips att skriva upp maträtter vi gillar på en lista. Krånglet hos oss är att jag är hemma heltid pga sjukskrivning, jag lämnar och hämtar på dagis alla dagar och sonen är hungrig när han kommer hem 16.15. Sambon kommer hem först 17.30 och då är det för sent att laga mat tillsammans. Kanske får han göra egen mat? Eller storkok på helgerna? Vet inte hur vi kan göra för ibland vill jag ju också slippa planera och laga middag.sportpappa skrev 2015-11-28 10:19:05 följande:
Hjälps åt. Det går snabbare och blir roligare. Finns det någon anledning att en person inte ska hjälpa till när den andra lagar mat eller städar?
Gör veckomatsedel tillsammans. Hela familjen lagar mat. Hela familjen städar tillsammans. osv.
Eftersom ni ofta gör två olika maträtter till middag så är det ju ypperligt att ni båda vuxna lagar mat samtidigt och gör var sin rätt.
Vi har städdag varannan tisdag och tvättdag varannan annan tisdag. Vi har provat oss fram till att det är det optimala schemat för oss. Vi vill heller inte göra det på helgen eftersom då vill vi göra roligare saker än sysslor i hemmet.
Att göra det var tredje vecka blev för sällan eftersom bostaden blev hemskt dammig med dammråttor överallt och om vi gjorde det varje vecka så hade det inte hunnit bli dammigt så det var onödigt arbete.
Våra underkläder räcker inte riktigt till 3 veckor och samtidigt blir det så extremt många tvättmaskiner och sängkläder bör bytas i alla fall varannan vecka.
Vi är båda ingenjörer
För att förenkla skrivandet av veckomatsedlar så skriver ni upp vilka maträtter ni kan, brukar och tycker om att laga. Sen är det bara att välja maträtter från listan.
Jag har gjort mest av bara farten men nu håller jag på att bli utbränd (igen) så vi måste ändra typ allt. Sambon har nog mest blivit bekväm.Bra ide att fråga vad han kan tänka sig ta hand om! Då får han ju lite valmöjligheter :)AnneliR skrev 2015-11-28 10:20:32 följande:Hemma hos oss så ansvarar jag för matlagning och planeringen där till och tvätten. Handla gör vi tillsammans varje måndag, veckohandling. Han ansvarar för disken och ta ut soporna varje dag. Storstäda gör vi en gång i veckan tillsammans och allt städande runt om som plocka undan och damsuga samt städa toan gör vi båda två när behov finns.
Vi har varit ett par i över 10 år och har snart 3 barn tillsammans, jag ansvarar nog för lite mer än vad han men det är för att jag är mer petig än han, slipper jag tänka på ex disken varje dag så är jag glad. Han har hand om all renovering som gäller huset, rensa avlopp, klippa gräs, trimma buskar, tvätta bilen osv. Känner då att jag kan ha mer ansvar för hemmet eftersom jag slipper allt det där :)
Be din man säga vad han kan tänka sig ha hand om i hemmet och dela upp det på så sätt,så gjorde vi.
Sjukt bra och konkreta tips! Tack så mycket det här ska jag visa sambon.BCH52 skrev 2015-11-28 10:22:32 följande:Vi hade samma problem för ett antal år sedan. Vi fick då rådet från en bekant att betrakta familjen/hushållet som ett företag där ett antal åtgärder måste till för att företaget ska fungera. Det var lite knöligt i början att komma på att man gjorde/borde göra.
Låt det ta lite tid, ni håller ju på att etablera ett företag:)
Lista åtgärderna i olika grupper, lista först, gruppera sedan.
Inköp - där kommer mat och hushållsartiklar, sedan kommer också sällanköpsvaror som kläder och kompletteringar till hemmet, handdukar, lakan. Sedan inköp som är investeringar som nytt kylskåp, ny bil, ny cykel.
För att dessa inköp ska göras effektivt och ekonomiskt behövs planering. Matsedel där man också måste jämka ihop med matsedeln på dagis och skola. Planering inför vad som behövs i klädväg vid respektive årstid, inköp eller återanvändning av äldre barns kläder. Större investering krävs att man undersöker och väger olika alternativ mot varandra.
Rengöring av bostaden - daglig, vad ska göras då, varje vecka, vad gör vi då. storstädning, vad görs då.
