• Äldre 28 Nov 18:41
    1772 visningar
    10 svar
    10
    1772

    hur vet jag att nyförlöst kattmamma dricker ordentligt?

    Moralpredikare göre sig icke besvär här!

    Min katt hona på ca 1 år fick tre ungar natten till fredagen, två överlevde. Förstår att det tog på hennes krafter, hon har nu legat i lådan sedan dess. Varit upp och ätit, rört på sig lite hemma inne samt gått på lådan kissat och bajsat lite. Hon åt en burk med gomat med bra aptit men inte hennes "vanliga" mat.

    Hur vet jag att hon dricker ordentligt?

    Mat, vatten och lådan har hon i närheten där hon har lådan med ungarna i.

  • Svar på tråden hur vet jag att nyförlöst kattmamma dricker ordentligt?
  • Äldre 28 Nov 21:09
    #1

    Kan du inte helt enkelt hålla koll på hur mycket vatten du häller upp i vattenskålen och sen kolla då och då hur mycket som e kvar?

    Jag har aldrig haft små kattungar men antar dom endast lever på mammans mjölk första tiden och därför inte påverkar vattennivån i skålen. Eller har jag fel?

    Katter gillar friskt vatten och gärna sånt som droppar eller rinner typ från en kran. Så kanske kan du öka intaget genom låta en kran hon enkelt kommer åt stå och smårinna lite (tunn stråle kallt vatten). Katten vi skaffa när jag va liten fick njurproblem när den blev äldre och veterinären sa vi skulle ge huvud sakligen mjukt/blött foder så hon fick i sig mer vätska. Jämfört med torrfoder då.

  • Äldre 29 Nov 06:27
    #2

    Är du orolig att hon dricker för dåligt så ge henne blötmat för digivandekatter som du mosat i vatten så det blir lösare. Annars får du mäta vattnet hon får och hur mycket som försvinner. 

  • Äldre 29 Nov 20:47
    #3

    Ge Anderssons välling till henne! Det ger vätska och massor av näring som en digivande och nyförlöst kattmamma behöver. 

    Kom oxå ihåg att mat o vatten inte skall stå nära lådan. 

  • Äldre 29 Nov 20:54
    #4

    Bra råd du fått. Tänk också på att vattenskålen inte ska stå intill maten. De vill äta och dricka på olika ställen.

  • Äldre 29 Nov 21:10
    #5

    Får påminna henne om att äta, genom att lyfta henne ur lådan och sätta henne vid maten. Gomat verkar som om hon har god aptit på men inte vanliga blötmaten, har tvångsgett henne vatten med en liten medicinspruta, lite protester blir det men hon dricker vattnet ur sprutan.

    Ska f

  • Äldre 29 Nov 21:11
    #6

    Ska flytta vattenskålen och se om det blir bättre.

  • Äldre 29 Nov 23:31
    #7

    Gör Anderssons välling upprepar jag! Hon behöver förutom väska massor av näring. Mycket mer än vad som finns i vanlig mat., 

  • Äldre 30 Nov 08:05
    #8

    Vad är gomat och vanlig blötmat? Hon behöver specialfoder för digivande katter vilket hon skulle haft flera veckor innan förlossningen , samma som du sen ska ge kattungarna när dom börjar äta. 

  • Äldre 30 Nov 12:03
    #9
    Dexter dot com skrev 2015-11-30 08:05:50 följande:

    Vad är gomat och vanlig blötmat? Hon behöver specialfoder för digivande katter vilket hon skulle haft flera veckor innan förlossningen , samma som du sen ska ge kattungarna när dom börjar äta. 


    Inte vanlig burkmat, lite svårt att ge rätt mat när man inte vet att hon hade ungar.
  • Äldre 30 Nov 12:23
    #10
    hon mot strömmen skrev 2015-11-30 12:03:00 följande:
    Inte vanlig burkmat, lite svårt att ge rätt mat när man inte vet att hon hade ungar.
    Men nu vet du ju så det är hög tid att åka och handla ;)
Svar på tråden hur vet jag att nyförlöst kattmamma dricker ordentligt?