• Anonym (PSYK)
    Äldre 28 Nov 21:12
    1677 visningar
    7 svar
    7
    1677

    Tror ni kristna att psykoser handlar om...

    Jag undrar om ni kristna tror att människor som är i psykoser / haft psykoser har med det övernaturliga att göra? Att det handlar om satans demoner som gör att man tror att det handlar om psykos?

  • Svar på tråden Tror ni kristna att psykoser handlar om...
  • Anonym (Olha)
    Äldre 28 Nov 21:13
    #1

    Nej, inte alls.

  • Anonym (Krist­en tjej 30+)
    Äldre 28 Nov 21:29
    #2

    Nja, för det mesta tror jag att psykosen är just det, en psykos. En psykisk åkomma som botas med terapi och mediciner.

    Men läser man i Bibeln om de demonbesatta som botades så finns det vissa likheter mellan psykoser och att vara besatt. Jag tänker att knappast någon inom psyk skulle säga att patienten behöver besöka en präst.

    Två av mina (kristna) vänner (ena jobbar inom psyk (sluten avdelning) och andra bytte jobb senare (från psyk öppenvård til annat)) berättade om två olika patienter de stött på. Jag går inte in på några större detaljer men båda patienterna var svåra att hjälpa. Mina vänner berättade också att något kändes fel med dessa, på ett sätt de inte upplevt med andra patienter de stött på under karriären. Något som kändes obehagligt och som fick det att krypa i dem. Båda patienter hade hållit på mycket med new age och det ockulta. Eftersom mina vänner var i jobb kunde de inte säga nåt om misstankarna att felet inte låg i psyket.

  • ninaso­rd
    Äldre 28 Nov 22:30
    #3

    Anledningarna till att man får psykos kan ju variera.
    För mig har det varit stressutlöst, men som troende så vet och förstår jag att det finns dom som kan ha besatts av en demoner. Det är också väldigt stressigt och kan lätt leda till psykos, men däremot går det inte att förklara det för någon som inte känner igen eller vet någonting om det. Sen finns det väl permanenta psykosrelaterade sjukdomar som är ärftligt eller medfött.

    Om någon känner/tror sig vara besatt av onda andar skulle jag råda dom att tala med en präst som också kunde driva ut det. I annat fall låter man vården ta hand om det dom borde vara bra på.


    I'm not your driver
  • ninaso­rd
    Äldre 28 Nov 22:30
    #4

    NB. Jag är inte kristen


    I'm not your driver
  • Ego Lovers
    Äldre 28 Nov 23:12
    #5

    Nej! Bara för att man är kristen betyder det inte att man inte tar till sig vad som sker i psykiatrin

  • Anonym (PSYK) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 19:17
    #6

    Tack för era svar.

    Kan det vara så att man får någon slags förvirring pga stress och sedan kan man få se andar som vill skrämma en? Det blir då ännu mer stress som gör att man hamnar i en bubbla?

    Friska personer ha ju sett demoner, så de finns ju, men jag undrar förstås hur mycket det onda kan vara inblandade i psykosen, så man inte vet vad det handlar om, speciellt när man inte har någon kännedom om onda andar. Många som har haft med new age är utsatta för attacker och vilken psykolog skulle tro på en då?
    Nej, utan då är man "sjuk".

  • Anonym (Chipp­e)
    Äldre 30 Nov 01:29
    #7
    Anonym (PSYK) skrev 2015-11-28 21:12:05 följande:

    Jag undrar om ni kristna tror att människor som är i psykoser / haft psykoser har med det övernaturliga att göra? Att det handlar om satans demoner som gör att man tror att det handlar om psykos?


    Som fd missbrukare av droger så har jag varit på ställen där folk har drabbats av psykoser. Min erfarenhet och övertygelse är att fler människor än man tror drabbas av missbruksrelaterade psykoser, men eftersom de flesta ljuger om sitt missbruk, oavsett om det handlar om sex, alkohol, läkemedel eller knark så har de en sak gemensamt, lögnerna runt dem orsakar en ensamhet och utsatthet som kan få den starkaste att tappa kontakten med verkligheten.
Svar på tråden Tror ni kristna att psykoser handlar om...