Matlagning om man inte är van att laga mat så behövs recept, där behöver ni ta fram recept för veckans matsedel. Vi valde att ha rullande 3-veckorsmeny, lite olika för vår, sommar, höst och vinter. Sätt upp veckomenyn på väggen och veckans recept i lättåtkomlig pärm.
Om ni bor i hus så tillkommer det fler arbetsuppgifter som snöskottning, gräsklippning, trädgårsskötsel samt reparationer och underhåll. Om ni har bil tillkommer planering för däckbyte höst och vår, tanka, hålla koll på underhållet/själv göra visst underhåll.
Familjens ekonomi, planera och hålla koll på familjens sparande och fonder. Se till att fakturor betalas att ni har de försäkringar ni behöver.
Barn, där ingår tid för hämtning och lämning på dagis och skola, kommunikation med dagis och skola, möten och hålla koll på informationen därifrån. Tid för aktiviteter med barnen, antingen anmälan till fotboll, simning, dans eller aktiviter hela familjen tillsammans. Regelbundet läsa och leka med barnen.
Planera matsedeln i grunden för en mjölkallergisk vegetarian, det är grunden och det ni alla äter. Sedan kompletterar ni detta med en bit kött eller fisk för de som vill ha detta.
Det är en hel del jobb att ställa samman allt, men man har rätt kul under tiden. Dels kommer din sambo att se allt du gör och du kommer faktiskt på att det är en massa saker din sambo gör som du inte har tänkt på. En fördel med en sån genomgång är att ni båda vet vad som behöver göras t.ex. om det händer någon av er något.
När ni gjort sammanställningen så fördelar ni arbetsuppgifterna efter vem som är mest intresserad av att göra dem eller efter att båda ska regelbundet göra alla uppgifter så att de cirkulerar mellan er. Viktigt är att man ger och tar och accepterar att en arbetsuppgift faktiskt kan genomföras på lite olika sätt, ungefär som vi gör på jobbet.
Vi använde oss av det här företagsupplägget hela tiden fram till dess våra barn flyttade hemifrån, det blev under 15 år. Sedan föll flera arbetsuppgifter bort men grunden ligger fortfarande fast. Jag fick stenkoll på vårt sparande och våra försäkringar, jag har koll på när bilen ska på service och jag kan få igång gräsklipparen när den krånglar. Min man fick klart för sig hur mycket lättare allt blir om man lägger tillbaka saker på den plats där man tog den.
Just det var ett råd vi fick specifikt, att alla saker i ett hem ska ha ett bo, ett ställe där det ligger när det inte används. Det var det mest arbetsbesparande rådet av alla, vi springer inte längre runt som yra höns och letar efter något vi lagt ifrån oss, vi ar oss tid att gå det där extra stegen för att lägga tillbaka saker.
Ja det kan vara smart eftersom saker ser olika ut från vecka till vecka!sportpappa skrev 2015-11-28 10:32:56 följande:En timme i veckan har vi veckoplanering. Det är då vi får koll på allt som händer och ska göras.
Gemensamt skriver vi matsedel för nästa vecka, går igenom vad som ska göras nästa vecka och veckorna framöver, meddelar allt som påverkar barn och den andra parten så som kvällsmöten, afterwork, julbord på jobbet, BVC-tider m.m., planerar hämtning och lämning på förskolan, planerar gemensamma aktiviteter...
-
Tack! Bra tips att skriva upp maträtter vi gillar på en lista. Krånglet hos oss är att jag är hemma heltid pga sjukskrivning, jag lämnar och hämtar på dagis alla dagar och sonen är hungrig när han kommer hem 16.15. Sambon kommer hem först 17.30 och då är det för sent att laga mat tillsammans. Kanske får han göra egen mat? Eller storkok på helgerna? Vet inte hur vi kan göra för ibland vill jag ju också slippa planera och laga middag.sportpappa skrev 2015-11-28 10:19:05 följande:
Hjälps åt. Det går snabbare och blir roligare. Finns det någon anledning att en person inte ska hjälpa till när den andra lagar mat eller städar?
Gör veckomatsedel tillsammans. Hela familjen lagar mat. Hela familjen städar tillsammans. osv.
Eftersom ni ofta gör två olika maträtter till middag så är det ju ypperligt att ni båda vuxna lagar mat samtidigt och gör var sin rätt.
Vi har städdag varannan tisdag och tvättdag varannan annan tisdag. Vi har provat oss fram till att det är det optimala schemat för oss. Vi vill heller inte göra det på helgen eftersom då vill vi göra roligare saker än sysslor i hemmet.
