• Anonym (Så arg)

    Inte fått någon lön

    Hej. Nu är det så att jag jobbar varje månad 100% och har gjort i 9 månader. Denna månaden så fick jag inget lönepapper men tänkte inte mer på det. Igår tänkte jag inte på det heller då jag hade sjukt mycket i mitt huvud. Men sen började tankarna komma mot kvällen och kollar då kontot. Inga pengar, blir heltokig och ringer upp min chef och frågar varför inte mina pengar är på kontot, får då svaret att vi har fått ett nytt lönesystem men ska jaga lönekontoret på måndag. Asså wtf! Här står jag med några fler räkningar som ska betalas!? Och mat då? 

    Vad händer nu? Får sådant här hända??

  • Svar på tråden Inte fått någon lön
  • Anonym (ekonomisk)

    räkningarna behöver du väl inte betala i helgen?! med största sannolikhet löser ju sig allt på måndag och då betalar du de räkningar som finns! 

    sedan är det ju lite skrämmadne att du inte har en krona över när lönen kommer - i fortsättningen kanske det kan vara en idé att spara lite för att klar en dag utan lön.....

  • Anonym (Så arg)
    Anonym (ekonomisk) skrev 2015-11-28 20:06:04 följande:

    räkningarna behöver du väl inte betala i helgen?! med största sannolikhet löser ju sig allt på måndag och då betalar du de räkningar som finns! 

    sedan är det ju lite skrämmadne att du inte har en krona över när lönen kommer - i fortsättningen kanske det kan vara en idé att spara lite för att klar en dag utan lön.....


    Jag skulle betalt dom igår då jag alltid lägger in räkningar så dom drar de den 27 samma dag jag får min lön utbetald? Jag har alltid pengar men just förra månaden fick jag betala lite mer än förväntat och där av gick massor pengar från sparkontot. Trodde som sagt att det inte var någon fara då min lön ALLTID kommer. På måndag är det försent och jag tror ärligt att mina pengar kommer komma in på tis TIDIGAST? 

    Vill stämma hela lönesystemet... Sådant ska inte hända! 
  • Anonym (ekonomisk)
    Anonym (Så arg) skrev 2015-11-28 20:12:45 följande:
    Jag skulle betalt dom igår då jag alltid lägger in räkningar så dom drar de den 27 samma dag jag får min lön utbetald? 
    men det är väl inte hela världen om du lägger in de den 30 istället!? 
  • Anonym (Johanna)

    Om du betalar räkningarna den sista lär du inte ens hinna få en påminnelse

    Lugna ner dig

  • Anonym (Hmmm)

    Förstår dig är också väldig noga med att mina räkningar betalas i tid. Livrädd för att hamna i inkasso .

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-28 21:09:52 följande:

    Förstår dig är också väldig noga med att mina räkningar betalas i tid. Livrädd för att hamna i inkasso .


    Krävs mer än några dagar sen betalning för det.
  • krompa

    Jag förstår din ilska och frustration.

    Själv har jag många autodragningar den 27 och skulle inte lönen komma in så dras ju det som kan och kontot är tomt när man står i affären.
    Att man har pengar på ett annat konto hjälper ju inte när man ska betala och köpet inte går igenom...

  • Jesper f

    Det beror ju lite på vad det står i ditt kontrakt. Står det specifikt att din lön utbetalas den 25:e varje månad, har arbetsgivaren själv indirekt begått ett brott mot det avtalade anställningsförhållande, för vilket du naturligtvis ska stå skadeslös - om det nu skulle uppstå någon extra kostnad av någon art till följd av detta. Du som arbetstagare kan naturligtvis inte påverka byte av lönesystem - men å andra sidan, att efter 9 månader som ändå fungerat prickfritt tills denna löning - när dom ändå byter system - bli arg som en bål-geting, kommer knappast att ge dig något trevligare "eftermäle" vare sig hos chef eller löneavdelning. Det KAN ändå hända saker som ligger utanför arbetsgivarens kontroll.. Räcker med en enkel knapptryckning som gått fel -och det viktiga där, är givetvis att det ska rättas till så snart som bara möjligt. Det är liksom det enda som kan göras. Jag skulle inte göra något större av det, förutsatt att pengarna dök upp idag, utan bara flytta datumet när pengarna ska dras temporärt denna månad. Skulle beteendet däremot återupprepas, skulle jag påkalla fackklubbens uppmärksamhet. Men som någon redan påpekat, det är en risk att leva så på marginalen att något så simpelt som ett datafel, riskerar att få ordentliga konsekvenser för privatekonomin.

  • Anonym (Romila)

    Har din arbetsgivare bytt lönesystem eller bank för den delen så kan det också vara så att man har begärt in uppgifter från dig, som du inte har fullgjort.
    Vi bytte bank för drygt ett år sedan varpå alla medarbetare ombads rapportera in sitt bankkonto till denna nya bank på en blankett.
    Informationen började vi skicka ut ca 4 mån innan första utbetalning;
    Alla medarbetare fick ett brev med information + blankett till sin hemadress.
    Cheferna hade informationen.
    Man informerade på avdelningsmöten.
    Det annonserades i hissar och på intranät.
    Men självklart var det ändå ett antal arbetstagare som missat detta och därmed fick sin lön utbetald på en avi....
    Så det kan ju finnas logiska förklaringar.
    Har du fått något besked TS?

  • Jesper f
    Anonym (Romila) skrev 2015-11-30 16:08:09 följande:

    Har din arbetsgivare bytt lönesystem eller bank för den delen så kan det också vara så att man har begärt in uppgifter från dig, som du inte har fullgjort.
    Vi bytte bank för drygt ett år sedan varpå alla medarbetare ombads rapportera in sitt bankkonto till denna nya bank på en blankett.
    Informationen började vi skicka ut ca 4 mån innan första utbetalning;
    Alla medarbetare fick ett brev med information + blankett till sin hemadress.
    Cheferna hade informationen.
    Man informerade på avdelningsmöten.
    Det annonserades i hissar och på intranät.
    Men självklart var det ändå ett antal arbetstagare som missat detta och därmed fick sin lön utbetald på en avi....
    Så det kan ju finnas logiska förklaringar.
    Har du fått något besked TS?


    Nu när du nämner det, vi hade nått liknande här också. Och nu inför nyår, måste alla ladda på sina riks-kort och välja hur dom vill ha sina friskvårdsbidrag. Man behöver inte ens gissa hur det kommer se ut hos lönetjejjerna första vardagen efter nyår. Ändå går det ut 3-4 påminnelser varje december, ligger upplagt på Intra i 5 veckor MEN ändå funkar det aldrig. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det där. Verkar vara klassiker.
  • Anonym (Romila)
    Jesper f skrev 2015-11-30 16:14:39 följande:
    Nu när du nämner det, vi hade nått liknande här också. Och nu inför nyår, måste alla ladda på sina riks-kort och välja hur dom vill ha sina friskvårdsbidrag. Man behöver inte ens gissa hur det kommer se ut hos lönetjejjerna första vardagen efter nyår. Ändå går det ut 3-4 påminnelser varje december, ligger upplagt på Intra i 5 veckor MEN ändå funkar det aldrig. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det där. Verkar vara klassiker.
    Nej det verkar höra till sakens natur att köra "strutsmetoden" och tänka att det löser sig. Jovisst det löser sig för att ett antal administratörer påminner och påminner och tar ett enormt ansvar för att ingen ska behöva gå utan lön...
    Det egna ansvaret vill man inte kännas vid.
  • Anonym (Så arg)

    Hej lite uppdatering här. Lönekontoret hade tappat bort lappen och hittade den i tisdags. Forfarande inga pengar på kontot. Får detta verkligen bli såhär?

Svar på tråden Inte fått någon lön