• Äldre 29 Nov 09:59
    13214 visningar
    52 svar
    52
    13214

    Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående

    Hej,

    Är gravid och jobbar heltid med en inkomst på ca 27000 kr.

    Har nyligen separerat från min sambo och alla sparpengar gick åt till att köpa nytt boende osv.

    Har räknat mycket på vad jag kommer få i föräldrapeng osv men det blir inte så mycket att jag kan klara mig ett helt år som föräldraledig...

    Vill, för min och barnets skull, därför inte vara ledig längre än nödvändigt.

    Förstår dock att man får lämna på dagis som tidigast när barnet är 1 år gammalt.

    Jag har i princip ingen jag kan räkna med som kan hjälpa mig eller avlasta mig så jag förmodar att det i princip är omöjligt...

    Men finns det nögon som varit i samma sits, ensamstående från födseln men som inte tagit ut hela sin föräldraledighet och som klarat av det på annat sätt?

    Har någon något/några tips på vad jag kan göra eller om det finns något smart sätt att använda sig av sina dagar? ... Förstår inte riktigt försäkringskassans system heller ännu...

  • Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående
  • Anonym (Ja)
    Äldre 29 Nov 10:06
    #1

    27000 kr före eller efter skatt?

    Vad jobbar du med? För vissa jobb/kollektivavtal kan man få 10% till av sin inkomst från Afa i 6 månader.

    Vad har du för utgifter?

    Jag är ensamstående med två barn, är föräldraledig nu med minsta, hemma sammanlagt 17 månader (2 månader innan med grav.penning). Har en inkomst med alla bidrag och underhåll på ca 18700 kr/mån och vi klarar oss fint.

  • Anonym (ert)
    Äldre 29 Nov 10:11
    #2

    Betalar din arbetsgivare ut föräldralön? Har du tagit i så fall med det i din beräkning?  På många arbetsplatser idag betalas föräldralön ut, tex på min arbetsplats får man 10% av sin lön när man är föräldraledig per månad tills barnet fyller 1,5 år.

    Har du kollat upp detta med bostadsbidrag? ger ju lite mer också per månad.

    Sedan barnbidraget och underhållsbidraget.

    Sen går det ju inte åt pengar riktigt på samma sätt när man är föräldraledig tycker jag iaf. Man gör ju inte så mycket som kanske annars. Själv tog jag ut 5 dagar i veckan, levde jättesnålt och klarade mig plus minus noll varje månad (är också ensamstående). Fick ibland dippa in i mitt sparkonto och använda pengar där. Fick eller köpte mycket begagnat och sålde också av mycket grejer allt eftersom.

    Sen ett tips som inte handlar om ekonomi: i många städer finns olika nätverk för ensamstående föräldrar. Tex finns i mitt område en öppen fsk där det är träff för ensamstående föräldrar en dag i veckan. Kan vara värt att kolla upp.

    Lycka till!

  • Anonym (ert)
    Äldre 29 Nov 10:15
    #3

    Om att inte ta ut sin hela f-ledighet som ensamstående:
    har en kompis som anlitade en barnvakt för att jobba vissa perioder under barnets första år. Men det kostar ju, å andra sidan hade hon ett "toppjobb" (dvs i termer av mkt hög lön och möjlighet att jobba hemifrån) så pengar var inget problem för henne.

  • Äldre 29 Nov 10:18
    #4

    Mina beräkningar baserar jag på hyra samt utgifter för lån och annat. Tyvärr uppgår mina kostnader redan idag till nästan hela min månadslön efter skatt... Jag får ut ca. 19000 kr

    6000 kr hyra

    5000 kr amortering/ränta/topplån

    2500 mat

    Sedan har vi övrigt såsom bensin, försäkring och tänker på allt övrigt som tillkommer när man får barn...

    Det är inget alternativ att flytta och inte heller sälja bilen då jag kommer behöva den som mest när jag fött...

    Jag hade alltså inte klarat mig ens på långa vägar räknat på föräldrapenningen som kommer ge mig ca. 14000 kr efter skatt...

    Är dagis det enda alternativet? och att så behöva vänta i ett helt år...?


    Anonym (ert) skrev 2015-11-29 10:11:31 följande:

    Betalar din arbetsgivare ut föräldralön? Har du tagit i så fall med det i din beräkning?  På många arbetsplatser idag betalas föräldralön ut, tex på min arbetsplats får man 10% av sin lön när man är föräldraledig per månad tills barnet fyller 1,5 år.

    Har du kollat upp detta med bostadsbidrag? ger ju lite mer också per månad.

    Sedan barnbidraget och underhållsbidraget.