Att göra det var tredje vecka blev för sällan eftersom bostaden blev hemskt dammig med dammråttor överallt och om vi gjorde det varje vecka så hade det inte hunnit bli dammigt så det var onödigt arbete.
Våra underkläder räcker inte riktigt till 3 veckor och samtidigt blir det så extremt många tvättmaskiner och sängkläder bör bytas i alla fall varannan vecka.
Vi är båda ingenjörer
För att förenkla skrivandet av veckomatsedlar så skriver ni upp vilka maträtter ni kan, brukar och tycker om att laga. Sen är det bara att välja maträtter från listan.
Jag har gjort mest av bara farten men nu håller jag på att bli utbränd (igen) så vi måste ändra typ allt. Sambon har nog mest blivit bekväm.Bra ide att fråga vad han kan tänka sig ta hand om! Då får han ju lite valmöjligheter :)AnneliR skrev 2015-11-28 10:20:32 följande:Hemma hos oss så ansvarar jag för matlagning och planeringen där till och tvätten. Handla gör vi tillsammans varje måndag, veckohandling. Han ansvarar för disken och ta ut soporna varje dag. Storstäda gör vi en gång i veckan tillsammans och allt städande runt om som plocka undan och damsuga samt städa toan gör vi båda två när behov finns.
Vi har varit ett par i över 10 år och har snart 3 barn tillsammans, jag ansvarar nog för lite mer än vad han men det är för att jag är mer petig än han, slipper jag tänka på ex disken varje dag så är jag glad. Han har hand om all renovering som gäller huset, rensa avlopp, klippa gräs, trimma buskar, tvätta bilen osv. Känner då att jag kan ha mer ansvar för hemmet eftersom jag slipper allt det där :)
Be din man säga vad han kan tänka sig ha hand om i hemmet och dela upp det på så sätt,så gjorde vi.
Sjukt bra och konkreta tips! Tack så mycket det här ska jag visa sambon.BCH52 skrev 2015-11-28 10:22:32 följande:Vi hade samma problem för ett antal år sedan. Vi fick då rådet från en bekant att betrakta familjen/hushållet som ett företag där ett antal åtgärder måste till för att företaget ska fungera. Det var lite knöligt i början att komma på att man gjorde/borde göra.
Låt det ta lite tid, ni håller ju på att etablera ett företag:)
Lista åtgärderna i olika grupper, lista först, gruppera sedan.
Inköp - där kommer mat och hushållsartiklar, sedan kommer också sällanköpsvaror som kläder och kompletteringar till hemmet, handdukar, lakan. Sedan inköp som är investeringar som nytt kylskåp, ny bil, ny cykel.
För att dessa inköp ska göras effektivt och ekonomiskt behövs planering. Matsedel där man också måste jämka ihop med matsedeln på dagis och skola. Planering inför vad som behövs i klädväg vid respektive årstid, inköp eller återanvändning av äldre barns kläder. Större investering krävs att man undersöker och väger olika alternativ mot varandra.
Rengöring av bostaden - daglig, vad ska göras då, varje vecka, vad gör vi då. storstädning, vad görs då.
Matlagning om man inte är van att laga mat så behövs recept, där behöver ni ta fram recept för veckans matsedel. Vi valde att ha rullande 3-veckorsmeny, lite olika för vår, sommar, höst och vinter. Sätt upp veckomenyn på väggen och veckans recept i lättåtkomlig pärm.
Om ni bor i hus så tillkommer det fler arbetsuppgifter som snöskottning, gräsklippning, trädgårsskötsel samt reparationer och underhåll. Om ni har bil tillkommer planering för däckbyte höst och vår, tanka, hålla koll på underhållet/själv göra visst underhåll.
Familjens ekonomi, planera och hålla koll på familjens sparande och fonder. Se till att fakturor betalas att ni har de försäkringar ni behöver.
Barn, där ingår tid för hämtning och lämning på dagis och skola, kommunikation med dagis och skola, möten och hålla koll på informationen därifrån. Tid för aktiviteter med barnen, antingen anmälan till fotboll, simning, dans eller aktiviter hela familjen tillsammans. Regelbundet läsa och leka med barnen.
Planera matsedeln i grunden för en mjölkallergisk vegetarian, det är grunden och det ni alla äter. Sedan kompletterar ni detta med en bit kött eller fisk för de som vill ha detta.
Det är en hel del jobb att ställa samman allt, men man har rätt kul under tiden. Dels kommer din sambo att se allt du gör och du kommer faktiskt på att det är en massa saker din sambo gör som du inte har tänkt på. En fördel med en sån genomgång är att ni båda vet vad som behöver göras t.ex. om det händer någon av er något.
När ni gjort sammanställningen så fördelar ni arbetsuppgifterna efter vem som är mest intresserad av att göra dem eller efter att båda ska regelbundet göra alla uppgifter så att de cirkulerar mellan er. Viktigt är att man ger och tar och accepterar att en arbetsuppgift faktiskt kan genomföras på lite olika sätt, ungefär som vi gör på jobbet.
Vi använde oss av det här företagsupplägget hela tiden fram till dess våra barn flyttade hemifrån, det blev under 15 år. Sedan föll flera arbetsuppgifter bort men grunden ligger fortfarande fast. Jag fick stenkoll på vårt sparande och våra försäkringar, jag har koll på när bilen ska på service och jag kan få igång gräsklipparen när den krånglar. Min man fick klart för sig hur mycket lättare allt blir om man lägger tillbaka saker på den plats där man tog den.
Just det var ett råd vi fick specifikt, att alla saker i ett hem ska ha ett bo, ett ställe där det ligger när det inte används. Det var det mest arbetsbesparande rådet av alla, vi springer inte längre runt som yra höns och letar efter något vi lagt ifrån oss, vi ar oss tid att gå det där extra stegen för att lägga tillbaka saker.
Ja det kan vara smart eftersom saker ser olika ut från vecka till vecka!sportpappa skrev 2015-11-28 10:32:56 följande:En timme i veckan har vi veckoplanering. Det är då vi får koll på allt som händer och ska göras.
Gemensamt skriver vi matsedel för nästa vecka, går igenom vad som ska göras nästa vecka och veckorna framöver, meddelar allt som påverkar barn och den andra parten så som kvällsmöten, afterwork, julbord på jobbet, BVC-tider m.m., planerar hämtning och lämning på förskolan, planerar gemensamma aktiviteter...
-
Äldre 28 Nov 20:00Äter du tillsammans med din man eller din son? Om du äter med sonen så bör ju din man göra sin egen mat om han inte äter samma som ni lagat vid 16-tiden.Tuggben skrev 2015-11-28 10:50:12 följande:Sambon kommer hem först 17.30 och då är det för sent att laga mat tillsammans. Kanske får han göra egen mat? Eller storkok på helgerna? Vet inte hur vi kan göra för ibland vill jag ju också slippa planera och laga middag.
De flesta maträtter går att göra på 30-60 minuter. Om din man kommer hem 17:30 så blir det middag 18:00-18:30 oavsett om ni lagar mat tillsammans eller om han gör det själv. Det är fullt normala tider att äta på. Din son har redan ätit så ni har ingen hård tid att passa för att hålla honom på gott humör. -
Vi gör på följande sätt:
Jag planerar veckans matsedel, med inputs från sambon. Vi försöker laga mat varannan dag, alltså tar jag måndag så tar han tisdag osv.
Handla mat - storhandlar tillsammans 2 ggr per vecka ca sen handlar vi småsaker själva under veckan vid behov.
Diskning - oftast sambon då jag helammar för tillfället så då passar han på o gör det medan jag o dottern ammar/sover efter maten.
Plocka undan/damma - jag.
Städning av toa / badrum - båda, dock får han alltid rengöra toalettstolen för jag klarar inte av det pga blir äcklad. Löjligt jag vet.
Tvätta kläder / hänga tvätt - han oftast.
Strykning - vi stryker typ aldrig.
Dammsuga /Torka golv: jag sopar sen torkar han..
Mitt tips e att sätta er ner o planera o skriv ner allt. Då är det mer officiellt då det står på papper.
Finns de några sysslor någon av er gillar att göra? Gillar du ex att diska o sambon mer att tvätta kläder så låt varje person göra det den gillar. På det ni båda hatar eller ogillar får ni dela på ansvaret. Om ni har barn, ge barnen ett ansvarsområde också. Ex barnen städar sina rum. När jag bodde hemma var jag ansvarig för övervåningen så där dammsög jag och torkade golven. -
Äldre 30 Nov 04:15Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.Ge sonen ett mellanmål. Sen lagar ni mat när sambon kommer hem.Tuggben skrev 2015-11-28 10:50:12 följande:sonen är hungrig när han kommer hem 16.15. Sambon kommer hem först 17.30