    Sen går det ju inte åt pengar riktigt på samma sätt när man är föräldraledig tycker jag iaf. Man gör ju inte så mycket som kanske annars. Själv tog jag ut 5 dagar i veckan, levde jättesnålt och klarade mig plus minus noll varje månad (är också ensamstående). Fick ibland dippa in i mitt sparkonto och använda pengar där. Fick eller köpte mycket begagnat och sålde också av mycket grejer allt eftersom.

    Sen ett tips som inte handlar om ekonomi: i många städer finns olika nätverk för ensamstående föräldrar. Tex finns i mitt område en öppen fsk där det är träff för ensamstående föräldrar en dag i veckan. Kan vara värt att kolla upp.

    Lycka till!


  • Äldre 29 Nov 10:20
    #5

    Det hade jag gärna gjort men är tyvärr inte höginkomsttagare som din vän..

    Annars vore det en toppenidé!


    Anonym (ert) skrev 2015-11-29 10:15:30 följande:

    Om att inte ta ut sin hela f-ledighet som ensamstående:

    har en kompis som anlitade en barnvakt för att jobba vissa perioder under barnets första år. Men det kostar ju, å andra sidan hade hon ett "toppjobb" (dvs i termer av mkt hög lön och möjlighet att jobba hemifrån) så pengar var inget problem för henne.


  • Anonym (Hanna­H)
    Äldre 29 Nov 10:21
    #6

    Är det före eller efter skatt? Har du räknat ut hur mycket du kommer få ut när du är mammaledig? Vad har du för utgifter? Kan du dra ner på något? Man får även underhållsbidrag, barnbidrag och tjänar man för lite kan man även ansöka om bostadsbidrag. Jag får ut ca 20 i månaden (med alla bidrag också) och då klarar vi oss väldigt bra. Kan spara undan både till mig och mitt barn, men även unna oss saker varje månad och vi snålar inte. Köper kläder, gör aktiviteter och kan lägga saker på nöjen ändå.

  • Äldre 29 Nov 10:24
    #7

    Barnbidraget är på 1050 kr


    Underhåll vet jag inte riktigt, men tror det är på en bit över 1000 kr. Det får du ju, det ska fadern till barnet betala. Eller via försäkringskassan.


    Bostadsbidrag borde du kunna få en slant. 


     


    vildabarnochtamadjur.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330
  • Anonym (Pappa­?)
    Äldre 29 Nov 10:30
    #8

    Har barnet en pappa? Kan inte han vara där dagtid (alltså i barnets hem) när du jobbar. Så att han tar ut sin del av föräldraledigheten? Om du har en normal anknytning till ditt barn så kommer du inte vilja lämna bort ditt barn till dagis etc så tidigt ändå, tro mig! Dagis är heller inte anpassat för spädbarn och skulle inte må bra av att vistas där.

  • Äldre 29 Nov 10:30
    #9
    Anonym (HannaH) skrev 2015-11-29 10:21:42 följande:

    Är det före eller efter skatt? Har du räknat ut hur mycket du kommer få ut när du är mammaledig? Vad har du för utgifter? Kan du dra ner på något? Man får även underhållsbidrag, barnbidrag och tjänar man för lite kan man även ansöka om bostadsbidrag. Jag får ut ca 20 i månaden (med alla bidrag också) och då klarar vi oss väldigt bra. Kan spara undan både till mig och mitt barn, men även unna oss saker varje månad och vi snålar inte. Köper kläder, gör aktiviteter och kan lägga saker på nöjen ändå.


    Kommer få ca 16000 ut inkl bidragen och om jag räknat rätt och då om jag tar ut alla dagar i veckan.. Tyvärr kan jag inte dra ned på något då det mest av min lön går till hyra, lån och transport (bil/bensin/försäkring) som jag inte kan göra mig av med.

    Att inte kunna spara ger mig en klump i magen, i synnerhet då jag blivit av med allt mitt sparande i form av insats/möbler och dylikt när jag flyttade ifrån min sambo...
  • Anonym (FK)
    Äldre 29 Nov 10:31
    #10
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 10:18:43 följande:

    Mina beräkningar baserar jag på hyra samt utgifter för lån och annat. Tyvärr uppgår mina kostnader redan idag till nästan hela min månadslön efter skatt... Jag får ut ca. 19000 kr

    6000 kr hyra

    5000 kr amortering/ränta/topplån

    2500 mat

    Sedan har vi övrigt såsom bensin, försäkring och tänker på allt övrigt som tillkommer när man får barn...

    Det är inget alternativ att flytta och inte heller sälja bilen då jag kommer behöva den som mest när jag fött...

    Jag hade alltså inte klarat mig ens på långa vägar räknat på föräldrapenningen som kommer ge mig ca. 14000 kr efter skatt...

    Är dagis det enda alternativet? och att så behöva vänta i ett helt år...?


    Förutom FP på14.000 så kommer du att få barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag vilket ger ytterligare ca 3.700 kr. Då har du totalt nästan 18.000 kr så det kanske förändrar saken?
Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående